Project/Area Number |
18K11841
|
Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
|
Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Review Section |
Basic Section 80020:Tourism studies-related
|
Research Institution | Toyo University (2020-2021) National Museum of Ethnology (2019) Otemon Gakuin University (2018) |
Principal Investigator |
Yamada Kaori 東洋大学, 社会学部, 講師 (50731832)
|
Project Period (FY) |
2018-04-01 – 2022-03-31
|
Project Status |
Completed (Fiscal Year 2021)
|
Budget Amount *help |
¥2,600,000 (Direct Cost: ¥2,000,000、Indirect Cost: ¥600,000)
Fiscal Year 2020: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2019: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
|
Keywords | アートツーリズム / 経験 / 観光的なるもの / アートプロジェクト / 地域国際芸術祭 / 日本 / ツーリズム・リテラシー / アート的なるもの / アート経験 / アートフェスティバル / 体験 / 地方国際芸術祭 / 瀬戸内地域 / エスノグラフィ / アート / ツーリズム / アクター / 地域資源 / エスノグラフィー |
Outline of Final Research Achievements |
The purpose of this study comprises three elements. First, to understand regional art festivals (Triennale) held in isolated, depopulated, and aging regions in Japan as a tourism phenomenon. Second, to clarify the actual situation of art tourism based on case studies. Third, to examine the possibility of deepening and expanding art tourism. In this study, ethnographic fieldwork was conducted in the Setouchi area. Consequently, we were able to grasp the touristic aspect of the regional art festivals and the diversity of the touristic aspects that occurred in each region where the festivals were held. The data analysis provided the first step to discuss the theoretical aspects of art tourism.
|
Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
アートツーリズムの実践が立ち現れる現場とその周辺の実情を捉え、事例を手がかりにアートツーリズムの理論化にむけた糸口を見出した点に本研究の学術的意義がある。また、研究成果のなかでも、アートツーリズムが実践される場で生起する事象を言語化し、社会に還元することは、われわれにツーリズムの担い手/鑑賞者・体験者としてどう立ち振る舞うべきであるのかを考える機会を提供しうる。この点に本研究の社会的意義を見出すことができる。
|