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Anthropological analysis of wine tourism policies from international comparative perspectives

Research Project

Project/Area Number 18K11861
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 80020:Tourism studies-related
Research InstitutionRyutsu Keizai University (2020-2022)
University of Tsukuba (2018-2019)

Principal Investigator

Kodama Toru  流通経済大学, 流通情報学部, 教授 (50420592)

Project Period (FY) 2018-04-01 – 2023-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2022)
Budget Amount *help
¥4,420,000 (Direct Cost: ¥3,400,000、Indirect Cost: ¥1,020,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,690,000 (Direct Cost: ¥1,300,000、Indirect Cost: ¥390,000)
Keywordsツーリズム・観光 / ワイン / テロワール / 地域ブランド政策 / 地理的表示 / 情報デザイン / 環境保全・生物多様性 / 人間心理 / ツーリズム / 地域ブランド / 環境保全 / 政策 / メディア / 観光/ツーリズム / ブドウ品種 / 政策人類学 / 地域ブランド、テロワール、地理的表示 / 地域ブランド政策、観光政策、政策人類学 / 文化情報、知的財産、文化遺産 / 食文化、食文化産業 / 文化産業、クリエイティブ産業 / 地域ブランド、文化情報、テロワール / 地理的表示と知的財産 / 観光政策・観光産業 / 酒類産業 / 文化政策・文化産業・クリエイティブ産業 / 農産物・食品・食文化 / 観光・ツーリズム / 観光・文化政策、政策人類学 / テロワール・地域ブランド・地理的表示 / 文化情報・知的財産
Outline of Final Research Achievements

While paying particular attention to the effectiveness of geographical indication (GI) systems for the development of local wine clusters and wine tourism, this study clarified the following points: what elements of winemaking regions have been recognized as terroir under what circumstances; how those terroir elements have contributed to upgrading the collective brand values of wine GIs and to promoting wine tourism in GI-designated winemaking regions; and what entities or players have engaged in those value creation processes in what ways.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究では、特定の法制度・政策(特に地理的表示制度)のもとで、多様な関連主体の相関関係を通して、ワインツーリズム推進に資するワイン産地の地域ブランド価値が創出される動的なメカニズムを明らかにした。ワインツーリズムを含むフードツーリズムの研究は、ともすれば単なる事例紹介に終始しがちであるところ、本研究で得られた知見は、フードツーリズム研究全般に対して、新しい分析視座を提供し得るものである。

Report

(6 results)
  • 2022 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • 2018 Research-status Report
  • Research Products

    (34 results)

All 2023 2022 2021 2020 2019 2018 Other

All Journal Article (18 results) (of which Open Access: 18 results,  Peer Reviewed: 8 results) Presentation (7 results) (of which Int'l Joint Research: 6 results,  Invited: 1 results) Book (1 results) Remarks (8 results)

  • [Journal Article] 日本ワインに関する地域ブランド生成のダイナミズムと情報デザイン - 法, マーケティング, メディア表象の交錯点から-2023

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      児玉徹
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      物流問題研究

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      Volume: 15 Pages: 03006-03006

    • DOI

      10.1051/bioconf/20191503006

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      Raul Compes Lopez, Gergely Szolnoki, and 33 other authors, including Toru Kodama
    • Total Pages
      380
    • Publisher
      Cajamar Caja Rural
    • ISBN
      9788495531551
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Published: 2018-04-23   Modified: 2024-01-30  

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