• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Sign Language Learning Application to Support Language Acquisition for Children with Hearing Difficulties

Research Project

Project/Area Number 18K11994
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 90020:Library and information science, humanistic and social informatics-related
Research InstitutionKomazawa University

Principal Investigator

HATTORI Akira  駒澤大学, グローバル・メディア・スタディーズ学部, 教授 (60387082)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 柴田 邦臣  津田塾大学, 学芸学部, 教授 (00383521)
松本 早野香  大妻女子大学, 社会情報学部, 准教授 (90575549)
Project Period (FY) 2018-04-01 – 2023-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2022)
Budget Amount *help
¥3,640,000 (Direct Cost: ¥2,800,000、Indirect Cost: ¥840,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Keywords手話 / 学習 / コミュニケーション / モバイル / アプリ / ASL / 評価実験 / 機能強化 / 難聴児 / モバイルアプリケーション / 手話の学習支援 / タブレットアプリ / 聴覚障害児 / 言語習得 / 手話学習ソフト
Outline of Final Research Achievements

The purpose of this paper is to devise a mobile application to support both sign language and literacy skills among children with Hearing Difficulties as part of rehabilitation engineering and to implement its basic functionality. This application has the following functions: (1) to register sign language clips acquired from a mobile device’s camera by attaching tags to them, (2) to save multiple sign language clips using sets and tags, and (3) to reproduce and play back sequences of the saved sign language clips. Based on a preliminary evaluation experiment, we believe that this application's basic concept has been achieved.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

聴覚障害は一般に、「コミュニケーションの障害」とも言われ、社会的不利があることは疑いようもない。また近年では、言語としての手話の存在と、それによるコミュニケーション支援の必要性が、ますます高まっている。しかし現在でも、ろう者や一部の難聴者にとっては、手話の学習に十分な支援を受けられなかったり、習得に困難であるという例も少なくない。本研究は、特に難聴児を対象に、手話教育の重要性とともに、それを組み合わせる形で書記文字の学習や、音声言語利用の保護者とのコミュニケーションや学習を支援する。聴覚障害児の「手話学習」は、近年のモバイルテクノロジーの活用によって、その効果を大きく高められる可能性がある。

Report

(6 results)
  • 2022 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • 2018 Research-status Report
  • Research Products

    (5 results)

All 2023 2020 2019 2018

All Journal Article (2 results) (of which Open Access: 1 results,  Peer Reviewed: 1 results) Presentation (3 results) (of which Int'l Joint Research: 1 results)

  • [Journal Article] 難聴児向け手話学習アプリケーション2023

    • Author(s)
      服部哲、柴田邦臣、松本早野香
    • Journal Title

      Journal of Global Media Studies

      Volume: 32 Pages: 1-11

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] Mobile Technology of Learning and Communication for Students With Disabilities2020

    • Author(s)
      Sayaka Matsumoto, Kuniomi Shibata, Akira Hattori
    • Journal Title

      Handbook of Research on Software for Gifted and Talented School Activities in K-12 Classrooms

      Volume: - Pages: 265-281

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Presentation] 手話学習支援モバイルアプリケーションの提案と試作2019

    • Author(s)
      服部哲、柴田邦臣、松本早野香
    • Organizer
      情報処理学会 グループウェアとネットワークサービス研究会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] Communication App for Children with Hearing and Developmental Difficulties2019

    • Author(s)
      Kuniomi Shibata, Akira Hattori, Sayaka Matsumoto
    • Organizer
      34th CSUN Assistive Technology Conference
    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 障害児・者の教育とコミュニケーションを促進するアプリの開発と実証-学ぶための土台(Learning Roost)の提示-2018

    • Author(s)
      柴田邦臣、松本早野香、服部哲
    • Organizer
      GNワークショップ2018
    • Related Report
      2018 Research-status Report

URL: 

Published: 2018-04-23   Modified: 2024-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi