• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Privacy protecting framework for next generation digital learning environment

Research Project

Project/Area Number 18K11568
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 62030:Learning support system-related
Research InstitutionKyoto Institute of Technology

Principal Investigator

Nagai Takayuki  京都工芸繊維大学, 情報工学・人間科学系, 准教授 (00341074)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 桝田 秀夫  京都工芸繊維大学, 情報工学・人間科学系, 教授 (90304063)
Project Period (FY) 2018-04-01 – 2022-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2021)
Budget Amount *help
¥4,290,000 (Direct Cost: ¥3,300,000、Indirect Cost: ¥990,000)
Fiscal Year 2021: ¥520,000 (Direct Cost: ¥400,000、Indirect Cost: ¥120,000)
Fiscal Year 2020: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Keywordsプライバシーポリシー / XACML / ALFA / Moodle / コンテナ / 学認クラウド / 学習分析 / 同意管理 / コンテナ型仮想化 / パーソナルLMS / 分散型LMS / ポリシー記述言語 / プライバシー / セキュリティポリシー / GDPR / デジタル学習環境 / NGDLE
Outline of Final Research Achievements

In this study, we developed a prototype of personal LMS with a function to disclose learning data to external systems in conjunction with a privacy policy. We used the ALFA language as an access control description language, which is easy to write. We showed that a granular access control necessary in inter-school collaboration could be realized by using ALFA to evaluate the relationship between students and teachers stored in the social graph. We also conducted a technical study on the execution environment of personal LMSs. We developed a technology to run container-virtualized Moodle on a public cloud environment using the "Gakunin Cloud On-demand Construction Service" provided by the National Institute of Informatics.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究では情報収集・解析技術を核とした次世代デジタル学習環境において必要になるプライバシー保護機能を備えた学習管理システム(LMS) について、可読性の高いプライバシーポリシー記述言語ALFAとオープンソースLMSにパブリッククラウド技術を組み合わせることが実現可能性の高い方法になることを示した。パーソナルLMS上に蓄積される各学習者の学習履歴をプライバシーポリシーに従って利用するための技術基盤が構築され、学習データ解析技術に基づく時勢代デジタル学習環境の普及に大きく貢献するものと考えられる。

Report

(5 results)
  • 2021 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • 2018 Research-status Report
  • Research Products

    (5 results)

All 2021 2020 2018

All Journal Article (2 results) (of which Open Access: 2 results) Presentation (3 results) (of which Invited: 1 results)

  • [Journal Article] 学校間連携を考慮した分散型生徒情報リポジトリに対するアクセス制御システムの試作2020

    • Author(s)
      堀 和彦,永井 孝幸
    • Journal Title

      情報処理学会研究報告教育学習支援情報システム

      Volume: 2020-CLE-30(4) Pages: 1-8

    • NAID

      120006880274

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] XACMLを用いた中継サーバの開発と共同指導における生徒情報閲覧制限の実現2018

    • Author(s)
      堀和彦,永井孝幸
    • Journal Title

      情報処理学会研究報告

      Volume: 2018-CLE-25 Pages: 1-8

    • NAID

      120006484921

    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Open Access
  • [Presentation] オンプレミス環境とクラウド連携事例の紹介2021

    • Author(s)
      永井孝幸
    • Organizer
      NII学術情報基盤オープンフォーラム2021
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] 学校間連携を考慮した分散型生徒情報リポジトリに対するアクセス制御システムの試作2020

    • Author(s)
      堀 和彦 , 永井 孝幸
    • Organizer
      情報処理学会教育学習支援情報システム研究会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] XACMLを用いた中継サーバの開発と共同指導における生徒情報閲覧制限の実現2018

    • Author(s)
      堀和彦
    • Organizer
      情報処理学会 教育学習支援情報システム研究会
    • Related Report
      2018 Research-status Report

URL: 

Published: 2018-04-23   Modified: 2023-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi