How are mutual images of foreign trainees/interns and Japanese made?
Project/Area Number |
18K12437
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Research Category |
Grant-in-Aid for Early-Career Scientists
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Allocation Type | Multi-year Fund |
Review Section |
Basic Section 02090:Japanese language education-related
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Research Institution | Kumamoto Gakuen University |
Principal Investigator |
SUMi SHIOIRI 熊本学園大学, 外国語学部, 教授 (60411039)
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Project Period (FY) |
2018-04-01 – 2020-03-31
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Project Status |
Completed (Fiscal Year 2019)
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Budget Amount *help |
¥2,470,000 (Direct Cost: ¥1,900,000、Indirect Cost: ¥570,000)
Fiscal Year 2019: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,690,000 (Direct Cost: ¥1,300,000、Indirect Cost: ¥390,000)
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Keywords | 外国人研修生 / ベトナム人 / 相互イメージ / 対日イメージ / 信頼性 / 親和性 / 権威主義 / 民族的偏見 / 外国人技能実習生 / 対日意識 / 異文化適応 / 異文化コミュニケーション / ステレオタイプ / 偏見 / 差別と偏見 / 送り出し機関 / 不均衡な力関係 / 日本語教育 / 外国人労働者 / 技能実習生 / 日本人 / 質的研究 |
Outline of Final Research Achievements |
The image of Vietnamese trainees to Japan has already been formed before coming to Japan through the sending-out educational institutions in Vietnam and networks of individuals. There is a strong positive image of Diligence (hard work), but there is a strong negative image of Sociability (kind, friendly). In particular, the authoritarian image of " be careful for fear of being scolded by Japanese" and the image of ethnic prejudice against the Vietnamese are shared among the Vietnamese who have come to Japan. However, after coming to Japan as a trainee, as the length of stay increased, the image of Japan became more concrete, individualized, and diversified. At that time, the presence of Japanese colleagues who are actively involved with the trainees is the key to image formation.
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
現在外国人実習生の雇用条件等の問題は社会問題となっているが、個人の意識に関する問題は充分取り上げられていない。実習生と日本人がお互いのイメージを知ることで偏見や無知を認識し、新たなコミュニケーションの方法を見出すことができるだろう。実習生のもつ負の対日イメージを良好なものにしていくためには、①来日前と来日直後の教育・研修機関における教育の方法・内容の再設計と日本に関する情報ネットワークの構築、②実習生と日本人を繋ぐ日本人の育成と制度化等が有効である。本研究のデータと提言は、今後の実習生に対する日本語教育が、海外の機関への情報提供や、職場での日本語教育人材の育成といった方向性を示すものである。
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Report
(3 results)
Research Products
(2 results)