• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

What Role Does Language Aptitude Play in Vocabulary Learning Strategies

Research Project

Project/Area Number 18K12436
Research Category

Grant-in-Aid for Early-Career Scientists

Allocation TypeMulti-year Fund
Review Section Basic Section 02090:Japanese language education-related
Research InstitutionShitennoji University (2019-2023)
University of East Asia (2018)

Principal Investigator

Aso Michiko  四天王寺大学, 人文社会学部, 准教授 (90625188)

Project Period (FY) 2018-04-01 – 2024-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2023)
Budget Amount *help
¥2,600,000 (Direct Cost: ¥2,000,000、Indirect Cost: ¥600,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2019: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2018: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Keywords意味推測 / 中国人日本語学習者 / 多義語学習 / 個人差 / 言語適性 / ワーキングメモリー / 未知語意味推測 / 中国人母語話者 / 意味推測ストラテジー / 辞書検索ストラテジー
Outline of Final Research Achievements

This study explores the relationship between working memory, a facet of language aptitude, and the ability to infer the meanings of unknown words among advanced Chinese learners of Japanese. Three investigations were conducted: the first was a survey to identify words that are difficult for advanced Chinese learners of Japanese to infer; the second was a working memory measurement survey; and the third involved meaning inference activities within reading comprehension texts. The results indicated that the capacity of working memory does not influence the success of inferring the meanings of unknown words.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

日本語教育研究におけるこれまでの未知語意味推測研究は、学習者の日本語習熟度や推測手がかりとしての文脈量、学習者の母語、意味推測対象語の特徴といった観点から研究が進められることが多かった。どのような要因が学習者の意味推測の成功に寄与するのかを明らかにしてきた。本研究は、これまで取り扱われなかった「ワーキングメモリ」という観点を意味推測の成功に寄与する要因として検討したことである。ワーキングメモリは様々な言語学習に影響を与える要素であり、その影響について検討することは学習者の個人差を踏まえた指導法を検討する上での基礎研究となる。

Report

(6 results)
  • 2023 Final Research Report ( PDF )
  • 2022 Research-status Report
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • 2018 Research-status Report
  • Research Products

    (2 results)

All 2022 2018

All Journal Article (1 results) (of which Peer Reviewed: 1 results,  Open Access: 1 results) Book (1 results)

  • [Journal Article] 和語多義語動詞の意味推測に関する考察-中国人上級日本語学習者を対象にー2022

    • Author(s)
      麻生迪子
    • Journal Title

      四天王寺大学紀要

      Volume: 70 Pages: 57-69

    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Book] 岩田一成編『語から始まる教材作り』2018

    • Author(s)
      麻生迪子
    • Total Pages
      272
    • Publisher
      くろしお出版
    • ISBN
      9784874247815
    • Related Report
      2018 Research-status Report

URL: 

Published: 2018-04-23   Modified: 2025-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi