• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Construction of teacher education and development based on collaborative project-based training for multilingual and multicultural conviviality

Research Project

Project/Area Number 18K12424
Research Category

Grant-in-Aid for Early-Career Scientists

Allocation TypeMulti-year Fund
Review Section Basic Section 02090:Japanese language education-related
Research InstitutionUniversity of Fukui

Principal Investigator

Yoshiko Hambara  福井大学, 学術研究院教育・人文社会系部門(教員養成), 准教授 (00637811)

Project Period (FY) 2018-04-01 – 2022-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2021)
Budget Amount *help
¥3,900,000 (Direct Cost: ¥3,000,000、Indirect Cost: ¥900,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Keywords多言語多文化共生 / 協働型プロジェクト・ベース / 外国籍児童生徒 / 実践者の力量形成 / 事例研究 / 協働型プロジェクト・ベースドラーニング / 学習過程 / 教員養成・研修 / 日本語教育 / 協働 / プロジェクト・ベース
Outline of Final Research Achievements

Due to the influence of COVID-19, the original plan was revised and this research was carried out. Specifically, I reexamined the research method and conducted "Reflection and Practice Research as a Coordinator of a Collaborative Learning Support Project" and "Research on the Learning Process of Professionals. As a result, I found that it is necessary to clarify the process of practitioners' competence development, which has been a black box, and furthermore, to develop this research by linking the construction of curriculum and the study of practitioners' competency development process.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

現在日本語教育分野では知識伝達型教育からの脱却が図られ、それに伴いカリキュラムの見直しや実践者の実践知に注目が集まりつつある。しかしながら、現状としてカリキュラム研究と教師教育研究は別領域として研究がなされている。本研究を通じ、両者は連動し合うものとして研究そのもののあり方を転換する必要があるとの知見が得られ、それを前提にした実践研究を研究期間中に開始できたことは学術的・社会的双方の意義がある。今後は個人が研鑽を積むためのカリキュラムからコミュニティ発展のためのカリキュラムへの転換も企図しながら、本研究の高度化に取り組みたい。

Report

(5 results)
  • 2021 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • 2018 Research-status Report
  • Research Products

    (8 results)

All 2021 2020 2019 2018

All Journal Article (6 results) (of which Open Access: 2 results) Presentation (2 results)

  • [Journal Article] 教員研修留学生の長期に渡る学習のプロセスを辿る-ブータン人教師Ugyen Dorji氏の長期実践記録の分析から-2021

    • Author(s)
      半原芳子,マグラブナン・ポリン・アンナ・テレーゼ・マラヤ,王林鋒,モスタファ・ヤスミーン
    • Journal Title

      国際教育交流

      Volume: 5 Pages: 15-28

    • NAID

      120006999431

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] エジプト日本型学校の教師の力量形成と専門職学習コミュニティ2020

    • Author(s)
      半原芳子,モスタファ・ヤスミーン・サーミー・ガマールエルディーン
    • Journal Title

      教師教育研究

      Volume: 13 Pages: 357-377

    • NAID

      120007034876

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 福井大学連合教職大学院における国際展開の自身の経験を跡づける-2014~2019年の取り組みのなかで-2019

    • Author(s)
      半原芳子
    • Journal Title

      教師教育研究

      Volume: 12 Pages: 115-133

    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Journal Article] 福井の外国にルーツを持つ子どもたちへの協働的学習支援プロジェクトの展開-コーディネーターとしての5年間をふり返る-2019

    • Author(s)
      半原芳子
    • Journal Title

      教師教育研究

      Volume: 12 Pages: 195-209

    • NAID

      120006825946

    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Journal Article] 外国籍児童生徒への協働的学習支援プロジェクトを跡づける2018

    • Author(s)
      半原芳子
    • Journal Title

      教師教育研究

      Volume: 11 Pages: 225-236

    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Journal Article] 2018年度日本語教育学会北陸支部活動企画をふり返る―専門職としての日本語教師の成長を支える実践記録―2018

    • Author(s)
      半原芳子
    • Journal Title

      国際教育交流研究

      Volume: 3 Pages: 31-46

    • NAID

      120006602892

    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] Designing Models for International Collaborative Inquiry through Reflective Practice Records:Case of a Bhutanese Science Teacher Trainee’s Learning Programme in Fukui, Japan2019

    • Author(s)
      Yoshiko HANBARA, Pauline Anne Therese MANGULABNAN
    • Organizer
      6th International Symposium on New Issues in Teacher Education ISNITE
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 省察的実践力を育む国際連携の構築と実践-国際教育実習・海外教員研修の受け入れ事例-2019

    • Author(s)
      王林鋒・半原芳子・稲葉敦
    • Organizer
      日本教師教育学会第29回研究大会
    • Related Report
      2019 Research-status Report

URL: 

Published: 2018-04-23   Modified: 2023-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi