• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

英語学習者のスピーキング能力向上に関する研究:認知的負荷軽減の方略

Research Project

Project/Area Number 18K12464
Research Category

Grant-in-Aid for Early-Career Scientists

Allocation TypeMulti-year Fund
Review Section Basic Section 02100:Foreign language education-related
Research InstitutionWaseda University (2020-2023)
Tokyo University of Science (2018-2019)

Principal Investigator

浅利 庸子  早稲田大学, 商学学術院, 専任講師 (70631331)

Project Period (FY) 2018-04-01 – 2025-03-31
Project Status Granted (Fiscal Year 2023)
Budget Amount *help
¥3,900,000 (Direct Cost: ¥3,000,000、Indirect Cost: ¥900,000)
Fiscal Year 2021: ¥390,000 (Direct Cost: ¥300,000、Indirect Cost: ¥90,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,690,000 (Direct Cost: ¥1,300,000、Indirect Cost: ¥390,000)
Fiscal Year 2019: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Keywords定型型言語表現 / lexical phrases / 流暢さ / perceived fluency / 定型表現 / 慣用句 / スピーキング指導 / 定型的言語表現 / 正確さ / 英語母語話者 / 英語非母語話者 / スピーキング能力 / 第二言語習得 / 英語学習
Outline of Annual Research Achievements

定型表現(formulaic sequences)、とりわけlexical phrases、の使用と流暢さの相関について今まで調べてきた。そこで分かってきたのは使用の量よりもタイプのほうが英語非母語話者が流暢に聞こえるかどうか(perceived fluency)により強く関係していることである。今年度は34人の英語学習者のデータにフォーカスをおき、具体的にどのようなlexical phrasesがperceived fluencyに関係しているかを分析した。英検準一級のテストで使用されている340ワードぐらいの英文を学習者に読んでもらい、それを口語で1分間で要約してもらった。その録音をを3名の英語母語話者にどれだけ流暢に聞こえるか評価してもらった(5段階評価)。その結果、高スコア(4点以上)を得た学生はそうでない学生に比べてlexical phrasesをより多く使用していたというよりは、違うタイプのlexical phrasesを使っていたことが分かった。具体的にはmacro organizersといわれるtopic markerや文と文を論理的につなげるlogical markersを多く使用していた。さらにフレーズはbecause ofのように短いものよりもthis is becauseなど長めのフレーズを使うことでポーズとポーズの間の発話を長くしてるように感じた。また、ポーズはlet me thinkなどのfluency devicesを使用することで回避していたことも分かった。これらの方略は日常の英語教育の中でも指導することで、習熟度の低い学習者にも流暢さをあげる手助けとなる。2023年度の前半(9月まで)は育児休暇であったため、復帰後、論文としてこの結果をまとめ学会誌に提出したところである。

Current Status of Research Progress
Current Status of Research Progress

4: Progress in research has been delayed.

Reason

産前産後休暇および育児休暇のため中断していたため一年の延長をいただくことになった。

Strategy for Future Research Activity

データはすでに取り終わり、分析なども完了しているため、いただいた延長期限内に研究を論文としてまとめ、2024年度は学会発表に専念する予定である。

Report

(6 results)
  • 2023 Research-status Report
  • 2022 Research-status Report
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • 2018 Research-status Report
  • Research Products

    (9 results)

All 2023 2022 2021 2020 2019

All Journal Article (1 results) (of which Int'l Joint Research: 1 results,  Peer Reviewed: 1 results,  Open Access: 1 results) Presentation (8 results) (of which Int'l Joint Research: 5 results)

  • [Journal Article] The Use of Formulaic Sequences and Perceived Fluency2022

    • Author(s)
      Yoko Asari
    • Journal Title

      Selected Papers of the 25th Conference of Pan-Pacific Association of Applied Linguistics

      Volume: 0 Pages: 1-8

    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access / Int'l Joint Research
  • [Presentation] Perceived Fluency in EFL Learners’ Use of Lexical Phrases2023

    • Author(s)
      浅利庸子
    • Organizer
      JALT 2023 International Conference
    • Related Report
      2023 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Teaching Lexical Phrases to Japanese EFL Learners: The effect on spoken fluency2022

    • Author(s)
      Yoko Asari
    • Organizer
      The 26th Pan Pacific Association of Applied Linguistics International Conference
    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Lexical Phrases and Perceived Fluency2022

    • Author(s)
      Yoko Asari
    • Organizer
      KLA・TALK 第 20 回合同セッション
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] The Use of Formulaic Sequences and Perceived Fluency2021

    • Author(s)
      Yoko Asari
    • Organizer
      The 25th PAAL International Online Conference
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] 日本人英語学習者のFS使用頻度・タイプとスピーキング評価の関係について2020

    • Author(s)
      浅利庸子
    • Organizer
      田辺英語教育学研究会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] EFL Learners' Use of Formulaic Sequences and Perceived Oral Proficiency2020

    • Author(s)
      Yoko Asari
    • Organizer
      The 18th Asia TEFL International Conference
    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Japanese EFL Learners' Use of Formulaic Sequences2019

    • Author(s)
      Yoko Asari
    • Organizer
      Pan Pacific Association of Applied Linguistics
    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Examining Formulaic Sequences in Japanese High School Textbooks2019

    • Author(s)
      浅利庸子
    • Organizer
      15th Annual CamTESOL Conference
    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Int'l Joint Research

URL: 

Published: 2018-04-23   Modified: 2024-12-25  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi