• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Research on foreign language education for career development - French language education through video making

Research Project

Project/Area Number 18K12441
Research Category

Grant-in-Aid for Early-Career Scientists

Allocation TypeMulti-year Fund
Review Section Basic Section 02100:Foreign language education-related
Research InstitutionTohoku University

Principal Investigator

FUKAI Yosuke  東北大学, 高度教養教育・学生支援機構, 准教授 (60623410)

Project Period (FY) 2018-04-01 – 2021-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2020)
Budget Amount *help
¥2,340,000 (Direct Cost: ¥1,800,000、Indirect Cost: ¥540,000)
Fiscal Year 2020: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2019: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Keywordsフランス語 / キャリア形成 / 異文化コミュニケーション / 映像教育 / 反転型授業 / プロジェクトベースドラーニング / PBL / 異文化理解 / 映画製作 / スイス / 動画 / 短編映画 / 外国語 / 主体性 / コミュニケーション / 協調性 / グローバル / 外国語教育 / 映像・メディア / コミュニケーション能力
Outline of Final Research Achievements

In this study, we investigated how learning a foreign language can help students acquire abilities (initiative, cooperativeness, originality, reading comprehension) that they will need when they graduate. Specifically, a French-language film production project team of students was formed, and they worked on scriptwriting, filming, editing and promotion. As a result, we completed three fictional series of films and also produced a script in collaboration with the University of Lausanne (Switzerland). However, due to the spread of the new coronavirus, the project had to be suspended. Unfortunately, we could not carry out all the projects, but the communication skills of the students improved drastically and there were some great results.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

まず、外国語の学習が、単なる語学の修得やコミュニケーション能力の向上だけに留まらず、協働や主体性を身につけさせる上で非常に有効な手段であることが明らかになった。また、複数の外国語を学習することで、外国語同士の関係や日本語との関係性に気付くきっかけとなり、理解を深めるうえで相乗効果があることが分かった。最後に、スイスなどの外国の大学と共同でプロジェクトを進めることで、学習者が実際に外国人学生と積極的に議論するという貴重な機会を得て、彼らの異文化理解に繋がった。

Report

(4 results)
  • 2020 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2019 Research-status Report
  • 2018 Research-status Report
  • Research Products

    (15 results)

All 2020 2019 2018 Other

All Int'l Joint Research (1 results) Journal Article (3 results) (of which Peer Reviewed: 3 results,  Open Access: 2 results) Presentation (9 results) (of which Invited: 1 results) Book (1 results) Remarks (1 results)

  • [Int'l Joint Research] ローザンヌ大学/フリブール大学(スイス)

    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Journal Article] フランス語教育の今、これから2020

    • Author(s)
      深井陽介、西山教行、小松祐子、茂木良治、今中舞衣子、ベルトラン・ソゼド
    • Journal Title

      Nord-Est

      Volume: 13

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] Apprendre le français à travers la création de vidéos sur YouTube -Mise en place de nouvelles approches didactiques et formations intégrant le numérique2019

    • Author(s)
      Yosuke FUKAI
    • Journal Title

      Dossier Acta Litt&Arts : La traduction du savoir et ses méthodes

      Volume: 10 Pages: 1-24

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] Création de courts-métrages collaboratifs avec les étudiants2019

    • Author(s)
      FUKAI Yosuke, KITAMURA Taichi, SAUZEDDE Bertrand
    • Journal Title

      Rencontre

      Volume: 33 Pages: 17-21

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Presentation] 「学習支援者(médiateur)としてのフランス語教師の役割」2019

    • Author(s)
      深井陽介
    • Organizer
      日本フランス語教育学会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 「主体性・コミュニケーションを育む:東北大学映画プロジェクトの試み」2019

    • Author(s)
      深井陽介、ベルトラン・ソゼド
    • Organizer
      ATEM映像メディア英語教育学会東日本支部東北特別大会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] Using student-generated digital media products for Foreign Language Learning : How, why, and thepractical benefits2019

    • Author(s)
      FUKAI Yosuke, SPRING Ryan, LOVE Matthew
    • Organizer
      第25回映像メディア英語教育学会全国大会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 「フランス語教育の今、これから」2019

    • Author(s)
      深井陽介・西山教行・小松祐子・茂木良治・今中舞衣子・ベルトラン ソゼド
    • Organizer
      日本フランス語フランス文学会東北支部大会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 「フランス語教育とゲーミフィケ―ションの可能性」2019

    • Author(s)
      深井陽介・惟村宣明・中條健志・ティノ・ブリュノ
    • Organizer
      フランス語教授法研究会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 「YouTubeにおける映画製作の可能性」2019

    • Author(s)
      深井陽介、ベルトラン・ソゼド、北村太一
    • Organizer
      RPK(関西フランス語教授法研究会)
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 「大学で何を学ぶか?」2018

    • Author(s)
      深井陽介
    • Organizer
      岩手県立不来方高等学校・聖ウルスラ学院高等学校高大連携授業
    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] 「RPG型教科書の可能性」2018

    • Author(s)
      深井陽介,惟村宣明
    • Organizer
      関西フランス語教育研究会例会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 「外国語教育における映画製作の可能性」2018

    • Author(s)
      深井陽介、ライアン・スプリング
    • Organizer
      映像メディア英語教育学会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Book] 『政宗伝ーRPGで学ぶフランス語』2020

    • Author(s)
      惟村宣明・深井陽介・中條健志・ティノブリュノ
    • Total Pages
      120
    • Publisher
      三修社
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Remarks] PRISE : Suisse Japon

    • URL

      https://wp.unil.ch/projetprise/

    • Related Report
      2019 Research-status Report

URL: 

Published: 2018-04-23   Modified: 2022-01-27  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi