• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

A Study on improving teaching ability in pronunciation through introducing an open online course website for primary learners of Chinese

Research Project

Project/Area Number 18K12451
Research Category

Grant-in-Aid for Early-Career Scientists

Allocation TypeMulti-year Fund
Review Section Basic Section 02100:Foreign language education-related
Research InstitutionThe University of Shimane (2020-2022)
Kushiro Public University of Economics (2019)
Shimane University (2018)

Principal Investigator

DING LEI  島根県立大学, 国際関係学部, 准教授 (50710993)

Project Period (FY) 2018-04-01 – 2023-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2022)
Budget Amount *help
¥1,820,000 (Direct Cost: ¥1,400,000、Indirect Cost: ¥420,000)
Fiscal Year 2020: ¥260,000 (Direct Cost: ¥200,000、Indirect Cost: ¥60,000)
Fiscal Year 2019: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2018: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Keywords中国語教育 / 音声教授法 / 音読能力 / 軽声 / 音声教育 / 中国語音声教授法 / 中国語教材開発
Outline of Final Research Achievements

1. I co-authored an intermediate level Chinese textbook dedicated to Ondoku (reading aloud) practice .2. I conducted five pronunciation sessions in four years (2018-2022), and recorded change in learners’ pronunciation.3. Together with a collaborator, I did a survey on the current status of Chinese language education in the Sanin region in Japan (Shimane and Tottori prefectures).4. I conducted a series of investigations on challenges in light tones experienced by Japanese learners when they practice reading aloud.5. I developed a "Pronunciation Guiding System" using Filemaker (Claris platform) and created the "Pronunciation Errors Database (light tones)".6. I proposed an index to evaluate students' pronunciation competence: Pronunciation Competence Rating. This index was used to observe the features of changes in learners' pronunciation competence.7. A Chinese phonics teaching resource website using Notion platform (Ding's pronunciation teaching and research workshop)

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

学術的意義:本研究では、研究期間中に開発した教材、ソフトウェア、ウェブサイト、収集した発音データや音声指導データ、PCR指数、山陰地域の中国語教育に関する調査、朗読トレーニングに関連する研究を中国語音声教育の研究資料として利用することができる。また、中国語教師を育成ための基礎教材としても使用することができる。社会的意義:初修中国語教育は日本で最も重要な中国語教育の領域であり、本研究は中国語音声教授法についての研究を通じて、音声教育に関わる諸問題に人々の関心を喚起し、音声教育研究に興味を持つ教師を多く育成することを目的としている。同時に、この領域の発展を制約する諸要因を解決することも望んでいる。

Report

(6 results)
  • 2022 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • 2018 Research-status Report
  • Research Products

    (9 results)

All 2022 2021 2020 2019 Other

All Journal Article (4 results) (of which Open Access: 4 results) Presentation (3 results) (of which Int'l Joint Research: 1 results) Book (1 results) Remarks (1 results)

  • [Journal Article] データベース技術と音声教育の結合による実例研究ーFilemakerの開発を例にー2022

    • Author(s)
      丁雷
    • Journal Title

      総合政策論叢

      Volume: 43 Pages: 53-62

    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 山陰地方における中国語教育の実態調査2021

    • Author(s)
      丁雷 かく景新
    • Journal Title

      釧路公立大学地域研究

      Volume: 29 Pages: 111126-111126

    • NAID

      40022493878

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 軽声の教授問題からみる朗読訓練の重要性2020

    • Author(s)
      丁雷
    • Journal Title

      釧路公立大学紀要(人文・自然科学研究)

      Volume: 32 Pages: 5-24

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 中国語音声教育における軽声問題の初歩的研究ー中国語中級学習者を対象としてー2019

    • Author(s)
      丁雷
    • Journal Title

      島根大学外国語教育センタージャーナル

      Volume: 14 Pages: 85-100

    • NAID

      120006559379

    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Open Access
  • [Presentation] 對“兩字連續輕聲”中出現的高頻輕聲字的聽辨研究2022

    • Author(s)
      丁雷
    • Organizer
      日本中国語教育学会第20回全国大会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] 對日本學生在朗讀中出現的兩字連續輕聲發音現象的探討2022

    • Author(s)
      丁雷
    • Organizer
      中国語教育学会全国大会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 談談輕聲應該怎麼教-如何評價輕聲字的發音質量-2019

    • Author(s)
      丁雷
    • Organizer
      日本中国語学会北海道支部例会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Book] 音読で身につく中国語・中級2019

    • Author(s)
      崎原麗夏 丁雷
    • Total Pages
      83
    • Publisher
      朝日出版社
    • ISBN
      9784255453231
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Remarks] Ding的語音教學研究工作坊(簡体字)

    • URL

      https://dinglei-workshop.notion.site/Ding-407a936ee8d94a98a1c32e4f7e238e38

    • Related Report
      2022 Annual Research Report

URL: 

Published: 2018-04-23   Modified: 2024-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi