• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Qualitative research for non-formal educational activities of Nepalese women in post-disaster society

Research Project

Project/Area Number 18K11790
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 80010:Area studies-related
Research InstitutionDen-en Chofu University (2019-2021)
Japan Women's University (2018)

Principal Investigator

Nagaoka Chizuko  田園調布学園大学, 人間科学部, 准教授 (20738273)

Project Period (FY) 2018-04-01 – 2022-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2021)
Budget Amount *help
¥4,160,000 (Direct Cost: ¥3,200,000、Indirect Cost: ¥960,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
Keywords成人教育 / 生涯学習 / 社会教育 / ジェンダー / 災害 / ノンフォーマル教育 / 女性の社会参加 / コミュニティラジオ放送 / 地域づくり / 社会参加 / 識字教育 / 教育支援活動 / ノンフォーマルな学び / 災害とジェンダー / 社会開発
Outline of Final Research Achievements

In this study, in a rural area of Nepal that experienced a major disaster (Gorka earthquake: on 25th,April, 2015), how women participated in the process of reconstruction and what kind of life issues arose. The challenge was to explore what kind of learning activities were developed to overcome them based on the field survey. The most important issues for women living in the study area was "securing access to information." In addition, after February 2020, due to the pandemic of the covid-19, it became necessary to reexamine the research plan, research method, etc. However, I recognized to record their experiences and memories of disaters. So, we could conduct broadcast programs "Bungamati Aawaj" (2021) and "Hamro Pahal" (2022) was produced and broadcast with the cooperation of local researchers and community radio stations. As the result of this research, I would like to widely disseminate it.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究の調査地は、ネパールの首都カトマンズ近郊の農村(Bungamati、Lalitpur)である。村落に暮らす女性の多くは生活に必要とされる情報にアクセスすることが困難な状況に置かれている。特に、災害時における情報は安全の確保や基本的人権の観点からも不可決である。特に、COVID-19パンデミック下における研究活動は困難を極めた。しかし、本研究においては、ラジオという媒体を有効活用することにより、口承中心の社会におけるメディアの役割、そして、人びとの経験や記憶を音声により「記憶」することの社会的意義を改めて確認することとなった。このとは、学術的にも意義があるものと判断する次第である。

Report

(5 results)
  • 2021 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • 2018 Research-status Report
  • Research Products

    (13 results)

All 2022 2021 2020 2019 2018

All Journal Article (4 results) (of which Peer Reviewed: 1 results,  Open Access: 1 results) Presentation (3 results) (of which Invited: 1 results) Book (6 results)

  • [Journal Article] コロナ禍におけるネパール農村女性らの生活課題:「災害」をめぐる予備的考察2021

    • Author(s)
      長岡智寿子
    • Journal Title

      田園調布学園大学紀要

      Volume: 第16号 Pages: 85-102

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Journal Article] 地域づくりとメディアの役割をめぐって ‐社会教育活動としてのラジオ放送番組「Bungamati Aawaj」の事例‐2020

    • Author(s)
      長岡智寿子
    • Journal Title

      田園調布学園大学紀要

      Volume: 15 Pages: 59-71

    • NAID

      120007008351

    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Journal Article] ネパール女性の社会参加の様相 -「声」の民主主義の展開 -2020

    • Author(s)
      長岡智寿子
    • Journal Title

      田園調布学園大学紀要

      Volume: 14 Pages: 89-100

    • NAID

      40022417056

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 読み書きは人の生き方をどう変えたのか?2019

    • Author(s)
      長岡智寿子
    • Journal Title

      新英語教育

      Volume: 4月 Pages: 45-45

    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 「災害」をめぐる闘い:ネパール女性の語りと社会参加の様相から2021

    • Author(s)
      長岡智寿子
    • Organizer
      日本社会教育学会 第68回研究大会
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] 「リテラシー活動の展開:ネパールにおけるコミュニティラジオ放送との共同研究を踏まえて」2020

    • Author(s)
      長岡智寿子
    • Organizer
      基礎教育保障学会第 5 回研究大会シンポジウム「コロナ禍時代に基礎教育保障からメディア情報リテラシ ーを考える」
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] ネパール女性の社会参加と識字教育~おとなになってから基礎を学ぶ~2018

    • Author(s)
      長岡智寿子
    • Organizer
      夜間中学校と教育を語る会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Invited
  • [Book] Hamuro Pahal2022

    • Author(s)
      Maharjhan, Shakya and Nagaoka
    • Total Pages
      200
    • Publisher
      Ujyallo Radio Network
    • ISBN
      9784990615864
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Book] Bungamati Aawaj2021

    • Author(s)
      Radio Sagarmatha,Nepal Foster Mate, Chizuko NAGAOKA
    • Total Pages
      88
    • Publisher
      Unique Pre-Printing Home
    • ISBN
      9784990615857
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Book] Women’s Social Participation: Japan in an Asian Context, In Nakamura, Yoshie Tomozumi,Horimoto, Mayuko,McLean, Gary N. (Eds.) Japanese Women in Leadership2021

    • Author(s)
      Nagaoka, Chizuko and Mclean, Gary
    • Total Pages
      340
    • Publisher
      Palgrave Macmillan
    • ISBN
      9783030363031
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Book] 第11章 国際理解を育む視点、『地域と世界をつなぐSDGsの教育学』、寺崎 里水・坂本 旬 編2021

    • Author(s)
      長岡智寿子
    • Total Pages
      216
    • Publisher
      法政大学出版局
    • ISBN
      9784588686108
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Book] 生涯学習のグローバルな展開 ユネスコ国際成人教育会議がつなぐSDG4の達成2020

    • Author(s)
      長岡智寿子、近藤牧子 編
    • Total Pages
      198
    • Publisher
      東洋館出版社
    • ISBN
      9784491039398
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Book] 『エリア・スタディーズ~ 現代ネパールを知るための 61 章』2020

    • Author(s)
      公益社団法人日本ネパール協会 編
    • Total Pages
      320
    • Publisher
      明石書店
    • Related Report
      2019 Research-status Report

URL: 

Published: 2018-04-23   Modified: 2023-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi