• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Development of a design learning program for educators focusing on the process of attitude change

Research Project

Project/Area Number 18K11967
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 90010:Design-related
Research InstitutionSenshu University

Principal Investigator

KAMIHIRA TAKAHITO  専修大学, ネットワーク情報学部, 教授 (20339807)

Project Period (FY) 2018-04-01 – 2024-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2023)
Budget Amount *help
¥4,550,000 (Direct Cost: ¥3,500,000、Indirect Cost: ¥1,050,000)
Fiscal Year 2022: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2021: ¥520,000 (Direct Cost: ¥400,000、Indirect Cost: ¥120,000)
Fiscal Year 2020: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2019: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Keywordsデザイン態度 / デザイン思考 / 情報デザイン / デザイン教育 / リフレクション / フィールドワーク / ワークショップ / 情報教育 / コ・デザイン / 協働デザイン / プロトタイピング / Co-Design
Outline of Final Research Achievements

Focusing on the "design attitude," which has not been mentioned as often as design thinking, the study took a practical design approach in order to introduce it to educators. The importance of "direct experience before becoming formal knowledge" through collaborative field learning and "opportunities to reflect on the experience after the fact" became clear in order to make attitudes conscious. The attitudes expressed by teachers are usually fixed and associated with personal beliefs and values. In order to transform them, it is important to have opportunities to collaborate with and propagate them with people who demonstrate professional attitudes rather than the usual training. A total of seven workshops and products for educators were developed based on the above.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

計6年の研究成果をもとに、東京・神奈川・埼玉・千葉・文科省における研修の機会を通して情報デザインの学習内容の普及に貢献した。高等学校情報科の「新学習指導要領解説」執筆や「高等学校情報科等教科によるデジタル人材の供給体制整備支援事業」の教材作成の監修を行った際に、研究を通して得た知見を元に提言し、デザイン概念を表面的な技術ではなく態度面から検討を行うことに貢献した。執筆した書籍の中でデザイン態度の概念を紹介し、教育者だけでなく、企業のデザイナーや新人の教育係/組織のマネージャーなど、学びの過程に立ち会うさまざまな立場の人にも研究成果を還元した。

Report

(7 results)
  • 2023 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2022 Research-status Report
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • 2018 Research-status Report
  • Research Products

    (21 results)

All 2024 2023 2022 2021 2020 2019 2018 Other

All Journal Article (1 results) (of which Open Access: 1 results) Presentation (7 results) (of which Invited: 1 results) Book (2 results) Remarks (11 results)

  • [Journal Article] 高校における情報デザイン教育のための冊子制作2019

    • Author(s)
      上平崇仁
    • Journal Title

      専修大学情報科学研究所所報

      Volume: No.93 Pages: 1-8

    • NAID

      120006793786

    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Open Access
  • [Presentation] 無作為的な動詞発想法を組み込んだデザインゲームの開発2024

    • Author(s)
      菅原真唯,田中芽衣,佐藤綾音,石川秀和,上平崇仁
    • Organizer
      日本デザイン学会
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] プロトタイピングにおける多層的対話と経験学習2023

    • Author(s)
      上平崇仁
    • Organizer
      日本デザイン学会 第70回大会
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Presentation] モア・デザイン・ヒューマンの視点からデザインを疑う2022

    • Author(s)
      上平崇仁
    • Organizer
      日本デザイン学会 第69回大会
    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] 甘えん坊ど:他者との信頼関係を学ぶためのボードゲームの開発2021

    • Author(s)
      上平崇仁、他
    • Organizer
      第68回日本デザイン学会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] 多角的な「問い」を生成するためのロールプレイイング型発想ツールの提案2019

    • Author(s)
      上平崇仁, 鈴木望果
    • Organizer
      日本デザイン学会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 多角的な「問い」を生成するためのロールプレイイング型発想ツールの提案2019

    • Author(s)
      上平崇仁
    • Organizer
      第66回日本デザイン学会春季研究発表大会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 高校生向けのデザイン教育試案と小冊子制作2018

    • Author(s)
      上平崇仁
    • Organizer
      第11回全国高等学校情報教育研究会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Book] グラフィックデザイン・ブックガイド2022

    • Author(s)
      グラフィックデザイン・ブックガイド編集委員会
    • Total Pages
      416
    • Publisher
      グラフィック社
    • ISBN
      9784766133707
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Book] コ・デザイン2020

    • Author(s)
      上平崇仁
    • Total Pages
      340
    • Publisher
      NTT出版
    • ISBN
      9784757123847
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Remarks] フィールドノート集「阿久根に投げ込まれた11個の小石」

    • URL

      https://note.com/peru_g13/n/nfbefc6a4ebaf

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Remarks] ウルトラローカル・ランタン・プロジェクト in 大森町

    • URL

      https://note.com/glagrid/n/nabefd76ce525

    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Remarks] イベントレポート|ランタンづくりワークショップ

    • URL

      https://nagahama-kaiko.jp/eventreport-lantern/

    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Remarks] 講演録:『モア・ザン・ヒューマンの視点からデザインを疑う』

    • URL

      https://kmhr.hatenablog.com/entry/2022/06/30/142241

    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Remarks] さまざまに枝分かれし続けるように見える「デザイン」のもっとも根幹となることは何か?

    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Remarks] https://tub.tamabi.ac.jp/tdu/lecture/184/

    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Remarks] デザインにおける「態度」から考える

    • URL

      https://schoo.jp/class/7800

    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Remarks] 態度リサーチ: ものごとに向き合う『態度』について考えるインタビューシリーズ

    • URL

      https://anchor.fm/takahito-kamihira/

    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Remarks] Podcast 態度リサーチ:ものごとに向き合う『態度』について考えるインタビューシリーズ

    • URL

      https://anchor.fm/takahito-kamihira/

    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Remarks] 【高校生向け/教育者向け】オンラインワークショップのお知らせ

    • URL

      https://kmhr.hatenablog.com/entry/2020/11/25/092600

    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Remarks] すべての人がデザインを学ぶ時代に向けて(PDF)

    • URL

      http://www.ne.senshu-u.ac.jp/~cd/files/DoDesignBook.pdf

    • Related Report
      2018 Research-status Report

URL: 

Published: 2018-04-23   Modified: 2025-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi