• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

The acquisition process of hedging expressions by Japanese learners: An interlanguage pragmatic analysis

Research Project

Project/Area Number 18K12418
Research Category

Grant-in-Aid for Early-Career Scientists

Allocation TypeMulti-year Fund
Review Section Basic Section 02090:Japanese language education-related
Research InstitutionTohoku University

Principal Investigator

HOTTA Tomoko  東北大学, 国際文化研究科, GSICSフェロー (30732391)

Project Period (FY) 2018-04-01 – 2021-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2020)
Budget Amount *help
¥2,990,000 (Direct Cost: ¥2,300,000、Indirect Cost: ¥690,000)
Fiscal Year 2020: ¥390,000 (Direct Cost: ¥300,000、Indirect Cost: ¥90,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
Keywords中間言語語用論 / 語用論的能力 / 日本語学習者 / ヘッジ表現 / 習得過程 / 理解能力 / 産出能力 / 縦断的調査
Outline of Final Research Achievements

The purpose of this research is to observe the features and tendencies of pragmatic development in JSL (Japanese as Second Language) learners, and to explore what factors affect them. We focused on hedging expressions such as “chotto” and “ne” through a longitudinal study (of Japanese proficiency tests, pragmatic listening tests, conversation tasks, and self-reporting).
Both quantitative and qualitative analysis showed that multi-functional expressions appearing at the end of sentences, as represented by the particle “kana”, are difficult, and the development of both comprehensive and productive skills are delayed. Furthermore, the summative results suggest that higher-quality of social interaction accelerates pragmatic development.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

日本語の中間言語語用論研究では、発達メカニズムについての議論が十分になされておらず、その解明が待たれている。また、ヘッジ表現は、円滑なコミュニケーションを行うための言語的手段としてその重要性が指摘されているものの、明らかにされていない点が多い。
本研究は、ヘッジ表現に関わる語用論的能力、特に、理解と産出の両観点から発達過程の一端を明らかにした点で、学術的意義があると言える。本研究の成果は、日本語教室内での指導法や教室の中と外を結ぶ学習環境の整備を再検討するための材料として、教育的示唆を与えるものである。

Report

(4 results)
  • 2020 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2019 Research-status Report
  • 2018 Research-status Report
  • Research Products

    (16 results)

All 2021 2020 2019 2018

All Journal Article (8 results) (of which Peer Reviewed: 8 results,  Open Access: 3 results) Presentation (8 results)

  • [Journal Article] 中級日本語学習者の語用論的能力 ―ヘッジを伴う間接発話行為の理解能力の考察―2021

    • Author(s)
      堀田智子
    • Journal Title

      KLS Selected Papers

      Volume: 3

    • NAID

      40022791391

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 中上級日本語学習者のヘッジ使用 -中間言語語用論の観点からの考察-2021

    • Author(s)
      堀田智子
    • Journal Title

      日本語用論学会第23回大会予稿集

      Volume: -

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 語用論的能力の発達過程 -ヘッジ表現を伴う間接発話行為の理解能力の考察-2020

    • Author(s)
      3.堀田智子
    • Journal Title

      第31回 第二言語習得研究会 (JASLA) 全国大会 予稿集

      Volume: - Pages: 29-30

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 中国語を母語とする日本語学習者の不同意行為 ‐ヘッジ使用にみられる中間言語の考察‐2020

    • Author(s)
      堀田智子
    • Journal Title

      国際文化研究(オンライン版)/Journal of International Cultural Studies)

      Volume: 26 Pages: 55-67

    • NAID

      120006824181

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] ヘッジ表現を伴う間接発話行為の理解 ―中上級学習者を対象とした予備的研究―2019

    • Author(s)
      堀田智子
    • Journal Title

      第30回 第二言語習得研究会 (JASLA) 全国大会 予稿集

      Volume: - Pages: 21-26

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Japanese Language Learners' Perception of Pragmatic Speech Acts:2019

    • Author(s)
      堀田智子
    • Journal Title

      The journal of Japanese Language Education Methods

      Volume: 26 Issue: 1 Pages: 48-49

    • DOI

      10.19022/jlem.26.1_48

    • NAID

      130007788635

    • ISSN
      1881-3968, 2423-9909
    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 不同意行為に見られる中途終了発話文 ‐中間言語語用論の観点から‐2019

    • Author(s)
      堀田智子
    • Journal Title

      言語科学会第21回国際年次大会(JSLS2019)予稿集

      Volume: - Pages: 39-42

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 在仙留学生のための日本語教材開発 ‐初級総合教科書と学習ニーズの考察を中心に‐2019

    • Author(s)
      5.堀田智子・菅谷奈津恵
    • Journal Title

      東北大学高度教養教育・学生支援機構紀要

      Volume: 5 Pages: 347-358

    • NAID

      120006635140

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Presentation] 語用論的能力の発達過程 -ヘッジ表現を伴う間接発話行為の理解能力の考察-2020

    • Author(s)
      堀田智子
    • Organizer
      第二言語習得研究会 (JASLA)
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Presentation] 中上級日本語学習者のヘッジ使用 -中間言語語用論の観点からの考察-2020

    • Author(s)
      堀田智子
    • Organizer
      日本語用論学会
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Presentation] 中級日本語学習者の語用論的能力 ―ヘッジを伴う間接発話行為の理解能力の考察―2020

    • Author(s)
      堀田智子
    • Organizer
      関西言語学会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] ヘッジ表現を伴う間接発話行為の理解 ―中上級学習者を対象とした予備的研究―2019

    • Author(s)
      堀田智子
    • Organizer
      第二言語習得研究会 (JASLA) 全国大会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 発話行為に対する日本語学習者の語用論的認識―中上級学習者を対象とした予備的調査―2019

    • Author(s)
      堀田智子
    • Organizer
      日本語教育方法研究会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 不同意行為に見られる中途終了発話文 ‐中間言語語用論の観点から‐2019

    • Author(s)
      堀田智子
    • Organizer
      言語科学会第21回国際年次大会(JSLS2019)
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 日本語学習者の中途終了発話文 ‐語用論的観点からの考察‐2019

    • Author(s)
      堀田智子
    • Organizer
      言語学と言語教育学:理論と実践,そして応用へ(ワークショップ)
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 中国語を母語とする日本語学習者のヘッジ使用 ‐機能にみられる語用論的転移の可能性‐2018

    • Author(s)
      堀田智子
    • Organizer
      JSLS2018
    • Related Report
      2018 Research-status Report

URL: 

Published: 2018-04-23   Modified: 2022-01-27  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi