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Decision-makingprocess of high-involvement tourists:A cace of Anime tourism

Research Project

Project/Area Number 18K11858
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 80020:Tourism studies-related
Research InstitutionKanto Gakuin University

Principal Investigator

IWASAKI TATSUYA  関東学院大学, 経営学部, 教授 (70756840)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 大方 優子  九州産業大学, 地域共創学部, 教授 (30390313)
津村 将章  神奈川大学, 経営学部, 准教授 (60735223)
Project Period (FY) 2018-04-01 – 2023-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2022)
Budget Amount *help
¥4,160,000 (Direct Cost: ¥3,200,000、Indirect Cost: ¥960,000)
Fiscal Year 2021: ¥520,000 (Direct Cost: ¥400,000、Indirect Cost: ¥120,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2019: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
Keywordsアニメ聖地巡礼 / 行動動機 / 高関与 / リピート性 / 消費者行動 / 地域誘客 / 地域マネジメント / 高関与行動 / リピート行動 / 超高関与消費 / 高関与消費 / 高関与旅行者 / 旅行者行動
Outline of Final Research Achievements

In this study, we analyzed the behavior of pilgrims to anime sacred sites, which began in the 2000s, using the concept of "involvement" in the theory of consumer behavior. We analyzed the behavioral characteristics of pilgrims and derived a behavioral model by interviewing the parties involved at representative pilgrimage sites (officials of city and tourist associations, store owners, citizens) and pilgrims, surveying pilgrims, and analyzing pilgrim notebooks placed at pilgrimage sites.
In this study, we found that pilgrims shifted their thoughts from involvement in the artwork to involvement in the community. In addition, analysis of the questionnaire survey revealed that there are four main behavioral motivations: "self-recognition," "desire to explore and liberate the region," "sharing enjoyment with companions," and "connection with people in the region".

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究は、消費者行動論の「関与」の概念に着目し、高関与旅行者であるアニメ聖地巡礼者の巡礼動機の解明と行動プロセスのモデル化を行った。学術的には、これまで多かった巡礼者の観光社会学的手法での分析ではなく、マーケティングの統計的分析において知見を提示できたこと。巡礼ノートのテキスト分析や、因子分析、クラスター分析、決定木による分析などを行い、巡礼者の行動動機を定量的に特定できたことが成果である。また、聖地巡礼の没入度合によって、当該地域に求めるものが異なることも発見できた。行動動機や行動特徴を一般化(限定的ではあるが)できたことは、地域誘客や関係人口の構築において有効な研究であったと考える。

Report

(6 results)
  • 2022 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • 2018 Research-status Report
  • Research Products

    (14 results)

All 2023 2022 2021 2020 2019 2018 Other

All Journal Article (4 results) (of which Open Access: 1 results) Presentation (5 results) Book (3 results) Remarks (2 results)

  • [Journal Article] 思いとアイデンティティが人を動かす「超高関与消費の時代」2023

    • Author(s)
      岩崎達也
    • Journal Title

      広研レポートonline

      Volume: ー

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      2022 Annual Research Report
  • [Journal Article] アニメ聖地巡礼における作品要素と行動動機ー『鬼滅の刃』を事例としてー2022

    • Author(s)
      岩崎達也
    • Journal Title

      関東学院大学経営・教養論集

      Volume: 1 Pages: 1-14

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      2022 Annual Research Report
  • [Journal Article] 「アニメ聖地巡礼者の行動分析―関与度と行動動機」2021

    • Author(s)
      岩崎達也
    • Journal Title

      関東学院大学経済経営研究所年報

      Volume: 第43集 Pages: 15-27

    • NAID

      120007016778

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      2020 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 「アニメ聖地巡礼から今後の旅の可能性を探る」2020

    • Author(s)
      岩崎達也
    • Journal Title

      地域人

      Volume: 第65巻 Pages: 43-47

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  • [Presentation] アニメ聖地巡礼者の事例による行動分析2021

    • Author(s)
      岩崎 達也, 大方 優子, 津村 将章
    • Organizer
      日本マーケティング・サイエンス学会109回研究大会
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  • [Presentation] アニメ聖地巡礼者の行動分析-定住意向者の動機について-2021

    • Author(s)
      岩崎達也・大方優子・津村将章
    • Organizer
      日本マーケティング・サイエンス学会
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      2020 Research-status Report
  • [Presentation] アニメ聖地巡礼者の特徴 -アニメ聖地巡礼者とフィルムツーリズム旅行者との比較-2019

    • Author(s)
      津村将章・大方優子・岩崎達也
    • Organizer
      コンテンツツーリズム学会 第7回研究発表大会
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      2019 Research-status Report
  • [Presentation] アニメ聖地巡礼者の行動分析ー関与と行動ー2019

    • Author(s)
      岩崎達也・大方優子・津村将章
    • Organizer
      日本マーケティング・サイエンス学会 106回研究大会
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  • [Presentation] 高関与旅行者としてのアニメ聖地巡礼者の行動分析2018

    • Author(s)
      岩崎達也、大方優子、津村将章
    • Organizer
      マーケティングサイエンス学会 103回研究大会
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  • [Book] 『地域は物語で10倍人が集まる コンテンツツーリズム再発見』2021

    • Author(s)
      増淵敏之,安田亘宏,岩崎達也ほか
    • Total Pages
      259
    • Publisher
      生産性出版
    • ISBN
      9784820121169
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  • [Book] 地域は物語で10倍人が集まる コンテンツツーリズム再発見2021

    • Author(s)
      増淵敏之・安田亘宏・岩崎達也ほか
    • Total Pages
      259
    • Publisher
      生産性出版
    • ISBN
      9784820121169
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  • [Book] 九州産業大学産業経営研究所研究叢書8『アニメ聖地巡礼の行動特徴と地域施策ー事例からの考察ー』2020

    • Author(s)
      大方優子・岩崎達也・津村将章
    • Total Pages
      154
    • Publisher
      九州大学出版会
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  • [Remarks] 「アニメ聖地巡礼と地域ブランディング」

    • URL

      https://univ.kanto-gakuin.ac.jp/research/kgu_researchers_001.html

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  • [Remarks] 「#KGU_RESEARCHERS vol.1」 岩崎達也「アニメ聖地巡礼と地域ブランディング」

    • URL

      https://www.youtube.com/watch?v=FtS--3zR88c

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Published: 2018-04-23   Modified: 2024-01-30  

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