• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Development for Environmental Education in Early Childhood Education through Indigo Dyeing and its application to KANSEI Education

Research Project

Project/Area Number 18K11498
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 61060:Kansei informatics-related
Research InstitutionUtsunomiya University

Principal Investigator

Sasaki Kazuya  宇都宮大学, 共同教育学部, 教授 (60292570)

Project Period (FY) 2018-04-01 – 2023-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2022)
Budget Amount *help
¥3,380,000 (Direct Cost: ¥2,600,000、Indirect Cost: ¥780,000)
Fiscal Year 2020: ¥520,000 (Direct Cost: ¥400,000、Indirect Cost: ¥120,000)
Fiscal Year 2019: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,950,000 (Direct Cost: ¥1,500,000、Indirect Cost: ¥450,000)
Keywords感性価値 / 藍染 / 幼児教育 / 伝統染織 / ESD / 環境教育 / 感性評価 / SDGs / 集中度計測 / 伝統文化 / 保育実践 / 感性教育 / 幼児
Outline of Final Research Achievements

The purpose of this research is to validate the value of Kansei Education on the activity of indigo dye in early childhood education.Especially, from the viewpoint of development of capable individuals for sustainable society, we ware able to verigy the ESD(environmental education) impact of our annual program based on indigo dye activity. However, As a newly adopted objective method, the effectiveness verification through thermal imaging has presented challenges. We want to explore the remaining challenges by further engaging in childcare practices in the future.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究は,藍染がもつ教育的ストラテジーを探求し,子どもの育ち環境を保障する幼児期の環境教育を提言しようとしている。さらには,活動の主体性を集中度で評価し,また,質的評価による知見を合わせて考察することで,伝統文化を取り入れた感性教育の可能性を明らかにしようとしている点が特徴的であると考えられる。これら知見を積み重ねることで生み出される教育ストラテジーが,藍染文化をはじめとした生活文化を次世代に伝えることを可能にし,子ども達が自国の文化を生き生きと捉え,生活者として継承していこうとする態度を育むことにつながると期待できる。

Report

(6 results)
  • 2022 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • 2018 Research-status Report
  • Research Products

    (18 results)

All 2022 2021 2020 2019 2018

All Journal Article (12 results) (of which Open Access: 2 results) Presentation (6 results)

  • [Journal Article] 自然学校が地域の公教育に果たす役割 -幼児期の体験型環境教育の実践から-2022

    • Author(s)
      遠藤隼, 小原一馬, 松村啓子, 佐々木和也
    • Journal Title

      宇都宮大学共同教育学部教育実践紀要

      Volume: 9 Pages: 267-274

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 続「〇歳からの草木染」藍を育て,スクモを作り,藍染をするこどもたち(その3)2022

    • Author(s)
      佐々木和也(監修)
    • Journal Title

      SPINNUTS

      Volume: 110 Pages: 28-30

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Journal Article] 続「〇歳からの草木染」藍を育て,スクモを作り,藍染をするこどもたち(その1)2021

    • Author(s)
      佐々木和也(監修)
    • Journal Title

      SPINNUTS

      Volume: 107 Pages: 34-37

    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Journal Article] 続「〇歳からの草木染」藍を育て,スクモを作り,藍染をするこどもたち(その2)2021

    • Author(s)
      佐々木和也(監修)
    • Journal Title

      SPINNUTS

      Volume: 108 Pages: 26-29

    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Journal Article] 里山環境を活用した幼児向け体験型環境教育の実践と評価2021

    • Author(s)
      遠藤隼,小原一馬,陣内雄次,佐々木和也
    • Journal Title

      宇都宮大学共同教育学部教育実践紀要

      Volume: 8 Pages: 429-434

    • NAID

      120007167987

    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Journal Article] 藍染活動が保育におけるESDに果たす役割-ESDスケール適用の観点から-2021

    • Author(s)
      佐々木和也,藤浪友理,本田泉,田中みゆき
    • Journal Title

      宇都宮大学共同教育学部教育実践紀要

      Volume: 8

    • NAID

      120007168005

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 〇齢からの草木染第6回 幼児教育版地藍プロジェクト2020

    • Author(s)
      佐々木和也
    • Journal Title

      SPINNUTS

      Volume: 106 Pages: 34-37

    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Journal Article] 続「〇齢からの草木染め」藍を育て,スクモを作り,藍染をするこどもたち(その1)2020

    • Author(s)
      佐々木和也(監修)
    • Journal Title

      SPINNUTS

      Volume: 107 Pages: 34-37

    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Journal Article] 〇歳からの草木染第5回 異年齢クラスの引き染め2020

    • Author(s)
      佐々木和也
    • Journal Title

      SPINNUTS

      Volume: 105 Pages: 30-33

    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Journal Article] 〇歳からの草木染第4回 二歳児クラス「若葉組」のコブちゃん探し2019

    • Author(s)
      佐々木和也
    • Journal Title

      SPINNUTS

      Volume: 104 Pages: 44-47

    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Journal Article] 〇歳からの草木染-年長大空組の藍の継承(後編)-2019

    • Author(s)
      佐々木和也
    • Journal Title

      SPINNUTS

      Volume: 102 Pages: 36-39

    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Journal Article] 〇歳からの草木染-年長大空組の藍の継承(前編)-2018

    • Author(s)
      佐々木和也
    • Journal Title

      SPINNUTS

      Volume: 101 Pages: 32-35

    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 幼児教育における藍染活動の可能性2022

    • Author(s)
      佐々木和也
    • Organizer
      天然染料顔料会議第17回(高知)
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] 高校服飾デザイン科における伝統染織授業のとりくみ2022

    • Author(s)
      佐々木和也,青柳真理子,鴇嵜萌子
    • Organizer
      天然染料顔料会議第17回(高知)
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] 藍松レポート2022 -藍農家の視点から-2022

    • Author(s)
      松由拓大,佐々木和也
    • Organizer
      天然染料顔料会議第17回(高知)
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] 幼児向け体験型環境教育プログラムの実践と描画を使った評価2022

    • Author(s)
      遠藤隼,小原一馬,松村啓子,佐々木和也
    • Organizer
      日本自然保育学会第6回大会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] 里山環境を活用した幼児向け体験型環境教育の 実践~描画を使った評価を中心に~2021

    • Author(s)
      遠藤隼,小原一馬,松村啓子,佐々木和也
    • Organizer
      日本環境教育学会 第 32 回年次大会(北九州)
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] 幼児期における草木染活動の意義と課題2019

    • Author(s)
      佐々木和也
    • Organizer
      天然染料顔料会議
    • Related Report
      2019 Research-status Report

URL: 

Published: 2018-04-23   Modified: 2024-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi