Research on New Representation of Spatio-Temporal Experiences by Temporal Editing of 4D Scan Recordings
Project/Area Number |
18K12257
|
Research Category |
Grant-in-Aid for Early-Career Scientists
|
Allocation Type | Multi-year Fund |
Review Section |
Basic Section 01070:Theory of art practice-related
|
Research Institution | Tokyo National University of Fine Arts and Music |
Principal Investigator |
|
Project Period (FY) |
2018-04-01 – 2021-03-31
|
Project Status |
Completed (Fiscal Year 2020)
|
Budget Amount *help |
¥3,770,000 (Direct Cost: ¥2,900,000、Indirect Cost: ¥870,000)
Fiscal Year 2020: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2019: ¥390,000 (Direct Cost: ¥300,000、Indirect Cost: ¥90,000)
Fiscal Year 2018: ¥2,730,000 (Direct Cost: ¥2,100,000、Indirect Cost: ¥630,000)
|
Keywords | 4Dスキャン / ボリュメトリックキャプチャ / メディア表現 / フォトグラメトリ / 3Dスキャン / 芸術表現 / ヴォリューメトリックキャプチャ / 実写表現 / 4Dスキャン / Volumetric Capture / photogrammetry / メディア・アート / 映像表現 / 写真 / 実写 / 写真計測法 / videogrammetry / タイムベースド・メディア |
Outline of Final Research Achievements |
this research, we established a new production environment by constructing a shooting system that can acquire 4D scan data as a practical studio, while focusing on the production of artworks that apply 4D scanning, a new recording method, as artistic expression. In addition, we developed a tool and system for efficient time-based editing in the production of expressions using 4D scans, and together with the construction of a series of shooting systems, we practically developed and clarified procedural techniques and foundations. As a result of this research, we presented the possibility and usefulness of expression by editing the time axis of 4D scans through an exhibition and the construction of a website. Through the production of the work, I discussed the new spatio-temporal nature of the 4D scan by editing its time axis, and showed the possibility of further expression.
|
Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
4Dスキャンの時間軸編集による表現技法は、従来の映像表現による時間軸操作によって生み出されてきた演出効果、表現能力を3次元的な身体性を含む空間体験に置き換える可能性を有している。本研究による制作環境の整備や方法論確立を通した4Dスキャンを用いた芸術表現の実践は、こうした新しい時空間性の表現可能性を提示するものである。また従来の3次元描画を用いる表現制作の方法論では考慮されてこなかった、「現実の時空間をそのまま写し撮る」真正性を有した記録メディアと考えることができるため、今日的なデジタル・イメージにおける実写表現の「真正性」と「虚構性」のあり方を再定義していくものであると言える。
|
Report
(4 results)
Research Products
(5 results)