Optimal schedules of grammar learning: Types of grammatical knowledge and roles of aptitude
Project/Area Number |
18K12470
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Research Category |
Grant-in-Aid for Early-Career Scientists
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Allocation Type | Multi-year Fund |
Review Section |
Basic Section 02100:Foreign language education-related
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Research Institution | Kanagawa University |
Principal Investigator |
Suzuki Yuichi 神奈川大学, 国際日本学部, 准教授 (10756563)
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Project Period (FY) |
2018-04-01 – 2021-03-31
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Project Status |
Completed (Fiscal Year 2020)
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Budget Amount *help |
¥4,030,000 (Direct Cost: ¥3,100,000、Indirect Cost: ¥930,000)
Fiscal Year 2020: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,820,000 (Direct Cost: ¥1,400,000、Indirect Cost: ¥420,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
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Keywords | 第二言語習得 / 文法習得 / スピーキング練習 / プラクティス / 練習間隔 / 個人差 / 認知心理学 / 英語教育 |
Outline of Final Research Achievements |
With the limited amount of resources available for English education in Japan, it is important to explore how we can maximize the effects of second language learning without increasing study time. The current project yielded findings that immediate task repetition is more beneficial than spaced task repetition.
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
本研究成果の意義は、認知心理学における知見を外国語学習に応用し、外国語学習をいかに効果的にできるかを探った点にある。本研究によって、認知心理学で調べられている単純なスキル(例:単語の暗唱)や外国語の語彙習得における最適な学習スケジュールが、必ずしも外国語の文法習得にはそのまま適用できないことが明らかになった。また、個々の学習者の持つ認知適性などの個人差要因を考慮した上で、最適な学習間隔を推定するための基礎的なデータを得ることができた。最終的には、個々の英語教育現場・生徒の状況に合わせた指導法・教材・カリキュラム開発に貢献し、研究成果を日本の学校などの社会的場面へ応用することが期待できる。
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Report
(4 results)
Research Products
(23 results)