• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Research on process models for the budding stage of innovation

Research Project

Project/Area Number 18K11966
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 90010:Design-related
Research InstitutionSeijo University

Principal Investigator

Shingaki Noriko  成城大学, 社会イノベーション学部, 教授 (40407614)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 都築 幸恵  成城大学, 社会イノベーション学部, 教授 (00299885)
Project Period (FY) 2018-04-01 – 2023-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2022)
Budget Amount *help
¥4,290,000 (Direct Cost: ¥3,300,000、Indirect Cost: ¥990,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
Keywordsアイデア生成 / イノベーション / ソーシャル・イノベーション / ボランティア / 萌芽過程 / コラボレーション / ソーシャル / 独創性 / 創造性 / パースペクティブ・テイキング / イノベーションの受容 / 教育イノベーション / オンライン / リーダーシップ / ソーシャルイノベーション / モチベーション / 萌芽プロセス / 認知科学 / 社会問題解決 / パーソナリティ心理学 / デザイン
Outline of Final Research Achievements

The aim of this study was to clarify the process of the budding stage of activities to solve previously unsolved social problems. Specifically, we conducted participant observation of two cases in which new, unprecedented activities were attempted and established to solve problems involving others, analyzed the process of generating originality in the budding stage of ideas, and conducted research on the recipients of services when major changes occurred. The results of these studies suggest that the acquisition of another person's point of view contributes to the development of ideas in the idea generation phase and in the phase of trying out new activities, and that the consideration of others' points of view and their motivation in the activity phase can contribute to the continuity of activities in the phase of trying out new activities.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

これまでにない活動を生み出した事例を対象として,その活動が生み出された背景や,活動の萌芽プロセスを明らかにすることは,社会における課題を解決する活動の萌芽期における困難を予測し,それを解決するための複眼的思考をアシストし,活動を行う異分野の人々の協働の促進につながる。

Report

(6 results)
  • 2022 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • 2018 Research-status Report
  • Research Products

    (12 results)

All 2023 2022 2021 2019

All Journal Article (6 results) (of which Open Access: 1 results) Presentation (5 results) (of which Int'l Joint Research: 2 results) Book (1 results)

  • [Journal Article] Perspective-Taking が Synergy 効果を生み出す : アイデア生成の成功と失敗に見られる議論の過程の相違2023

    • Author(s)
      新垣 紀子,都築 幸恵,大間知 ありさ
    • Journal Title

      社会イノベーション研究

      Volume: 18 Pages: 15-27

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Journal Article] ボランティア・リーダーシップのプロセスとモチベーション2023

    • Author(s)
      都築幸恵, 新垣紀子
    • Journal Title

      社会イノベーション研究

      Volume: 19

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Journal Article] Introduction to the feature: Cognitive science on online activities2022

    • Author(s)
      粟津俊二・石川悟・新垣紀子
    • Journal Title

      Cognitive Studies: Bulletin of the Japanese Cognitive Science Society

      Volume: 29 Issue: 2 Pages: 153-157

    • DOI

      10.11225/cs.2022.022

    • ISSN
      1341-7924, 1881-5995
    • Year and Date
      2022-06-01
    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] コロナ禍のオンライン授業の満足度と関連する要素:新入生と在学生の相違2022

    • Author(s)
      新垣紀子・都築幸恵
    • Journal Title

      社会イノベーション研究

      Volume: 17(1)

    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Journal Article] 大学生のオンライン授業に対する評価とパーソナリティ特性との関連2022

    • Author(s)
      都築幸恵・新垣紀子
    • Journal Title

      社会イノベーション研究

      Volume: 17(1) Pages: 119-131

    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Journal Article] オンラインというインタフェース2021

    • Author(s)
      新垣紀子
    • Journal Title

      成城教育

      Volume: 190 Pages: 111-114

    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] Analysis of discussion processes for collaborative idea generation among university students2021

    • Author(s)
      Shingaki, N. , & Tsuzuki, Y.
    • Organizer
      32nd International Congress of Psychology
    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Psychological predispositions underlying individual judgments on specific policy positions2021

    • Author(s)
      Tsuzuki, Y., & Shingaki, N.
    • Organizer
      32nd International Congress of Psychology
    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] オンラインでは何が違うのか2021

    • Author(s)
      新垣紀子
    • Organizer
      日本認知科学会第38回大会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] 議論の過程で何が起こるのか:アイデア生成における協働の効果2019

    • Author(s)
      新垣紀子・大間知ありさ
    • Organizer
      2019年度日本認知科学会第36回大会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 医療におけるイノベーションの萌芽過程2019

    • Author(s)
      新垣紀子・都築幸恵
    • Organizer
      日本認知科学会第35回大会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Book] 心理療法の多元的アプローチと個別化されたケア:ケアの受け手が与え手と共創するケアのあり方『縮小社会における法的空間』2022

    • Author(s)
      都築幸恵
    • Total Pages
      15
    • Publisher
      日本評論社
    • Related Report
      2021 Research-status Report

URL: 

Published: 2018-04-23   Modified: 2025-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi