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The Process of Development and the Evolution of Japanese Pop Culture Events

Research Project

Project/Area Number 18K11875
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 80020:Tourism studies-related
Research InstitutionAoyama Gakuin University

Principal Investigator

Kawamata Keiko  青山学院大学, 総合文化政策学部, 教授 (00306854)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 田嶋 規雄  拓殖大学, 商学部, 教授 (20328008)
三浦 俊彦  中央大学, 商学部, 教授 (60190592)
中川 正悦郎  亜細亜大学, 経営学部, 講師 (20755839)
Project Period (FY) 2018-04-01 – 2021-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2020)
Budget Amount *help
¥4,420,000 (Direct Cost: ¥3,400,000、Indirect Cost: ¥1,020,000)
Fiscal Year 2020: ¥130,000 (Direct Cost: ¥100,000、Indirect Cost: ¥30,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Fiscal Year 2018: ¥2,860,000 (Direct Cost: ¥2,200,000、Indirect Cost: ¥660,000)
Keywordsマーケティング / 消費者行動 / ツーリズム / ジャパニーズ・ポップカルチャー イベント / 消費者主導型市場形成 / メガマーケティング / ジャパニーズ・ポップカルチャー / イベント / 観光 / クールジャパン / コンテンツ・ツーリズム / ジャパニーズ・ポップカルチャー・イベント
Outline of Final Research Achievements

This project conducted an exploratory research on the evolution and development of the Japanese pop culture (JPC) events (JPCEs) in Europe through case studies examining JPCEs’ potential as a platform for inbound promotional strategies.
The findings suggested the following categorisation of the JPCEs’ origins: non-profit grassroots activities by a small group of fans, local companies’ commercial sales promotion activities, and local governments’ promotional measures.The project used the legitimation/‘megamarketing' framework and identified the following factors for promoting legitimation: a new positive meaning (JPC as ‘art’), off-line visibility, mainstream media coverage, sponsorship by major companies, Japanese celebrities’ participation, and rewards from the Japanese government. The study demonstrated that the JPCEs lay a foundation for the social acceptance (cultural and cognitive legitimation process) of JPC -- stigmatised products embedded with stereotypes and taboos.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

インターネット,ソーシャル・メディアの普及により,能動的消費者,参加型消費といった新たな消費者行動への関心が高まっているが,本研究の学術的意義は,JPCという逸脱イメージ/スティグマを有する製品のファン/消費者による草の根的活動を起点とするイベント(JPCE)が社会的に受容されていく過程において,イベントの可視化,メディア,政府や大手企業の参画等が,文化的認知的正当化の促進要因として機能することを明らかにした点にある。JPCEを観光資源とするツーリズムの観点からは,消費体験を提供する場の形成発展には,多主体(ファン/消費者,スポンサー企業,行政等)を納得させる正当化が必要であることを示した。

Report

(4 results)
  • 2020 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2019 Research-status Report
  • 2018 Research-status Report
  • Research Products

    (14 results)

All 2020 2019 2018

All Journal Article (5 results) (of which Peer Reviewed: 2 results,  Open Access: 1 results) Presentation (6 results) (of which Int'l Joint Research: 3 results) Book (3 results)

  • [Journal Article] マンガ・アニメの消費者行動 : コンサマトリーで,優劣の客観的判断基準がない製品の消費者行動分析2020

    • Author(s)
      三浦俊彦
    • Journal Title

      三田商学研究

      Volume: 63-4 Pages: 165-181

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Journal Article] The Process of Development and the Evolution of Japanese Pop Culture Event: Case of World Cosplay Summit (Nagoya, Japan)2020

    • Author(s)
      川又啓子,田嶋規雄,三浦俊彦
    • Journal Title

      Proceedings: the EURAM conference 2020

      Volume: -

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 文化とマーケティング2020

    • Author(s)
      川又啓子,田嶋規雄,三浦俊彦,中川正悦郎
    • Journal Title

      青山総合文化政策学

      Volume: 11 Pages: 81-109

    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Journal Article] The Process of Development and the Evolution of Japanese Pop Culture Events: Case of the World Cosplay Summit, Nagoya Japan2019

    • Author(s)
      川又啓子,田嶋規雄,三浦俊彦,中川正悦郎
    • Journal Title

      Proceedings: cfest>NEW CHALLENGES IN THE DIGITAL AGE?

      Volume: -

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] マーケティング・マネジメントの構造とマーケティング課題の戦略性2018

    • Author(s)
      田嶋 規雄
    • Journal Title

      拓殖大学経営経理研究

      Volume: 112 Pages: 285-300

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      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 文化イベントの形成・発展プロセスに関する研究:世界コスプレサミットを事例として2020

    • Author(s)
      川又啓子,田嶋規雄,三浦俊彦,中川正悦郎
    • Organizer
      日本商業学会 第70回 全国研究大会
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      2020 Annual Research Report
  • [Presentation] The Process of Development and The Evolution of Japanese Pop Culture Event: Case of World Cosplay Summit (Nagoya, Japan)2020

    • Author(s)
      川又啓子,田嶋規雄,三浦俊彦
    • Organizer
      the EURAM conference 2020
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      2020 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] The Process of Development and the Evolution of Japanese Pop Culture Events: Case of the Japan Expo (Paris, France) and World Cosplay Summit (Nagoya, Japan)2019

    • Author(s)
      川又 啓子, 田嶋 規雄, 三浦 俊彦, 中川 正悦郎
    • Organizer
      cfest>NEW CHALLENGES IN THE DIGITAL AGE?
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      2019 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 文化とマーケティング2019

    • Author(s)
      川又 啓子, 三浦 俊彦, 田嶋 規雄, 中川 正悦郎
    • Organizer
      青山総合文化政策学会
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      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 日本のポップカルチャー・イベントの形成・発展プロセスに関する考察2018

    • Author(s)
      田嶋 規雄, 川又 啓子, 三浦 俊彦
    • Organizer
      第68回日本商業学会全国研究大会
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      2018 Research-status Report
  • [Presentation] The Process of Development and the Evolution of Japanese Pop Culture Events: Case of the World Cosplay Summit2018

    • Author(s)
      Norio Tajima, Keiko Kawamata, and Toshihiko Miura
    • Organizer
      10th Midterm Conference of the European Sociological Association Research Networks Sociology of the Arts (RN2) & Sociology of Culture (RN7)
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    • Int'l Joint Research
  • [Book] eスポーツ産業論2020

    • Author(s)
      青山学院大学総合研究所研究ユニット「五輪eスポ」、川又啓子、筧誠一郎、川口洋司、原田美穂、大島正嗣、秋元 忍、丸山信人
    • Total Pages
      183
    • Publisher
      同友館
    • ISBN
      9784496054884
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  • [Book] 市場の空気の読み方2020

    • Author(s)
      川又啓子、西村啓太
    • Total Pages
      189
    • Publisher
      同友館
    • ISBN
      9784496054976
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      2020 Annual Research Report
  • [Book] 文化を競争力とするマーケティング2020

    • Author(s)
      KMS研究会,齊藤 通貴,三浦 俊彦
    • Total Pages
      272
    • Publisher
      中央経済社
    • ISBN
      9784502335716
    • Related Report
      2019 Research-status Report

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Published: 2018-04-23   Modified: 2022-01-27  

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