• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Design and evaluation of the e-learning system for color education based on mathematical models that does not require artistic sense.

Research Project

Project/Area Number 18K11963
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 90010:Design-related
Research InstitutionSurugadai University

Principal Investigator

INOUE Satoshi  駿河台大学, メディア情報学部, 准教授 (70339547)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 安藤 公彦  東京工科大学, 先進教育支援センター, 講師 (00551863)
松永 信介  東京工科大学, メディア学部, 教授 (60318871)
Project Period (FY) 2018-04-01 – 2021-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2020)
Budget Amount *help
¥4,160,000 (Direct Cost: ¥3,200,000、Indirect Cost: ¥960,000)
Fiscal Year 2020: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2019: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2018: ¥2,470,000 (Direct Cost: ¥1,900,000、Indirect Cost: ¥570,000)
Keywordsデザイン教育 / 色彩教育 / eラーニング
Outline of Final Research Achievements

This research aims to devise a color education method that adapts to the digital environment as an educational program that does not rely on artistic sense.
The color scheme relationship was defined as mathematical models using numerical values of colors as digital information, and the e-learning system was designed and developed based on mathematical models. In representing color scheme relationships, it was practical to use L*a*b* color space to mediate between various color systems to consider the numerical relationships of color harmony. In the design, development, and evaluation of the e-learning system, the function to visualize hue, lightness, and saturation among several colors was effective. The results indicated the possibility and future development of color education and color scheme studies enabled by analysis based on mathematical relationships.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

従来のデザイン教育は学習者と指導者の主観的判断を基準とし、その学習効果は学習者の感性やセンスと実習量に比例する部分が大きかった。本研究では、デジタル環境において色は数値情報であることに着目し、色彩の調和という概念を、客観的な指標を持つ色彩関係として学習者に提示することを意図して、配色を数値的な関係として示す方法を考案した。また、それに基づくeラーニングシステムを開発し、色彩関係を学習者に動的に可視化す提供する方法を検討した。いずれもが、学習者の資質に依存せず学習効率を向上させる色彩教育に効果的であり、このような研究の継続がデザイン教育の射程を広げることにつながると考えている。

Report

(4 results)
  • 2020 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2019 Research-status Report
  • 2018 Research-status Report
  • Research Products

    (4 results)

All 2020 2019

All Journal Article (2 results) (of which Peer Reviewed: 1 results,  Open Access: 1 results) Presentation (2 results)

  • [Journal Article] L*a*b*カラーの数値情報を利用したヨハネス・イッテンの色相環の検討2020

    • Author(s)
      井上智史
    • Journal Title

      基礎造形028:日本基礎造形学会論文集・作品集2019

      Volume: 28 Pages: 69-74

    • NAID

      40022671239

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 色彩計(蛍光分光濃度計)を用いた図版からの色の測定について2020

    • Author(s)
      井上智史
    • Journal Title

      メディアと情報資源:駿河台大学メディア情報学部紀要

      Volume: 26 Pages: 17-22

    • NAID

      120006811370

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Open Access
  • [Presentation] L*a*b*カラーの値を活用した色の三属性に関するeラーニングコンテンツの開発2020

    • Author(s)
      井上智史(駿河台大学)、安藤公彦(東京工科大学)、松永信介(東京工科大学)
    • Organizer
      情報処理学会第82回全国大会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 色彩教育のための色彩調和における数値情報の分析2019

    • Author(s)
      井上智史(駿河台大学)、安藤公彦(東京工科大学)、松永信介(東京工科大学)
    • Organizer
      情報処理学会第 81 回全国大会
    • Related Report
      2018 Research-status Report

URL: 

Published: 2018-04-23   Modified: 2022-01-27  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi