• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Development and multilingualization of the "Questionnaire on Kanji Learning Methods and Attitudes for Japanese Language Learners"

Research Project

Project/Area Number 18K12430
Research Category

Grant-in-Aid for Early-Career Scientists

Allocation TypeMulti-year Fund
Review Section Basic Section 02090:Japanese language education-related
Research InstitutionWaseda University (2019-2023)
Mejiro University (2018)

Principal Investigator

HAMAKAWA Yukiyo  早稲田大学, 日本語教育研究センター, 准教授(任期付) (40725446)

Project Period (FY) 2018-04-01 – 2024-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2023)
Budget Amount *help
¥1,690,000 (Direct Cost: ¥1,300,000、Indirect Cost: ¥390,000)
Fiscal Year 2020: ¥520,000 (Direct Cost: ¥400,000、Indirect Cost: ¥120,000)
Fiscal Year 2019: ¥390,000 (Direct Cost: ¥300,000、Indirect Cost: ¥90,000)
Fiscal Year 2018: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Keywords日本語教育 / 日本語学習者 / 漢字学習 / 学習方法 / ストラテジー / 学習意識
Outline of Final Research Achievements

The objectives of the survey were 1) to develop a questionnaire survey form that would serve as a common tool for Kanji learning research and provide an overview of Kanji learning methods and the attitudes associated with them, and 2) to explore the direction of Kanji teaching in the future in conjunction with an actual survey on Kanji learning by Japanese language learners and non-native Japanese speaker teachers. As a result of the survey, it was observed that both kanji teaching and kanji learning methods are centered on reading and writing, and that although there is dissatisfaction with kanji teaching and kanji learning, they are unaware that there are various teaching and learning methods. Given the lack of information on the teachers' side, we hope to conduct seminars on teaching methods for teachers in the future, and hope that changes in teachers' teaching methods will lead to enhanced learning methods for learners.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

日本語教師は自身の経験から、漢字を書いて覚えさせたり、何度も反復練習をさせるといった指導方法をとることが多い。そのため、学習者はそのような学習方法しか知らず、長い道のりである漢字学習を途中であきらめてしまうこともある。そこで、漢字指導にはさまざまな方法があることを知り、それを指導に活かすことは非常に重要である。また、漢字研究者も、自身の経験から調査票を作成し、自身の担当クラスだけで研究を進めることがある。漢字学習研究全体を俯瞰して見ていくためには、新たな調査票の作成が必要であった。本研究では、その調査票の作成・修正を行い、公表してきており、学術的な意義があるものと考える。

Report

(7 results)
  • 2023 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2022 Research-status Report
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • 2018 Research-status Report
  • Research Products

    (28 results)

All 2024 2023 2022 2021 2020 2019 2018

All Journal Article (6 results) Presentation (22 results) (of which Int'l Joint Research: 1 results,  Invited: 12 results)

  • [Journal Article] 漢字指導・漢字学習の方法と意識-カナダでの調査結果概要-2020

    • Author(s)
      濱川祐紀代
    • Journal Title

      JSL漢字学習研究会誌

      Volume: 12 Pages: 2-9

    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Journal Article] 学習方法に焦点をあてた漢字科目の提案2020

    • Author(s)
      濱川祐紀代
    • Journal Title

      JSL漢字学習研究会誌

      Volume: 12 Pages: 10-10

    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Journal Article] 漢字教材を分析する2020

    • Author(s)
      濱川祐紀代
    • Journal Title

      JSL漢字学習研究会誌

      Volume: 12 Pages: 11-11

    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Journal Article] 教室活動を考える2020

    • Author(s)
      濱川祐紀代
    • Journal Title

      JSL漢字学習研究会誌

      Volume: 12 Pages: 12-12

    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Journal Article] 共有の場ワークショップ第1弾「あるフィリピン人日本語教師うの漢字指導に関する葛藤を聴いて」2020

    • Author(s)
      濱川祐紀代
    • Journal Title

      JSL漢字学習研究会誌

      Volume: 12 Pages: 96-96

    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Journal Article] パソコンやスマホを使った漢字学習の方法を探る2019

    • Author(s)
      濱川祐紀代
    • Journal Title

      JSL漢字学習研究会誌

      Volume: 11 Pages: 107-113

    • NAID

      40021844036

    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 漢字指導に使える活動 ーそれがいずれは学習者の学習方法に-2024

    • Author(s)
      濱川祐紀代
    • Organizer
      アジア・アフリカ語学院(講師会)
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] 漢字学習にも選択肢を-漢字学習に飽きないために-2024

    • Author(s)
      濱川祐紀代
    • Organizer
      フランス日本語教師会(フランス)
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] 授業で学んだ漢字学習方法は使われるのか2024

