• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Developing curriculum of philosophy-based / ethics-based moral education in Japanese junior high school

Research Project

Project/Area Number 18K12189
Research Category

Grant-in-Aid for Early-Career Scientists

Allocation TypeMulti-year Fund
Review Section Basic Section 01010:Philosophy and ethics-related
Research InstitutionKaichi International University

Principal Investigator

Tsuchiya Yohsuke  開智国際大学, 教育学部, 准教授 (40806494)

Project Period (FY) 2018-04-01 – 2023-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2022)
Budget Amount *help
¥3,900,000 (Direct Cost: ¥3,000,000、Indirect Cost: ¥900,000)
Fiscal Year 2021: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2020: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Keywords子どもの哲学 / 哲学対話 / 道徳教育 / 考え、議論する道徳 / 中学校 / 教材開発 / 哲学 / 倫理学 / 哲学・倫理学
Outline of Final Research Achievements

In this research project, the investigator has developed the philosophy-based and ethics-based moral education curriculum in the Japanese junior high school. One of the key achievements is the publication of the book titled "Chugaku Dotoku Rakuichi Jugyo Plan (in Japanese)." The book showcases various on-the-ground teaching materials for junior high school moral classes, with a specific focus on the "Community of Inquiry Approach" developed in the field of Philosophy for Children. The book was co-authored with eight schoolteachers who are also the collaborators of the project. Furthermore, the investigator published the single-authored book titled “Bokurano Sekaiwo Tsukurikaeru Tetsugakuno Jugyo (in Japanese),” where the investigator makes a case for the value of introducing “Community of Inquiry Approaches” in moral education. Through publication of these books, the potential of application of philosophy to moral education gain wider public as well as academic recognition.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究を通して、哲学・倫理学(特に哲学対話の手法)を取り入れた中学校の「道徳科」授業の方法論を、教材開発を伴う形で具体的に示すことができた。このことは、本研究の研究期間中に全面実施された「道徳科」において重点化されている「考え、議論する道徳」に対応可能な新たな教育手法を確立するものであり、特に実践的な道徳教育研究の領域において大きなインパクトを与えた。また、哲学・倫理学の学校教育への応用可能性を授業開発という具体的なレベルで提示することによって、哲学の応用研究に関する新たな領域を開拓し、哲学・倫理学の研究対象の拡大にも大きな貢献を果たした。

Report

(6 results)
  • 2022 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • 2018 Research-status Report
  • Research Products

    (29 results)

All 2023 2022 2021 2020 2019 2018

All Journal Article (10 results) (of which Open Access: 2 results) Presentation (11 results) (of which Int'l Joint Research: 4 results,  Invited: 3 results) Book (8 results)

  • [Journal Article] 哲学対話が「哲学」と「対話」の実践であるために:ガート・ビースタの哲学対話教育批判の検討を通して2023

    • Author(s)
      土屋陽介
    • Journal Title

      倫理学年報

      Volume: 72 Pages: 7-19

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Journal Article] 日本の先進的な教育を実践している学校からの示唆:独自の学びを取り入れている三つの学校を訪問して2023

    • Author(s)
      土屋陽介
    • Journal Title

      ESDの視点に立つ教員養成カリキュラムの開発研究

      Volume: 1 Pages: 84-86

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Journal Article] 高校公民・中学社会の「倫理的価値の判断」における規範倫理学の影響2022

    • Author(s)
      土屋陽介
    • Journal Title

      開智国際大学教職センター研究年報

      Volume: 4 Pages: 24-30

    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Journal Article] 高校公民・中学社会の実践的指導において新しく求められている教師の哲学的・倫理学的資質2022

    • Author(s)
      土屋陽介
    • Journal Title

      開智国際大学教職センター研究報告

      Volume: 3 Pages: 24-36

    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Journal Article] 知的な安全性について:哲学対話を道徳科の授業の中に取り入れることの可能性と危険性2022

    • Author(s)
      土屋陽介
    • Journal Title

      倫理学年報

      Volume: 71 Pages: 96-100

    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Journal Article] 「考える人を育てる教育」はどのようなものであってはならないか:知的徳の教育の観点から2021

    • Author(s)
      土屋陽介
    • Journal Title

      フィルカル

      Volume: 6(3) Pages: 102-118

    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Journal Article] 哲学対話ってなに?:哲学対話とカウンセリングマインド2021

    • Author(s)
      土屋陽介
    • Journal Title

      東京私立学校保健研究会会誌

      Volume: 62 Pages: 13-23

    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Journal Article] 河野哲也・はまのゆか・こばようこ著『対話ではじめるこどもの哲学(全4巻)』書評2020

    • Author(s)
      土屋陽介
    • Journal Title

      思考と対話

      Volume: 2 Pages: 116-117

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] メディアリテラシーとしての「対話的な学び」2019

    • Author(s)
      土屋陽介
    • Journal Title

      教職研修

      Volume: 11月号 Pages: 94-97

    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Journal Article] What ‘Philosophy for Children’ challenges us about: its theory of education and philosophical questions2018

    • Author(s)
      村瀬智之・土屋陽介
    • Journal Title

      Philosophy (Tetsugaku)

      Volume: 2018 Issue: 69 Pages: 90-100

    • DOI

      10.11439/philosophy.2018.90

    • NAID

      130007429554

    • ISSN
      0387-3358, 1884-2380
    • Year and Date
      2018-04-01
    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Open Access
  • [Presentation] 教師は専門職か?2022

    • Author(s)
      土屋陽介
    • Organizer
      応用哲学会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] Philosopher as "the dissensual other": An attempt to bring philosophical radicalism back to P4wC2022

    • Author(s)
      Yohsuke Tsuchiya
    • Organizer
      ICPIC (The International Council of Philosophical Inquiry with Children)
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Paulo Freire revisited: Critical and creative dialogue with Walter Omar Kohan2022

    • Author(s)
      Kei Nishiyama, Kohan Walter, Yohsuke Tsuchiya, Minori Goto, Rei Nagai, Arie Kizel, Maria Teresa de la Garza
    • Organizer
      ICPIC (The International Council of Philosophical Inquiry with Children)
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] P4Cが学校の中で根付くとはどういうことか?:開智学園における「哲学対話」の10年間の歩みの検証を通して2022

    • Author(s)
      江藤信暁・廣畑光希・倉田英・関康平・向井哲和・土屋陽介
    • Organizer
      ICPIC (The International Council of Philosophical Inquiry with Children)
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 哲学対話が「哲学」と「対話」の実践であるために:ガート・ビースタの哲学対話教育批判の検討を通して2022

    • Author(s)
      土屋陽介
    • Organizer
      日本倫理学会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] 「考える人を育てる教育」はどのようなものであってはならないか:知的徳の教育の観点から2021

    • Author(s)
      土屋陽介
    • Organizer
      日本哲学プラクティス学会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] 哲学対話はなぜ道徳教育の役に立つのか?2021

    • Author(s)
      土屋陽介
    • Organizer
      日本倫理学会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] Repertoires of Philosophical Inquiry: A Practical Application of P4C for Various Purposes2019

    • Author(s)
      Tetsuya Kono, Kei Nishiyama, Yohsuke Tsuchiya, Mitsuyo Toyoda
    • Organizer
      ICPIC (The International Council of Philosophical Inquiry with Children): The 19th Conference (Habitel Hotel in Bogota, Colombia)
    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 子どもの哲学(哲学対話)の手法を取り入れた大学での哲学教育の可能性2019

    • Author(s)
      土屋陽介
    • Organizer
      日本哲学会:第78回大会(首都大学東京)
    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] 哲学対話と国語教育:「問いを立てる」授業の学校現場へのインパクト2018

    • Author(s)
      土屋陽介、関康平、秋保恵子
    • Organizer
      全国大学国語教育学会:第134回大会(大阪教育大学)
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 日本における「哲学プラクティス」とは何か?2018

    • Author(s)
      小川仁志、齊藤元紀、高橋綾、土屋陽介、ほんまなほ、村瀬智之
    • Organizer
      日本哲学プラクティス学会:第1回大会(明治大学)
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Book] 中学道徳ラクイチ授業プラン2021

    • Author(s)
      神戸和佳子、土屋陽介、江澤隆輔、荻野陽太、古賀裕也、関康平、長谷部朋生、廣畑光希、伏木陽介
    • Total Pages
      144
    • Publisher
      学事出版
    • ISBN
      9784761927035
    • Related Report
      2021 Research-status Report 2020 Research-status Report
  • [Book] 諸外国の道徳教育の動向と展望2021

    • Author(s)
      日本道徳教育学会全集編集委員会、柳沼良太、行安茂、西野真由美、林泰成
    • Total Pages
      274
    • Publisher
      学文社
    • ISBN
      9784762030871
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Book] 僕らの世界を作りかえる哲学の授業2019

    • Author(s)
      土屋陽介
    • Total Pages
      224
    • Publisher
      青春出版社
    • ISBN
      9784413045742
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Book] 道徳教育(新しい教職教育講座 教職教育編 7)2019

    • Author(s)
      荒木寿友、藤井基貴(編著)、著者多数(土屋陽介含め15名)
    • Total Pages
      248
    • Publisher
      ミネルヴァ書房
    • ISBN
      9784623081905
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Book] 道徳教育(新しい教職教育講座 教職教育編 7)2019

    • Author(s)
      荒木寿友、藤井基貴(編著)、著者多数(土屋陽介含め15名)
    • Total Pages
      248
    • Publisher
      ミネルヴァ書房
    • ISBN
      9784623081905
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Book] この世界のしくみ:子どもの哲学22018

    • Author(s)
      河野哲也・土屋陽介・村瀬智之・神戸和佳子・松川絵里
    • Total Pages
      184
    • Publisher
      毎日新聞出版
    • ISBN
      9784620325095
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Book] みんなで考え、話し合おう まいにち哲学カレンダー2018

    • Author(s)
      土屋陽介(監修)、イクタケマコト(編著)
    • Total Pages
      40
    • Publisher
      学事出版
    • ISBN
      9784761925000
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Book] 5歳からの哲学:考える力をぐんぐんのばす親子会話2018

    • Author(s)
      ベリーズ・ゴート、モラグ・ゴート(著)、高月園子(訳)、土屋陽介(日本語版監修)
    • Total Pages
      224
    • Publisher
      晶文社
    • ISBN
      9784794970725
    • Related Report
      2018 Research-status Report

URL: 

Published: 2018-04-23   Modified: 2024-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi