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Estimating the tempo of a musical performance by simulating the sensory information that humans add to the notes of a musical score using machine learning

Research Project

Project/Area Number 18K11598
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 62040:Entertainment and game informatics-related
Research InstitutionMorioka College (2019-2020)
Iwate University (2018)

Principal Investigator

Kawamura Satoshi  盛岡大学, 文学部, 准教授 (40347919)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 吉田 等明  岩手大学, 教育学部, 特命教授 (00220666)
劉 忠達  石巻専修大学, 理工学部, 助教 (00782533)
Project Period (FY) 2018-04-01 – 2021-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2020)
Budget Amount *help
¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
Fiscal Year 2020: ¥260,000 (Direct Cost: ¥200,000、Indirect Cost: ¥60,000)
Fiscal Year 2019: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2018: ¥520,000 (Direct Cost: ¥400,000、Indirect Cost: ¥120,000)
Keywords感性情報処理 / 楽器演奏者 / 楽譜 / テンポ / 機械学習 / 人工知能 / データセット / 被験者実験 / 感性情報 / 音楽
Outline of Final Research Achievements

The data set (melody set), which is the basis for collecting the Kansei information of the musical instrument player, was constructed by extracting from the full score. This musical score set is played by a musical instrument player who has a certain level of reading ability and playing ability. The performance is the result of Kansei information processing, and Kansei information is obtained. But, In the experiment to obtain Kansei information, the experiment was restricted due to the countermeasure of "COVID-19".
As a result of computer experiments, it is shown that depending on the machine learning method, it is necessary to use an appropriate method, such as unknown data for evaluation, especially recognition of slow-paced classes being 0% even if learning is 100% successful. Was done. MLP and CNN gave better results than SVM.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

楽譜を人間が処理した結果である演奏(音)ではなく,楽譜についての研究であり特異である.感性情報を収集しデータセットを構築するための旋律(楽譜)セットを構築したことは,感性情報を得る上でも意義が大きい.
この旋律(楽譜)セットを用いて,楽器演奏者が吹奏時のテンポなどの感性パラメータを収集し,楽譜の感性データセット構築の基礎を築いた.楽譜と対になる感性データセットも特異である.
楽譜の感性情報のうちテンポのクラス分類問題の試行では,機械学習手法によっては学習が100%成功しても未知の評価データの正答率が50%となるものもあり,MLPやCNNを用いると97%程度の認識率となることが示された.

Report

(4 results)
  • 2020 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2019 Research-status Report
  • 2018 Research-status Report
  • Research Products

    (7 results)

All 2021 2020 2019 2018

All Journal Article (4 results) (of which Peer Reviewed: 1 results) Presentation (3 results)

  • [Journal Article] 1980年から1989年までの全日本吹奏楽コンクール課題曲5年分から抽出した主旋律を楽器演奏者が推定したテンポに関する一考察2021

    • Author(s)
      川村 暁,白藤淳一,森田一浩
    • Journal Title

      盛岡大学紀要

      Volume: 38 Pages: 119-124

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Journal Article] ある被験者が楽譜から推定したテンポを機械学習により模擬する―SVMによる試み一2021

    • Author(s)
      川村 暁,劉 忠達,牛渡克之,吉田等明
    • Journal Title

      盛岡大学紀要

      Volume: 3811 Pages: 113-117

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Journal Article] 1972年から1070年までの全日本吹奏楽コンクール課題曲から抽出した主旋律を楽器演奏者が推定したテンポに関する一考察2020

    • Author(s)
      川村 暁,白藤淳一,森田一浩
    • Journal Title

      盛岡大学研究紀要

      Volume: 37 Pages: 101-107

    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Journal Article] Estimation of the Kansei Information obtained from Musical Scores via Machine Learning Algorithms : - Classification of Tempo into Two Classes Using Only Information Available in Musical Scores -2019

    • Author(s)
      S. Kawamura, Z. Liu and H. Yoshida
    • Journal Title

      Proc. of the 2019 IEEE 10th International Conference on Awareness Science and Technology (iCAST), Morioka, Japan, 2019,

      Volume: 1 Pages: 288-292

    • DOI

      10.1109/icawst.2019.8923480

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Presentation] 機械学習で用いるテンポなどの感性情報を得るための被験者実験-機械学習の結果と人間の感性情報処理の予備的考察-2020

    • Author(s)
      川村 暁
    • Organizer
      日本管楽芸術学会 第3回全国大会
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Presentation] 楽譜の感性情報処理と機械学習2019

    • Author(s)
      川村 暁
    • Organizer
      ネットワーク連絡会 2019 Summer
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 楽譜記載の音符列からテンポの早い・遅いを推定する2018

    • Author(s)
      川村 暁、劉 忠達,白藤淳一
    • Organizer
      第19回計測自動制御学会システムインテグレーション部門講演会(SI2018),1B3-06
    • Related Report
      2018 Research-status Report

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Published: 2018-04-23   Modified: 2022-01-27  

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