    • Author(s)
      濱川祐紀代
    • Organizer
      タイ国日本語教育研究会
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] 授業で学んだ漢字学習方法は使われるのかー1年後のフィードバックからー2024

    • Author(s)
      濱川祐紀代
    • Organizer
      JSL漢字学習研究会
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] 漢字の初回授業で教えるべき項目はなにか2024

    • Author(s)
      濱川祐紀代
    • Organizer
      JSL漢字学習研究会
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] 中級漢字学習は独学でいい?-ひとりで学ぶメリット・デメリットを考える-2023

    • Author(s)
      濱川祐紀代
    • Organizer
      JSL漢字学習研究会
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] 初級漢字学習は独学でいい?-ひとりで学ぶメリット・デメリットを考える-2023

    • Author(s)
      濱川祐紀代
    • Organizer
      JSL漢字学習研究会
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] JFT Online Teachers' Workshop: Kanji Teaching Consultation(漢字指導お悩み相談会)2022

    • Author(s)
      濱川祐紀代
    • Organizer
      The Japan Foundation, Toronto(カナダ)
    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] 漢字指導方法はいくつある?ー共有から始めて選択肢を増やそうー2022

    • Author(s)
      濱川祐紀代
    • Organizer
      JALTA日本語教育振興会主催日本語教師オンライン研修会(カナダ)
    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] 漢字指導方法にも選択肢を‐明日から始められる活動例2022

    • Author(s)
      濱川祐紀代
    • Organizer
      JF日本語ネットワーク特別プログラム 日本語教育セミナー(バルセロナ自治大学・翻訳通訳学部)
    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] 漢字学習方法にバリエーションはありますか?‐明日から始められる活動例2022

    • Author(s)
      濱川祐紀代
    • Organizer
      2021年度マレーシア日本語教育セミナー(国際交流基金クアラルンプール日本文化センター)
    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] 使用場面を意識した漢字の教室活動2022

    • Author(s)
      濱川祐紀代
    • Organizer
      オンライン中東・北アフリカ日本語教育シンポジウム(国際交流基金カイロ日本文化センター)
    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Int'l Joint Research / Invited
  • [Presentation] 「漢字学習方法の選択肢を広げる授業」『「漢字を活用する力」とは?』2021

    • Author(s)
      濱川祐紀代
    • Organizer
      第32回第二言語習得研究会全国大会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] 漢字指導・学習の方法‐バリエーションはどのくらい?2021

    • Author(s)
      濱川祐紀代
    • Organizer
      キルギス日本語教育セミナー2021(キルギス日本語教師会)
    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] 漢字指導にバリエーションを‐漢字学習方法の選択肢を増やすために2021

    • Author(s)
      濱川祐紀代
    • Organizer
      JFTオンライン日本語教師研修(国際交流基金トロント日本文化センター)
    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] 漢字学習方法にバリエーションを‐明日から始められる教室活動2021

    • Author(s)
      濱川祐紀代
    • Organizer
      英国日本語教育学会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] 漢字指導・漢字学習の方法と意識-カナダでの調査結果概要-(講演)2019

    • Author(s)
      濱川祐紀代・小室リー郁子
    • Organizer
      振り返ろう!漢字教育-教室でこそできる漢字学習に向けて-(JSL漢字学習研究会 in TORONTO)
    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] 学習方法に焦点をあてた漢字科目の提案(講演)2019

    • Author(s)
      濱川祐紀代
    • Organizer
      振り返ろう!漢字教育-教室でこそできる漢字学習に向けて-(JSL漢字学習研究会 in TORONTO)
    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] 漢字教材を分析する(ワークショップ)2019

    • Author(s)
      濱川祐紀代
    • Organizer
      振り返ろう!漢字教育-教室でこそできる漢字学習に向けて-(JSL漢字学習研究会 in TORONTO)
    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] 教室活動を考える(ワークショップ)2019

    • Author(s)
      濱川祐紀代
    • Organizer
      振り返ろう!漢字教育-教室でこそできる漢字学習に向けて-(JSL漢字学習研究会 in TORONTO)
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] タイ人日本語学習者(学部生)の使用する漢字学習方法2019

    • Author(s)
      濱川祐紀代
    • Organizer
      2018年度タイ国日本語教育研究会年次セミナー
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] あるフィリピン人日本語教師の漢字指導に関する意識-理想と現実-2018

    • Author(s)
      濱川祐紀代
    • Organizer
      CAJLE(カナダ日本語教育振興会)2018
    • Related Report
      2018 Research-status Report

URL: 

Published: 2018-04-23   Modified: 2025-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi