• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Japanese Education as a Heritage Language in Small-Scale Self-Help Groups Overseas

Research Project

Project/Area Number 18K12435
Research Category

Grant-in-Aid for Early-Career Scientists

Allocation TypeMulti-year Fund
Review Section Basic Section 02090:Japanese language education-related
Research InstitutionShizuoka Institute of Science and Technology (2019-2020)
Shizuoka Eiwa Gakuin University (2018)

Principal Investigator

Taniguchi Joy  静岡理工科大学, 情報学部, 准教授 (80739201)

Project Period (FY) 2018-04-01 – 2021-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2020)
Budget Amount *help
¥2,600,000 (Direct Cost: ¥2,000,000、Indirect Cost: ¥600,000)
Fiscal Year 2020: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2019: ¥520,000 (Direct Cost: ¥400,000、Indirect Cost: ¥120,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Keywords継承語 / 継承語教育 / 日本語教育 / 海外子女 / 日系コミュニティ / 多言語使用 / トランスランゲージング / 質的研究 / トランス・ランゲージング / バイリンガリズム / スクリプト / 海外子女教育 / 第2言語習得 / インフォーマル・ラーニング / ノンフォーマル・ラーニング / 子どもの日本語教育 / 継承語としての日本語教育 / バイリテラシー / 日本につながる子ども / 年少者日本語教育 / 継承語としての日本語 / バイリンガル教育
Outline of Final Research Achievements

Some Japanese children living overseas attend to small-scaled groups which are run by parents to learn Japanese as a heritage language. However, the actual situation has not been clarified until now. In this study, ethnographic observations and interviews with participants were conducted in heritage language learning communities in the United Arab Emirates, Australia, and South Korea in order to clarify what kind of educational activities they have and what kind of administrative challenges they face. In this study, we also examined the participating children's self-directed creativity in using language.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究は, 海外在住の「日本につながる子ども」が, 継承語である日本語の育成を目指すコミュニティへの参加を通して, どのように日本語を習得するのかを調査したものである. 子どもたちの継承語教育に関しては, 日本人学校や補習校を対象とした調査が多く, 保護者主体のグループについては, その実態が不明であったが, 本調査により, グループにおける教育活動, 保護者が直面する課題, また子どもたちの多言語使用について明らかにすることができた.

Report

(4 results)
  • 2020 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2019 Research-status Report
  • 2018 Research-status Report
  • Research Products

    (14 results)

All 2021 2020 2019 2018

All Journal Article (3 results) (of which Peer Reviewed: 3 results,  Open Access: 3 results) Presentation (10 results) (of which Int'l Joint Research: 1 results,  Invited: 3 results) Book (1 results)

  • [Journal Article] 近藤ブラウン妃美, 坂本光代, 西川朋美(編集)『親と子をつなぐ継承語教育―日本・外国にルーツを持つ子ども』2020

    • Author(s)
      谷口ジョイ
    • Journal Title

      KLA Journal

      Volume: 6 Pages: 13-16

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 書評:近藤ブラウン 妃美, 坂本 光代, 西川 朋美(編集) 『親と子をつなぐ継承語教育 ―日本・外国にルーツを持つ子ども』 くろしお出版, 20192020

    • Author(s)
      谷口ジョイ
    • Journal Title

      KLA Journal

      Volume: 6 Pages: 13-16

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 多言語環境にある子どものことばに対する質的研究の意義と課題2019

    • Author(s)
      谷口ジョイ
    • Journal Title

      KLA Journal

      Volume: 5 Pages: 14-24

    • DOI

      10.15083/00077102

    • NAID

      120006630050

    • ISSN
      2188-5877
    • URL

      https://repository.dl.itc.u-tokyo.ac.jp/records/51984

    • Related Report
      2019 Research-status Report 2018 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Presentation] 海外の小規模自助グループにおける継承日本語教育 ―ドバイの事例に基づいて―2020

    • Author(s)
      谷口ジョイ
    • Organizer
      異文化間研究学会 第41回大会
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Presentation] メルボルンの小規模自助グループにおける継承日本語教育2020

    • Author(s)
      谷口ジョイ
    • Organizer
      第24回東京移民言語フォーラム
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Presentation] ドバイの小規模自助グループにおける継承日本語教育2020

    • Author(s)
      谷口ジョイ
    • Organizer
      日本質的心理学会第17回全国大会
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Presentation] Biliteracy Retention in Japanese Returnee Children2020

    • Author(s)
      谷口ジョイ
    • Organizer
      立教大学 異文化間コミュニケーション学部「バイリンガリズム研究」
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] 海外の小規模自助グループにおける継承日本語教育 ―ドバイの事例に基づいて―2020

    • Author(s)
      谷口ジョイ
    • Organizer
      第41回 異文化間教育学会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] メルボルンの小規模自助グループにおける継承語教育2020

    • Author(s)
      谷口ジョイ
    • Organizer
      東京移民言語フォーラム
    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] 海外に暮らす「日本につながる子ども」の言語を考える2019

    • Author(s)
      谷口ジョイ
    • Organizer
      SIST研究交流会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] A qualitative approach to young Japanese children’s biliteracy practice2019

    • Author(s)
      谷口ジョイ
    • Organizer
      外国語教育メディア学会 メソドロジー研究部会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 多言語環境にある子どものことばに対する質的研究の意義と課題- 逸脱した事例の再評価 -2019

    • Author(s)
      谷口ジョイ
    • Organizer
      第40回 異文化間教育学会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] English Literacy Retention in Four Pairs of Japanese Returnee Sibling2018

    • Author(s)
      谷口ジョイ
    • Organizer
      LINGUAPAX ASIA 第10回国際シンポジウム
    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Book] Biliteracy in Young Japanese Siblings2021

    • Author(s)
      谷口 ジョイ
    • Total Pages
      208
    • Publisher
      ひつじ書房
    • ISBN
      9784823410680
    • Related Report
      2020 Annual Research Report

URL: 

Published: 2018-04-23   Modified: 2022-01-27  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi