• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

A New Japanese Language Education Program to Enhance Literacy Skills in Overseas Japanese Language Supplementary Schools

Research Project

Project/Area Number 18K12423
Research Category

Grant-in-Aid for Early-Career Scientists

Allocation TypeMulti-year Fund
Review Section Basic Section 02090:Japanese language education-related
Research InstitutionKokugakuin University (2019-2023)
Ochanomizu University (2018)

Principal Investigator

Kano Naomi  國學院大學, 教育開発推進機構, 教授 (20726880)

Project Period (FY) 2018-04-01 – 2024-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2023)
Budget Amount *help
¥4,030,000 (Direct Cost: ¥3,100,000、Indirect Cost: ¥930,000)
Fiscal Year 2021: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2020: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Keywords多言語話者 / 日本語補習授業校 / 継承日本語教育 / 先進的カリキュラム / 補習授業校 / 継承語教育 / 日本語教育プログラム / カリキュラム / トランス・ランゲージング / リテラシー教育 / マルチリテラシーズ教育 / 海外日本語補習授業校 / バイリンガル
Outline of Final Research Achievements

This study has developed a website that provides an advanced curriculum for overseas Japanese language supplementary schools and heritage Japanese language schools, where learners are becoming more diverse along with the advance of globalization. Although in these schools, the number of speakers of heritage Japanese who are multilinguals is increasing, teaching methods that recognize and actively utilize their multilingual abilities and diversity have not yet been established. Therefore, through collaboration with schools and educational organizations around the world that have adopted unique and advanced curricula that employ multilingual resources to utilize learners’ thinking skills and comprehensively develop learners' language skills, this study presented the results at online international research meetings, compiled them into a website, and began making them available to the public since FY2023.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

グローバル化とテクノロジーの急速な発展により、近年、多言語使用は世界中で身近で日常的な現象となっている。しかし、言語教育現場の大半では未だ母語話者規範が支配的であり、日本も例外ではない。多言語話者の柔軟で豊かな言語使用を反映した先進的な教育プログラムの提供は、継承日本語学習において生徒や学校に資するだけでなく、日本語を使用する多言語話者コミュニティを国際社会で拡充するためにも不可欠である。本研究では、世界各地の地域性を反映した多様なカリキュラムや教材例と共にカリキュラム開発に必要な汎用性のある基礎的フレームワークを提供することができた。

Report

(7 results)
  • 2023 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2022 Research-status Report
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • 2018 Research-status Report
  • Research Products

    (9 results)

All 2024 2022 2021 2018 Other

All Int'l Joint Research (2 results) Journal Article (1 results) (of which Peer Reviewed: 1 results,  Open Access: 1 results) Presentation (4 results) (of which Invited: 1 results) Funded Workshop (2 results)

  • [Int'l Joint Research] フィラデルフィア日本語補習授業校(米国)

    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Int'l Joint Research] プリンストン日本語学校/フィラデルフィア日本語補習授業校(米国)

    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Journal Article] 継承日本語カリキュラム・プロジェクト2024

    • Author(s)
      加納なおみ
    • Journal Title

      母語・継承語・バイリンガル教育(MHB)研究 20周年記念特別号

      Volume: 20 Pages: 118-119

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Presentation] 継承日本語カリキュラムプロジェクト2024

    • Author(s)
      加納なおみ
    • Organizer
      母語・継承語・バイリンガル教育(MHB)学会 海外継承日本語部会年次会
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] カリキュラム・プロジェクト発表会 概要と総括2022

    • Author(s)
      加納なおみ
    • Organizer
      母語・継承語・バイリンガル教育学会 海外日本語継承部会
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Presentation] カリキュラム・プロジェクト発表会 趣旨とその意義2021

    • Author(s)
      加納なおみ
    • Organizer
      母語・継承語・バイリンガル教育学会 海外日本語継承部会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] トランス・ランゲージングとその実践2018

    • Author(s)
      加納なおみ
    • Organizer
      北米日本語教師会(NECTJ)2018年度年次研究会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Invited
  • [Funded Workshop] 母語・継承語・バイリンガル教育学会 海外日本語継承部会 2022年度年次会2022

    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Funded Workshop] 母語・継承語・バイリンガル教育学会 海外日本語継承部会 ワークショップ2022

    • Related Report
      2022 Research-status Report

URL: 

Published: 2018-04-23   Modified: 2025-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi