• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Case study of Chinese governments' opening-up policies in higher education

Research Project

Project/Area Number 18K11776
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 80010:Area studies-related
Research InstitutionKobe University

Principal Investigator

黒田 千晴  神戸大学, グローバル教育センター, 准教授 (30432511)

Project Period (FY) 2018-04-01 – 2025-03-31
Project Status Granted (Fiscal Year 2023)
Budget Amount *help
¥4,420,000 (Direct Cost: ¥3,400,000、Indirect Cost: ¥1,020,000)
Fiscal Year 2021: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2019: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Keywords中国 / 高等教育 / 国際化 / 対外開放 / 対外教育政策 / 事例研究 / 政策
Outline of Annual Research Achievements

本研究は、第一段階として中国の高等教育における対外開放政策に関して、中国の文化・言語・教育など「知の対外発信」に関連する事項に焦点を当て、経済・文化・外交政策との関連を踏まえて多角的に検証し、政策の論理構造と形成過程を解明することを目的としている。第二段階として、中国の高等教育における対外開放政策が、実際の国際高等教育の場において、どのように解釈されどのような文脈でいかに実践されているのか、中国及び関係国の高等教育機関を対象とした探索的事例研究を通してその実態を明らかにすることを試みる。第三段階として、一連の調査研究を通して得られた研究成果を踏まえ、国際高等教育の領域における中国のプレゼンスの高まりが、関係国・地域の高等教育にどのようなインパクトを与えつつあるのか、これらの事象を解明することを目指すものである。
2023年度は、主として中国の国内外の政治状況、外交関係の変化が、国際高等教育の場でどのように解釈されており、中国国外の高等教育機関において、中国研究に従事する研究者の研究活動や、中国と諸外国との国際共同研究や教育にどのようなインパクトを与えているのかという点に焦点を当てて、タイ及び米国をフィールドに研究調査(オンライン調査を含む)を実施した。その研究成果の一部は、2023年11月に開催された13th Biennial Conference of the Comparative Education Society of Asiaにて海外共同研究者の協力を得て研究発表を行い、比較国際教育学分野の研究者からフィードバックを得た。

Current Status of Research Progress
Current Status of Research Progress

3: Progress in research has been slightly delayed.

Reason

当該研究課題採択後、新型コロナウイルスの世界的な流行、さらに中国のビザ政策の変更等により、研究計画の大幅な変更と研究期間の延長を余儀なくされた。しかし、2023年度には、変更後の研究計画に則って研究調査を実施し、その結果を研究成果として公表するなど、遅れを取り戻しつつある。

Strategy for Future Research Activity

2024年度は、当該研究課題の最終年度にあたるため、昨年度予定していて実施できなかった海外研究調査を実施する。またこれまで実施してきた研究調査で得られたデータを検証し、研究発表及び学術論文として成果を発表することにも重点を置く予定である。

Report

(6 results)
  • 2023 Research-status Report
  • 2022 Research-status Report
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • 2018 Research-status Report
  • Research Products

    (17 results)

All 2023 2022 2021 2020 2019 Other

All Int'l Joint Research (9 results) Journal Article (2 results) (of which Peer Reviewed: 1 results,  Open Access: 1 results) Presentation (6 results) (of which Int'l Joint Research: 3 results,  Invited: 1 results)

  • [Int'l Joint Research] University of Minnesota(米国)

    • Related Report
      2023 Research-status Report
  • [Int'l Joint Research] University of Minnesota(米国)

    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Int'l Joint Research] Univresity of Minnesota(米国)

    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Int'l Joint Research] 北京師範大学(中国)

    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Int'l Joint Research] University of Minnesota(米国)

    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Int'l Joint Research] 北京師範大学(中国)

    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Int'l Joint Research] University of Minnesota(米国)

    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Int'l Joint Research] 北京師範大学(中国)

    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Int'l Joint Research] University of Minnesota(米国)

    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Journal Article] 日中の大学連携による次世代の人材育成2020

    • Author(s)
      黒田千晴
    • Journal Title

      留学交流

      Volume: 2020年2月号(107) Pages: 1-7

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 高等教育における国際連携ー上海交通大学・ミシガン大学の事例ー2019

    • Author(s)
      黒田千晴
    • Journal Title

      国際教育

      Volume: 25 Pages: 1-17

    • NAID

      40022033335

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Presentation] Exploring the Development of Student Mobility and Educational Cooperation in Higher Education between China and Thailand2023

    • Author(s)
      Chiharu KURODA, Gerald FRY
    • Organizer
      13th Biennial Conference of the Comparative Education Society of Asia
    • Related Report
      2023 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 中国における外国人留学生教育の質保証制度―施策導入の背景及び関連法規の考察を中心に―2022

    • Author(s)
      黒田千晴
    • Organizer
      第58回 日本比較教育学会大会
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Presentation] 中国の高等教育における留学生政策 ―教育の質保証と留学生管理に関する施策を中心に―2021

    • Author(s)
      黒田千晴
    • Organizer
      第26回留学生教育会研究大会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] China’s Global Engagement with Lao Higher Education: Winners and Losers2019

    • Author(s)
      FRY, Gerald W & KURODA, Chiharu
    • Organizer
      The 6th International Conference on Lao Studies
    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 日中の大学連携による次世代の人材育成2019

    • Author(s)
      黒田千晴
    • Organizer
      日中高等教育フォーラム
    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] China’s Global Engagement with Lao Higher Education: Winners and Losers?2019

    • Author(s)
      Gerald. W. Fry and Chiharu Kuroda
    • Organizer
      the 6th International Conference on Lao Studies
    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Int'l Joint Research

URL: 

Published: 2018-04-23   Modified: 2024-12-25  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi