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Strategies of games on graphs and games with onlineness

Research Project

Project/Area Number 18K11601
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 62040:Entertainment and game informatics-related
Research InstitutionThe University of Electro-Communications

Principal Investigator

Takenaga Yasuhiko  電気通信大学, 大学院情報理工学研究科, 准教授 (20236491)

Project Period (FY) 2018-04-01 – 2022-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2021)
Budget Amount *help
¥3,120,000 (Direct Cost: ¥2,400,000、Indirect Cost: ¥720,000)
Fiscal Year 2021: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2020: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2019: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2018: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Keywordsゲーム / 必勝性 / 計算量 / パズル / アルゴリズム / 計算複雑さ / ゲーム・パズル
Outline of Final Research Achievements

On games with onlineness, we have mainly dealt with PuyoPuyo, which is a kind of Tetris-like games. We have studied on the affect of lookahead of input pieces to the winning strategy of single-player PuyoPuyo. As a main result, we have shown that the player loses on the game board of width two or three if the number of colors used for input pieces is large, how large the number of lookaheads is.
On games on graphs, we have mainly studied on peg moving games like peg solitaire and Chinese checkers on graphs. We have proved hardness results on several problems on the games including solvabiliy of graphs on peg solitaire and deciding the winner on Chinese checkers. We have also studied on the new variation of the rules on peg moving games.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

実際のコンピュータゲームにおいてはオンライン性を持つゲームが非常に多いにもかかわらず、理論的研究においては、本来のオンライン性を持つ形での研究はまだ非常に少ない。特に、盤面の幅やピースの色数、先読みの個数など、ゲームの種々の要素をパラメータとして、どの程度複雑さの要因となっているかを扱う手法を示したことは、この種のゲームの理論的解析において意義があると考えられる。
また、本研究で扱った古くから知られているゲームも含め、多くのゲームは盤面の形状を任意のグラフに拡張することができる。そのようなゲームの複雑さや、盤面の形状との関係を明らかにすることは、これらの本質的な性質を明らかにする上で重要である。

Report

(5 results)
  • 2021 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • 2018 Research-status Report
  • Research Products

    (12 results)

All 2022 2021 2020 2019

All Journal Article (1 results) (of which Peer Reviewed: 1 results) Presentation (11 results)

  • [Journal Article] On the Power of Lookahead in Single-Player PuyoPuyo2021

    • Author(s)
      Y.Takenaga, S.Kikuchi and H.Quan
    • Journal Title

      ICGA Journal

      Volume: to appear

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Presentation] Finding a Shortest Solution for Single-Player Chinese Checkers is NP-complete2022

    • Author(s)
      Yuya Nakamura and Yasuhiko Takenaga
    • Organizer
      2022年電子情報通信学会総合大会
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] グラフ上のダイヤモンドゲームの計算複雑さ2022

    • Author(s)
      山田貴之,武永康彦
    • Organizer
      2022年電子情報通信学会総合大会
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] ペントミノを用いたアンチスライドパズルの解の列挙2022

    • Author(s)
      宇賀神慶行,武永康彦
    • Organizer
      2022年電子情報通信学会総合大会
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] 三人一般化七並べの必勝性2022

    • Author(s)
      田中天希,武永康彦
    • Organizer
      2022年電子情報通信学会総合大会
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] 連続移動可能なマッチ3ゲームのNP完全性2021

    • Author(s)
      川越 啓太郎, 武永 康彦
    • Organizer
      2020年度冬のLAシンポジウム
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] グラフ上のペグソリティアの計算困難性2020

    • Author(s)
      伊藤和司、武永康彦
    • Organizer
      電子情報通信学会2020年総合大会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 二人一般化七並べの戦略2020

    • Author(s)
      田中天希、武永康彦
    • Organizer
      電子情報通信学会2020年総合大会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 先読みを考慮した一人ぷよぷよの必勝性2020

    • Author(s)
      菊地翔、武永康彦
    • Organizer
      第82回情報処理学会全国大会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 格子上での Cops and Robbers の方向のみ認知可能なルール2019

    • Author(s)
      大久保辰哉,武永康
    • Organizer
      電子情報通信学会総合大会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 幅3色数3の一人ぷよぷよの必勝性2019

    • Author(s)
      菊地翔,武永康彦
    • Organizer
      電子情報通信学会総合大会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] ペントミノを用いたアンチスライドパズルの解の列挙2019

    • Author(s)
      楊璽,武永康彦,稲田明透河
    • Organizer
      第81回情報処理学会全国大会
    • Related Report
      2018 Research-status Report

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Published: 2018-04-23   Modified: 2023-01-30  

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