Study of the Effective Way to Prevent Inflicting Death or Injury on Others by Driving a Motor Vehicle Caused by Epileptic Seizures
Project/Area Number |
18K12662
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Research Category |
Grant-in-Aid for Early-Career Scientists
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Allocation Type | Multi-year Fund |
Review Section |
Basic Section 05050:Criminal law-related
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Research Institution | Saga University |
Principal Investigator |
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Project Period (FY) |
2018-04-01 – 2022-03-31
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Project Status |
Completed (Fiscal Year 2021)
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Budget Amount *help |
¥3,640,000 (Direct Cost: ¥2,800,000、Indirect Cost: ¥840,000)
Fiscal Year 2021: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2018: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
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Keywords | 刑法 / 自動車運転死傷行為処罰法 / 道路交通法 / 自動車運転死傷事故の防止 / 運転免許証の自主返納 / てんかん / 交通弱者 / 移動手段 / 移動手段の確保 / 地域公共交通 / 自動車運転事故防止 / 運転免許証返納 / 交通弱者の移動手段 / 刑事法 / 障害法 / 自動車運転 / 事故防止 / 障害者権利条約 / 自動車事故防止 / 刑事法学 |
Outline of Final Research Achievements |
In the wake of traffic driving fatal accidents caused by epileptic seizures, the Act on Punishment of Acts Inflicting Death or Injury on Others by Driving a Motor Vehicle was enacted, and the Road Traffic Law was revised. Legislators believe that stricter penalties for illness and voluntary return of driver's licenses are effective in preventing traffic driving fatal and injury accidents. The results of this research are as follows. First, stricter penalties for motor vehicle driving deaths and injuries caused by certain illnesses are problematic under the Convention on the Rights of Persons with Disabilities. Second, to promote the voluntary return of driver's licenses, it is important to provide mobility support to vulnerable people in traffic.
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
交通犯罪対策として、てんかん発作など一定の病気に起因する自動車運転死傷事故を防止する目的で法整備がなされた。他方で、道路交通法の改正が重ねられて運転免許証の自主返納が推進されている。本研究の学術的意義は、一定の病気を理由とする自動車運転死傷事故に対する厳罰化について、てんかん発作に起因する自動車運転死傷事故の裁判例を取り上げて障害者の権利に関する条約上の問題があること、道路交通法の改正など運転免許証の自主返納を促進する施策が進められているが、交通弱者の移動手段の確保という課題があることを明らかにしたところにある。
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Report
(5 results)
Research Products
(12 results)