• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Active Learning in Large Classes intentionally grouped by LA.

Research Project

Project/Area Number 18K11581
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 62030:Learning support system-related
Research InstitutionHosei University

Principal Investigator

Tokiwa Yuji  法政大学, 情報メディア教育研究センター, 研究員 (70434181)

Project Period (FY) 2018-04-01 – 2023-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2022)
Budget Amount *help
¥3,640,000 (Direct Cost: ¥2,800,000、Indirect Cost: ¥840,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
KeywordsClassroom Support System / Group formation / Group learning / LMS / LTI / Word2Vec / AI / グループ学習 / 授業支援ツール / LLM / Similarity / グループ形成 / アルゴリズム / LTI1.3 / 授業支援システム / LTI 1.3 / Similarity グループ形成 / 学習支援ツール / 学習分析ツール / 大規模授業 / 座席指定 / Word2vec / LA / 高等教育 / アクティブラーニング
Outline of Final Research Achievements

In large-scale classes at universities, due to the necessity of one-way lectures from instructors, there is a tendency for the average GPA of students enrolled in these classes to be lower compared to small-scale classes. Therefore, in this study, a classroom support tool was developed that enables active learning through group work, even in large-scale classes. This tool utilizes Word2Vec, a natural language processing AI technique, to calculate the similarity between keywords related to discussion topics that instructors and students have posted in advance to form groups. Furthermore, this system is compatible with the international technical standard LTI, making it usable in Learning Management Systems (LMS) that are implemented in many educational institutions.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

学術的な意義として、グループ形成のアルゴリズムが挙げられる。自然言語処理のAIのひとつであるWord2Vecにより、教員が提示したテーマと学生が投稿したキーワード間のSimilarityを計算し、その数値によって学生を順にグループに割り当てる方式である。生成AIが実用化されつつある現在、学習支援ツールへのAIの組み込み方法を示唆する事例でもある。また、社会的な意義として、国際技術標準のLTIの実装が挙げられる。本研究の成果は日本IMS協会を通じて展開され、初等中等教育におけるテストシステムのMEXCBTや学習eポータルでも利用されるようになった。

Report

(6 results)
  • 2022 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • 2018 Research-status Report
  • Research Products

    (15 results)

All 2023 2022 2021 2020 2019 2018 Other

All Journal Article (7 results) (of which Open Access: 7 results,  Peer Reviewed: 1 results) Presentation (7 results) (of which Int'l Joint Research: 1 results) Remarks (1 results)

  • [Journal Article] 意図的にグループを形成する授業支援システムの開発2023

    • Author(s)
      常盤祐司
    • Journal Title

      法政大学情報メディア教育研究センター研究報告

      Volume: 38 Pages: 1-9

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] Word2Vec による意図的なグループ形成に関する一考察2022

    • Author(s)
      常盤祐司
    • Journal Title

      研究報告教育学習支援情報システム(CLE)

      Volume: 2022-CLE-36 Pages: 1-6

    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 意図的にグループを形成する授業支援システムのLTI 1.3化2021

    • Author(s)
      常盤祐司
    • Journal Title

      研究報告教育学習支援情報システム(CLE)

      Volume: 2021-CLE-33 Pages: 1-6

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 大学教育におけるDXの実現に向けて2021

    • Author(s)
      常盤祐司
    • Journal Title

      情報処理学会論文誌教育とコンピュータ(TCE)

      Volume: 7 Pages: 1-13

    • NAID

      170000184403

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] Open Apereo 2020 Online参加報告2020

    • Author(s)
      畠山久、常盤祐司、戸田智基、梶田 将司
    • Journal Title

      研究報告教育学習支援情報システム(CLE)

      Volume: 2020-CLE-32 Pages: 1-5

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 意図的にグループを形成する大規模授業支援システムの概念実証2019

    • Author(s)
      常盤 祐司
    • Journal Title

      情報処理学会 研究報告教育学習支援情報システム(CLE)

      Volume: 2019-CLE-27 Pages: 1-5

    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 最新のIMS標準を実装するCanvasによる授業改善の可能性 - 法政大学における事例研究 -2018

    • Author(s)
      常盤 祐司
    • Journal Title

      法政大学情報メディア教育研究センター研究報告

      Volume: 33 Pages: 30-37

    • NAID

      120006841594

    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Open Access
  • [Presentation] Word2Vecによる意図的なグループ形成に関する一考察2022

    • Author(s)
      常盤祐司
    • Organizer
      情報処理学会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] 意図的にグループを形成する授業支援システムのLTI1.3化2021

    • Author(s)
      常盤祐司
    • Organizer
      情報処理学会CLE研究会 第33回研究会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] Open Apereo 2020 Online 参加報告2020

    • Author(s)
      畠山久、常盤祐司、戸田智基、梶田将司
    • Organizer
      情報処理学会CLE研究会 第32回研究会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] 意図的にグループを形成する授業支援システムの授業への適用と評価2020

    • Author(s)
      常盤祐司
    • Organizer
      情報処理学会 教育学習支援情報システム(CLE) 研究会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] Group Learning Environment Prototyping2019

    • Author(s)
      Yuji Tokiwa
    • Organizer
      Open Apereo 2019 Conference
    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Open Apereo 2019 Conference参加報告2019

    • Author(s)
      畠山 久、常盤 祐司、梶田 将司
    • Organizer
      情報処理学会 教育学習支援情報システム(CLE) 研究会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 意図的にグループを形成する大規模授業支援システム2019

    • Author(s)
      常盤 祐司
    • Organizer
      情報処理学会 教育学習支援情報システム(CLE)研究会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Remarks] Tool for Group Learning Environment (TGLE)

    • URL

      https://github.com/tokiwa/tgle

    • Related Report
      2022 Annual Research Report

URL: 

Published: 2018-04-23   Modified: 2024-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi