• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Analysis of Chinese Graded Readers

Research Project

Project/Area Number 18K12467
Research Category

Grant-in-Aid for Early-Career Scientists

Allocation TypeMulti-year Fund
Review Section Basic Section 02100:Foreign language education-related
Research InstitutionOkayama University (2020-2022)
Waseda University (2018-2019)

Principal Investigator

ISHII Tomomi  岡山大学, 教育推進機構, 講師 (60802072)

Project Period (FY) 2018-04-01 – 2023-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2022)
Budget Amount *help
¥3,510,000 (Direct Cost: ¥2,700,000、Indirect Cost: ¥810,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Fiscal Year 2018: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Keywords中国語多読 / GR / 理解度 / 中国語GR制作 / 単語リスト / 文法リスト / 中国語GR / 多読 / 語彙 / 文法 / 多読活動 / 適切性 / 中国語段階別読み物 / 中国語初級学習者 / 中国語 / 段階別読み物
Outline of Final Research Achievements

This study explores whether Chinese graded reading (GR) is suitable for beginning learners . In FY2018, we asked beginner to read existing GR materials and measured their comprehension level. In FY2019, we examined whether existing GR materials were suitable for beginner during a 10-month multi-reading activity. In FY2020 and FY2022, we produced GR materials suitable for beginner based on the results obtained in 2018 and 2019. The produced works are available at https://tagengoch.jimdofree.com/.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究は既存の中国語段階別読み物(GR)が初級学習者に適していないということを理解度テストから明らかにし、さらにこのテストから初級学習者にとって難しい文法、語彙、表現は何かを明らかにした。これらの結果に基づき新たに多読活動において初級者に適したGRを制作した。現在はまだ4冊しかないが、本研究に基づきさらに多くのGRを制作することで中国語多読活動に適した教材を提供することが可能になる。多読活動は英語教育などで学習者の運用能力が向上したという報告が見られる。本研究で制作したGRも中国語多読で用いることにより学習者の運用能力向上が期待できると思われる。

Report

(6 results)
  • 2022 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • 2018 Research-status Report
  • Research Products

    (5 results)

All 2020 2019 Other

All Journal Article (1 results) Presentation (3 results) (of which Int'l Joint Research: 1 results) Remarks (1 results)

  • [Journal Article] 汉语分级读物分析探讨“多阅读活动”的合适性2020

    • Author(s)
      石井友美
    • Journal Title

      Bulletin of Institute for Education and Student Services, Okayama University

      Volume: 5 Pages: 31-43

    • DOI

      10.18926/61606

    • NAID

      120007004146

    • ISSN
      2432-9665
    • URL

      https://ousar.lib.okayama-u.ac.jp/61606

    • Year and Date
      2020-12-30
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] 大学における中国語多読の実践 -8か月の多読活動を通して2020

    • Author(s)
      石井友美
    • Organizer
      中国語教育学会第18回全国大会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 中国語初級段階別読み物の分析―「多読活動」の適切性をめぐって2019

    • Author(s)
      石井友美
    • Organizer
      中国語教育学会第17回全国大会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 對外漢語分級讀物分析 ―探討針對日本中級水平學習者的適用性2019

    • Author(s)
      石井友美
    • Organizer
      The Fifth World Congress on Extensive Reading
    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Remarks] 中国語多読 中国語で読もう!

    • URL

      https://tagengoch.jimdofree.com/

    • Related Report
      2022 Annual Research Report

URL: 

Published: 2018-04-23   Modified: 2024-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi