Modeling oral feedback methods for communication activities of English for academic purposes
Project/Area Number |
18K12450
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Research Category |
Grant-in-Aid for Early-Career Scientists
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Allocation Type | Multi-year Fund |
Review Section |
Basic Section 02100:Foreign language education-related
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Research Institution | Osaka University |
Principal Investigator |
OKADA Yusuke 大阪大学, 大学院人文学研究科(言語文化学専攻), 准教授 (70551125)
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Project Period (FY) |
2018-04-01 – 2023-03-31
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Project Status |
Completed (Fiscal Year 2022)
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Budget Amount *help |
¥3,250,000 (Direct Cost: ¥2,500,000、Indirect Cost: ¥750,000)
Fiscal Year 2020: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2019: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,820,000 (Direct Cost: ¥1,400,000、Indirect Cost: ¥420,000)
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Keywords | 英語教育 / 学術目的のための英語 / 会話分析 / フィードバック / 学術的社会化 / 相互行為能力 / 教師教育 / EAP / アカデミック・プレゼンテーション / 社会化 / 教室会話 / 授業研究 / 大学教育 / コミュニケーション活動 / 口頭フィードバック |
Outline of Final Research Achievements |
The purpose of the present study is to contribute to the enhancement of English for Academic Purposes (EAP) classrooms by presenting a model for teachers' oral feedback techniques during communicative activities in EAP settings. Through the microanalysis of video-recorded EAP classes using conversational analysis, this study investigated the types of teacher feedback methods employed during students' academic presentations that facilitate students' academic socialization. The findings revealed that when teachers employ an interactive approach that allows students to personally experience the trouble-source of their incorrect presentations makes the teacher’s feedback a catalyst for the students’ academic socialization. It can be concluded that teachers' EAP classroom interactional competence can be cultivated by learning from the actual examples presented in this study how to gather students' orientations to specific constructs of EAP.
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
小学校からの「外国語」教科化そして中学・高等学校の学習指導要領の改訂を受け、我が国の多くの大学で「一般的な英語」から「学術目的のための英語 (EAP)」を身につけるための英語授業が現在盛んに行われている。この流れに対して、EAP授業に必要な教師の能力ということは十分に議論されていない。本研究はこの教師の能力を学術発表に代表されるコミュニケーション活動への口頭フィードバックのやり方という具体的な相互行為能力として会話分析という微視的・相互行為的視座を用いて明らかにすることで、我が国の英語教育そして英語教育研究の発展に寄与するものである。
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Report
(6 results)
Research Products
(12 results)