• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Modeling oral feedback methods for communication activities of English for academic purposes

Research Project

Project/Area Number 18K12450
Research Category

Grant-in-Aid for Early-Career Scientists

Allocation TypeMulti-year Fund
Review Section Basic Section 02100:Foreign language education-related
Research InstitutionOsaka University

Principal Investigator

OKADA Yusuke  大阪大学, 大学院人文学研究科(言語文化学専攻), 准教授 (70551125)

Project Period (FY) 2018-04-01 – 2023-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2022)
Budget Amount *help
¥3,250,000 (Direct Cost: ¥2,500,000、Indirect Cost: ¥750,000)
Fiscal Year 2020: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2019: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,820,000 (Direct Cost: ¥1,400,000、Indirect Cost: ¥420,000)
Keywords英語教育 / 学術目的のための英語 / 会話分析 / フィードバック / 学術的社会化 / 相互行為能力 / 教師教育 / EAP / アカデミック・プレゼンテーション / 社会化 / 教室会話 / 授業研究 / 大学教育 / コミュニケーション活動 / 口頭フィードバック
Outline of Final Research Achievements

The purpose of the present study is to contribute to the enhancement of English for Academic Purposes (EAP) classrooms by presenting a model for teachers' oral feedback techniques during communicative activities in EAP settings. Through the microanalysis of video-recorded EAP classes using conversational analysis, this study investigated the types of teacher feedback methods employed during students' academic presentations that facilitate students' academic socialization. The findings revealed that when teachers employ an interactive approach that allows students to personally experience the trouble-source of their incorrect presentations makes the teacher’s feedback a catalyst for the students’ academic socialization. It can be concluded that teachers' EAP classroom interactional competence can be cultivated by learning from the actual examples presented in this study how to gather students' orientations to specific constructs of EAP.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

小学校からの「外国語」教科化そして中学・高等学校の学習指導要領の改訂を受け、我が国の多くの大学で「一般的な英語」から「学術目的のための英語 (EAP)」を身につけるための英語授業が現在盛んに行われている。この流れに対して、EAP授業に必要な教師の能力ということは十分に議論されていない。本研究はこの教師の能力を学術発表に代表されるコミュニケーション活動への口頭フィードバックのやり方という具体的な相互行為能力として会話分析という微視的・相互行為的視座を用いて明らかにすることで、我が国の英語教育そして英語教育研究の発展に寄与するものである。

Report

(6 results)
  • 2022 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • 2018 Research-status Report
  • Research Products

    (12 results)

All 2022 2021 2020 2019 2018

All Journal Article (5 results) (of which Peer Reviewed: 1 results,  Open Access: 1 results) Presentation (7 results) (of which Int'l Joint Research: 2 results)

  • [Journal Article] フィードバックによる学術的社会化―EAP授業における教師のポスト・パフォーマンスフィードバックの会話分析2022

    • Author(s)
      岡田悠佑
    • Journal Title

      JALT Journal

      Volume: 44 Issue: 1 Pages: 107-135

    • DOI

      10.37546/jaltjj44.1-5

    • Related Report
      2022 Annual Research Report 2021 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 専門家主導の「謎解き」連鎖を通じた学習者の社会化 . 言語文化共同研究プロジェクト2021

    • Author(s)
      岡田悠佑
    • Journal Title

      応用会話分析研究 ―相互行為的視座からの教育と学習 (言語文化研究科共同プロジェクト2020)

      Volume: N/A Pages: 1-10

    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Journal Article] アクティブ・ラーニング型英語授業におけるTAの教育的意義の構築 : フィードバック場面での「協働」をめぐるスタンス2020

    • Author(s)
      岡田悠佑
    • Journal Title

      言語文化共同研究プロジェクト

      Volume: 2019 Pages: 1-10

    • DOI

      10.18910/77028

    • NAID

      120006883737

    • Year and Date
      2020-07-31
    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 「話し手の語りに対して聞き手が言いうる発話」を話し手が演じること : 英語授業での教師による描出発話2019

    • Author(s)
      岡田悠佑
    • Journal Title

      言語文化共同研究プロジェクト

      Volume: 2018 Pages: 11-20

    • DOI

      10.18910/72759

    • NAID

      120006650428

    • Year and Date
      2019-05-31
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Journal Article] 「話し手の語りに対して聞き手が言いうる発話」を話し手が演じること―英語授業での教師による描出発話―2019

    • Author(s)
      岡田悠佑
    • Journal Title

      応用会話分析研究 ―制度的会話におけるカテゴリー化と連鎖構造―(言語文化共同プロジェクト2018)

      Volume: NA Pages: 11-20

    • NAID

      120006650428

    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 実演による学術知識の指導と学習: EAP授業におけるポスト・パフォーマンスフィードバックのマルチモーダル会話分析2021

    • Author(s)
      岡田悠佑
    • Organizer
      第4回JAAL in JACET(日本応用言語学会)学術交流集会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] Socializing students into academics: Teachers’ feedback practices for EAP classroom presentation2021

    • Author(s)
      Yusuke Okada
    • Organizer
      Sociolinguistic Symposium 23
    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 大阪大学におけるオンライン型「プロジェクト発信型英語」授業の試み―同期および非同期型英語授業でのアクティブ・ラーニング―2021

    • Author(s)
      三木訓子, 岡田悠佑
    • Organizer
      JACET60周年記念国際大会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] Microanalysis of team-teaching with TA in EAP2020

    • Author(s)
      Yusuke Okada
    • Organizer
      The Japan Association for Language Teaching
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] 「聞いている」以上を引き出すために―学術目的のための英語授業における教師のフィードバックの会話分析―2019

    • Author(s)
      岡田悠佑
    • Organizer
      第2回JAAL in JACET学術交流集会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] Managing learning opportunity and motivation in interaction: Teacher’s sequential practice in post-performance feedback in EFL classrooms2019

    • Author(s)
      OKADA, Yusuke
    • Organizer
      FLEAT VII
    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] A conversation analytic study of pedagogically and socially preferred post-performance feedback practices in EAP classrooms2018

    • Author(s)
      Yusuke Okada
    • Organizer
      Japan Association for Applied Linguistics
    • Related Report
      2018 Research-status Report

URL: 

Published: 2018-04-23   Modified: 2024-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi