Project/Area Number |
18K11872
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
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Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Review Section |
Basic Section 80020:Tourism studies-related
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Research Institution | Tohoku Gakuin University |
Principal Investigator |
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Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
松岡 孝介 東北学院大学, 経営学部, 教授 (30453351)
秋池 篤 東北学院大学, 経営学部, 准教授 (90758864)
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Project Period (FY) |
2018-04-01 – 2022-03-31
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Project Status |
Completed (Fiscal Year 2021)
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Budget Amount *help |
¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2020: ¥260,000 (Direct Cost: ¥200,000、Indirect Cost: ¥60,000)
Fiscal Year 2019: ¥390,000 (Direct Cost: ¥300,000、Indirect Cost: ¥90,000)
Fiscal Year 2018: ¥260,000 (Direct Cost: ¥200,000、Indirect Cost: ¥60,000)
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Keywords | 観光地競争力 / 観光地ステークホルダー / 観光地経営 / 持続可能な観光 / イベント・ツーリズム / 観光地経営組織 / 観光学 / マルチステークホルダー / 観光振興組織 |
Outline of Final Research Achievements |
The purpose of this research is to apply the multi-stakeholder perspective to the study of tourism destination competitiveness. Many relevant research were conducted to assess the competitiveness of tourism destinations in Europe by solely asking the supply-side. In this research project, a empirical study was implemented to clarify the competitiveness of rural destinations in Miyagi prefecture by using the evaluations from visitors(demand-side), tourism-related companies(supply-side), town government representatives and local residents. This research also focused on not only building the competitiveness but also ensuring the sustainability of rural communities that heavily rely on the tourism industry. We collaborated with Australian researchers to complete and submit a paper to a top-ranked international journal. We are now proceeding the revision of paper to respond the reviews' comments.
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
本研究は、欧州の観光地を中心に分析されてきた観光地競争力モデルを用いて、日本の観光地の競争力を測定した。これまで観光地競争力モデルを適切に用いて日本の観光地の競争力を測定した研究はなかった。また本研究では、多くの既存研究が用いた供給サイド=観光関連組織による評価に加え、観光客、地方政府、地域住民にも観光地の競争力の評価を尋ねた。また、各ステークホルダーによる競争力の評価の一致・不一致も確認した。 社会的意義としては、観光地競争力モデルに依拠した分析結果を、各観光地の観光振興戦略の基礎データとして活用できる。客観的な分析結果を基に、各地の観光戦略の策定を支援していけると考えられる。
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