• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Practical research on teaching philosophy and ethics for proactive and interactive/dialogic learning

Research Project

Project/Area Number 18K12179
Research Category

Grant-in-Aid for Early-Career Scientists

Allocation TypeMulti-year Fund
Review Section Basic Section 01010:Philosophy and ethics-related
Research InstitutionNiigata University

Principal Investigator

Abe Fukuko  新潟大学, 人文社会科学系, 准教授 (30781520)

Project Period (FY) 2018-04-01 – 2024-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2023)
Budget Amount *help
¥2,860,000 (Direct Cost: ¥2,200,000、Indirect Cost: ¥660,000)
Fiscal Year 2020: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2019: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Keywords哲学 / 倫理学 / Philosophy for Children / 哲学教育 / 倫理教育 / 哲学対話 / 哲学プラクティス / 倫理学教育
Outline of Final Research Achievements

In this research project, based on the question of what kind of theories and practical methods philosophy can offer to realize the "proactive and interactive learning" required in today's education, we will (1) focus on discussions related to the contemporary P4C (Philosophy for Children), the history of Western philosophy (Hegel, Lohmann, Pragmatism, Merleau=Ponty, Blumenberg, Oury, Hadot, etc.), and (2) discuss the nature of the transformation of the subject through dialogue from various perspectives, and examined the nature of transformation of the subject through dialogue from various angles. In addition, (2) we conducted philosophical dialogues in cooperation with elementary, junior high, and high schools, university, and local communities, and analyzed the concept of collectif, which is necessary for constructing a "philosophy of dialogue," by comparing the specific content obtained in the field with the literature study described in (1) above.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

「主体的・対話的で深い学び」について、教科教育学的観点からの研究が多いなか、本研究では当該コンセプトが根源的に担う哲学的意味の射程を明らかにした。特に、学校や地域との連携体制のもとで、理論の適用と実践からのフィードバックという二重のアプローチを通じて新たな哲学教育の基盤となる考え方や方法論を構築できたことは意義深い。これにより、哲学がその本性上そなえる主体性と対話的思考を教育実践へとつなぎ、共生社会に求められる人間の思考能力の形成のためにこの学問が果たしうる役割とその重要性を示すことができた。

Report

(7 results)
  • 2023 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2022 Research-status Report
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • 2018 Research-status Report
  • Research Products

    (25 results)

All 2024 2023 2022 2021 2020 2019 2018

All Journal Article (7 results) (of which Open Access: 6 results) Presentation (14 results) (of which Invited: 9 results) Book (4 results)

  • [Journal Article] ヨハネス・ローマン「ヨーロッパの概念史と一般概念史に照らしてみる理論と実践」2024

    • Author(s)
      阿部ふく子・貝沼千尋訳
    • Journal Title

      知のトポス

      Volume: 19 Pages: 1-53

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] ジャナ・モア・ローン『モラル・インパルス:中学生と話す道徳哲学とジェノサイド』2023

    • Author(s)
      阿部ふく子訳
    • Journal Title

      知のトポス

      Volume: 18 Pages: 35-60

    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 哲学教育ワークショップ「小・中学校の特別の教科『道徳』の教科書の使い方を考える」報告2022

    • Author(s)
      阿部ふく子
    • Journal Title

      哲学

      Volume: 73 Pages: 93-95

    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Journal Article] ヨハネス・ローマン「西洋人と言語の関係:言述における意識と無意識的形式〔四〕」2022

    • Author(s)
      阿部ふく子・渡邉京一郎訳
    • Journal Title

      知のトポス

      Volume: 17 Pages: 75-117

    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] ヨハネス・ローマン「西洋人と言語の関係(言述における意識と無意識的形式)」〔三〕翻訳2021

    • Author(s)
      阿部ふく子・渡邉京一郎訳
    • Journal Title

      『知のトポス』

      Volume: 16 Pages: 167-191

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] ヨハネス・ローマン「西洋人と言語の関係(言述における意識と無意識的形式)」〔二〕翻訳2020

    • Author(s)
      阿部ふく子・渡邉京一郎(訳)
    • Journal Title

      知のトポス

      Volume: 15 Pages: 205-221

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] ヨハネス・ローマン「西洋人と言語の関係(言述における意識と無意識的形式)」〔一〕翻訳・解題2019

    • Author(s)
      阿部 ふく子・渡邉京一郎
    • Journal Title

      知のトポス

      Volume: 14 Pages: 49-81

    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Open Access
  • [Presentation] 「弁証法から対話へ:P4Cからヘーゲルに立ち返ってみる」2023

    • Author(s)
      阿部ふく子
    • Organizer
      第44回新潟哲学思想セミナー(NiiPhiS)「対話実践と哲学研究」
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] 哲学と対話のアイロニー2022

    • Author(s)
      阿部ふく子
    • Organizer
      倫理学会
    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] 概念の生成と隠喩の関係2021

    • Author(s)
      阿部ふく子
    • Organizer
      東北哲学会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] 「コレクティフとプラクシス:実践の認識論(エピステモロジー)」2020

    • Author(s)
      阿部ふく子
    • Organizer
      新潟哲学思想セミナー
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] 子どもの未来2020

    • Author(s)
      阿部ふく子
    • Organizer
      小千谷リビングラボ
    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] P4Cの理論と実践2020

    • Author(s)
      阿部ふく子
    • Organizer
      阿賀町立三川小学校職員研修
    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] ふるまう2020

    • Author(s)
      阿部ふく子
    • Organizer
      人文カフェ
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] P4Cの理論と実践2020

    • Author(s)
      阿部ふく子
    • Organizer
      新潟市立大形中学校職員研修
    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] 「哲学コレクティフ:コレクティフについてのコレクティフ」2019

    • Author(s)
      阿部ふく子
    • Organizer
      東京大学大学院総合文化研究科・教養学部附属「共生のための国際哲学研究センター(UTCP)」
    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] 地域に根差す哲学コレクティフ2019

    • Author(s)
      阿部ふく子
    • Organizer
      明治大学「ローカルスタンダード」
    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] コモンセンスと哲学2019

    • Author(s)
      阿部 ふく子
    • Organizer
      新潟哲学思想セミナー
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 聴くということ2018

    • Author(s)
      阿部 ふく子
    • Organizer
      新潟大学人文カフェ
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 哲学対話とケア的思考2018

    • Author(s)
      阿部 ふく子
    • Organizer
      新潟市男女共同参画推進センター
    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] ドイツ観念論と現代:現代における哲学の可能性2018

    • Author(s)
      阿部 ふく子
    • Organizer
      新潟日独協会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Invited
  • [Book] 『対話的教育論の研究:子どもの哲学が描く民主的な社会』2023

    • Author(s)
      小玉重夫監修、田中伸/豊田光世編集
    • Total Pages
      258
    • Publisher
      東京大学出版会
    • ISBN
      9784130562393
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Book] こども哲学図鑑2022

    • Author(s)
      河野哲也
    • Total Pages
      104
    • Publisher
      あかね書房
    • ISBN
      4251095553
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Book] 大学的新潟ガイド2021

    • Author(s)
      新潟大学人文学部附置 地域文化連携センター編
    • Total Pages
      292
    • Publisher
      昭和堂
    • ISBN
      9784812220146
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Book] 子どものための哲学教育ハンドブック2020

    • Author(s)
      M・R・グレゴリーほか編、小玉重夫監修、豊田光世・田中伸・田端健人 訳者代表
    • Total Pages
      400
    • Publisher
      東京大学出版会
    • Related Report
      2020 Research-status Report

URL: 

Published: 2018-04-23   Modified: 2025-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi