• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Synonymous expressions research for Japanese language education from the viewpoint of text characteristics

Research Project

Project/Area Number 18K12420
Research Category

Grant-in-Aid for Early-Career Scientists

Allocation TypeMulti-year Fund
Review Section Basic Section 02090:Japanese language education-related
Research InstitutionTokyo Gakugei University

Principal Investigator

KONISHI Madoka  東京学芸大学, 大学教育研究基盤センター機構, 准教授 (60460052)

Project Period (FY) 2018-04-01 – 2024-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2023)
Budget Amount *help
¥2,080,000 (Direct Cost: ¥1,600,000、Indirect Cost: ¥480,000)
Fiscal Year 2021: ¥260,000 (Direct Cost: ¥200,000、Indirect Cost: ¥60,000)
Fiscal Year 2020: ¥260,000 (Direct Cost: ¥200,000、Indirect Cost: ¥60,000)
Fiscal Year 2019: ¥520,000 (Direct Cost: ¥400,000、Indirect Cost: ¥120,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Keywords日本語教育 / 類義表現 / 日本語学習者 / 文体 / ジャンル / 媒体 / 使い分け / 文体情報 / コーパス / 教育文法 / 日本語教育文法 / スタイル
Outline of Final Research Achievements

The purpose of this study was to describe differences in synonymous expressions from the perspective of text style, such as sentences and discourse. The aim was to create useful descriptions for Japanese language education. To do so, there was a need to grasp (1) what kind of descriptions are possible for analyzing synonymous expressions from text style and (2) what descriptions are efficacious for Japanese language learners. Regarding (1), an analysis was performed using the five indexes shown in the “Writing style annotation for the library subcorpus of the BCCWJ.” This clarified possible portions as well as difficult portions for descriptions. As for (2), a survey was performed of Japanese language learners. This clarified that it is difficult for learners to grasp “whether or not a text is informal.”

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

日本語教育は、留学生のみならず、生活者・就労者・幼少中高等学校に通う子どもたちなど、さまざまな対象者・分野でますます必要とされている。日本語教育におけるさまざまな課題の中でも、類義表現をどのように使い分けるかという点は、古くから課題であり続けている。近年はコーパスなどの言語資源を用いた分析が増えてきているが、多様なスタイルのテキストが分析対象になると、それらをどのように記述し分けるかが新たな課題となった。本研究では、スタイルを5つの指標から規定する際に学習者にとって把握が難しい点を明らかにした。これは、今後の類義表現記述の向上に寄与すると考えられる。

Report

(7 results)
  • 2023 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2022 Research-status Report
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • 2018 Research-status Report
  • Research Products

    (6 results)

All 2024 2022 2021 2020 2018

All Journal Article (3 results) (of which Peer Reviewed: 1 results,  Open Access: 3 results) Presentation (2 results) (of which Invited: 1 results) Book (1 results)

  • [Journal Article] 上級日本語学習者は文章の文体をどのように把握するか2024

    • Author(s)
      小西円
    • Journal Title

      『国立国語研究所論集』

      Volume: 27

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 「話す」タスクと「書く」タスクにおける産出語彙のレベルの比較分析 : 習熟度の差を中心に2021

    • Author(s)
      小西円
    • Journal Title

      東京学芸大学紀要 総合教育科学系

      Volume: 72 Pages: 481-492

    • NAID

      120007046354

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 「日本語教育のための文体情報を用いた類義表現の分析―逆接の類義表現を例として―」2020

    • Author(s)
      小西円
    • Journal Title

      『東京学芸大学紀要 総合教育科学系』

      Volume: 第71集 Pages: 567-579

    • NAID

      120007046680

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Open Access
  • [Presentation] 上級日本語学習者の文体把握に関するケーススタディー「BCCWJ図書館サブコーパス文体情報」を用いた読解調査―2022

    • Author(s)
      小西円
    • Organizer
      言語資源ワークショップ2022
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Presentation] コーパスを用いた類義表現研究2018

    • Author(s)
      小西円
    • Organizer
      公開シンポジウム「コーパスを使った類義語・多義語研究」
    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Invited
  • [Book] 『一語から始める小さな日本語学』2022

    • Author(s)
      金澤裕之・山内博之(編)、小西円(分担執筆)
    • Total Pages
      272
    • Publisher
      ひつじ書房
    • Related Report
      2022 Research-status Report 2021 Research-status Report

URL: 

Published: 2018-04-23   Modified: 2025-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi