Project/Area Number |
18K12467
|
Research Category |
Grant-in-Aid for Early-Career Scientists
|
Allocation Type | Multi-year Fund |
Review Section |
Basic Section 02100:Foreign language education-related
|
Research Institution | Okayama University (2020-2022) Waseda University (2018-2019) |
Principal Investigator |
ISHII Tomomi 岡山大学, 教育推進機構, 講師 (60802072)
|
Project Period (FY) |
2018-04-01 – 2023-03-31
|
Project Status |
Completed (Fiscal Year 2022)
|
Budget Amount *help |
¥3,510,000 (Direct Cost: ¥2,700,000、Indirect Cost: ¥810,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Fiscal Year 2018: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
|
Keywords | 中国語多読 / GR / 理解度 / 中国語GR制作 / 単語リスト / 文法リスト / 中国語GR / 多読 / 語彙 / 文法 / 多読活動 / 適切性 / 中国語段階別読み物 / 中国語初級学習者 / 中国語 / 段階別読み物 |
Outline of Final Research Achievements |
This study explores whether Chinese graded reading (GR) is suitable for beginning learners . In FY2018, we asked beginner to read existing GR materials and measured their comprehension level. In FY2019, we examined whether existing GR materials were suitable for beginner during a 10-month multi-reading activity. In FY2020 and FY2022, we produced GR materials suitable for beginner based on the results obtained in 2018 and 2019. The produced works are available at https://tagengoch.jimdofree.com/.
|
Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
本研究は既存の中国語段階別読み物(GR)が初級学習者に適していないということを理解度テストから明らかにし、さらにこのテストから初級学習者にとって難しい文法、語彙、表現は何かを明らかにした。これらの結果に基づき新たに多読活動において初級者に適したGRを制作した。現在はまだ4冊しかないが、本研究に基づきさらに多くのGRを制作することで中国語多読活動に適した教材を提供することが可能になる。多読活動は英語教育などで学習者の運用能力が向上したという報告が見られる。本研究で制作したGRも中国語多読で用いることにより学習者の運用能力向上が期待できると思われる。
|