• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Practice of Four Skills Integration in Project-Based Elementary School English Lessons

Research Project

Project/Area Number 18K12462
Research Category

Grant-in-Aid for Early-Career Scientists

Allocation TypeMulti-year Fund
Review Section Basic Section 02100:Foreign language education-related
Research InstitutionToyo University (2019)
Tsuda University (2018)

Principal Investigator

Shirado Atsuko  東洋大学, 文学部, 助教 (90782748)

Project Period (FY) 2018-04-01 – 2020-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2019)
Budget Amount *help
¥1,820,000 (Direct Cost: ¥1,400,000、Indirect Cost: ¥420,000)
Fiscal Year 2019: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2018: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Keywords小学校英語 / プロジェクト学習 / 英語教育 / 第二言語習得 / 英語 / 初等英語教育
Outline of Final Research Achievements

This study aimed to investigate the possibility of four skills integration in Project-Based English Lessons (PBEL) with the standard material, We Can!, on the fifth and sixth graders of an elementary school. The goal of each project was decided based on students' interests and the language and learning materials of We Can! In the process, each project gave the students opportunities to select and decide important things. Moreover, the project provided the students with activities from listening, speaking, reading, to writing in order and comfortably in the layered framework of PBEL. The data were collected in a mixed methods research design. The results of the two-year study showed the positive effects of the students’ motivation for, self-confidence in, and development of the four skills, and the possibility of the students' four skills integration. Based on the findings, the researcher suggested the practical design of PBEL with English authorized textbooks.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

2020年度から3,4年生の外国語活動と5,6年生の外国語が全面実施となる中、言語的・情意的側面から4技能による児童のコミュニケーション能力の基礎育成へのプロジェクト重視の英語学習の成果に基づき、検定教科書を使ったプロジェクト重視の英語学習への実践的指導方法を示したことは、小学校英語改革の流れの中で不安を抱く教師を支援することにつながる。
また本指導法は、児童の学習への自己関与を高め、協働でゴールを達成することで児童が達成感や満足感を得て、学習により意欲的に取り組めることから、早期の英語嫌いや児童間の英語力格差という小学校英語が抱えている課題解決への糸口となる可能性も高い。

Report

(3 results)
  • 2019 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2018 Research-status Report
  • Research Products

    (11 results)

All 2020 2019 2018

All Journal Article (4 results) (of which Open Access: 4 results,  Peer Reviewed: 2 results) Presentation (7 results)

  • [Journal Article] 小学生と大学の交換留学生との交流授業における新たな意義―2020年の英語(外国語)教科化へ向かう中でー2020

    • Author(s)
      白土厚子・関麻由美
    • Journal Title

      津田塾大学紀要

      Volume: No. 52 Pages: 239-262

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] The Effects of Project-Based English Lessons with We Can! 2 on Sixth Graders2019

    • Author(s)
      Atsuko Shirado
    • Journal Title

      The Tsuda Review

      Volume: No. 64 Pages: 51-78

    • NAID

      120006820703

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] We Can!を使ったプロジェクト重視の英語学習の実践2019

    • Author(s)
      白土厚子
    • Journal Title

      JES Journal

      Volume: 19 Pages: 4-19

    • NAID

      130007830739

    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] A Project-Based Approach to Elementary School English Education:Teaching Four Skills to Six Graders2019

    • Author(s)
      Atsuko Shirado
    • Journal Title

      論集(INQUIRY)

      Volume: 40 Pages: 1-19

    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Presentation] We Can!を使った1年間のプロジェクト重視の英語学習ー移行期6年生の1年目の実践ー2019

    • Author(s)
      白土厚子
    • Organizer
      小学校英語教育学会(JES)
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] We Can!を活用した移行期2年目6年生の実践-移行期1年目の同じプロジェクト重視の英語学習と比較するー2019

    • Author(s)
      白土厚子
    • Organizer
      関東甲信越英語教育学会(KATE)
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] 1年間のWe Can! を使った移行期5年生の実践ープロジェクト重視の英語学習ー2019

    • Author(s)
      白土厚子
    • Organizer
      全国英語教育学会(JASELE)
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] 移行期2年目の6年生への言語的評価の試みー意味のある文脈でのコミュニケーションを意識してー2019

    • Author(s)
      白土厚子
    • Organizer
      日本児童英語教育学会(JASTEC)
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] 初等英語教育におけるプロジェクト・ベイスト・アプローチ:量的・質的分析に基づいて2018

    • Author(s)
      白土厚子
    • Organizer
      津田塾大学英文学会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] We Can! を使ったプロジェクト重視の英語学習の実践 ―移行期6年生の試みー2018

    • Author(s)
      白土厚子
    • Organizer
      小学校英語教育学会 (JES)
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 移行期5年生へのWe Can ! の導入―プロジェクト重視の英語学習を基に-2018

    • Author(s)
      白土厚子
    • Organizer
      全国英語教育学会 (JASELE)
    • Related Report
      2018 Research-status Report

URL: 

Published: 2018-04-23   Modified: 2023-07-20  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi