The Role of the Senses in Business Strategies: Comparative Studies in Business History
Project/Area Number |
18K12826
|
Research Category |
Grant-in-Aid for Early-Career Scientists
|
Allocation Type | Multi-year Fund |
Review Section |
Basic Section 07070:Economic history-related
|
Research Institution | The University of Tokyo (2021-2022) Kyoto University (2018-2020) |
Principal Investigator |
Hisano Ai 東京大学, 大学院情報学環・学際情報学府, 准教授 (00812687)
|
Project Period (FY) |
2018-04-01 – 2023-03-31
|
Project Status |
Completed (Fiscal Year 2022)
|
Budget Amount *help |
¥4,160,000 (Direct Cost: ¥3,200,000、Indirect Cost: ¥960,000)
Fiscal Year 2021: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2020: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
|
Keywords | 経営史 / 感覚史 / 技術史 / 文化史 / 消費主義研究 / 海外調査 / 国際学会報告 / 研究成果報告 / 国内資料収集 / 研究動向の理解・整理 / 論文投稿 / 学術史の理解 / 分析枠組みの深化 / 国際比較 / 資料収集 / 学会発表 / フィードバック / 研究発表 / 業績報告 / 情報収集 / マーケティング / 感覚 / 産業史 |
Outline of Final Research Achievements |
This research explored how the five senses (sight, taste, hearing, smell, and touch) have been used in corporate manufacturing and marketing strategies from the late nineteenth century in the United States, Japan, and some European countries, and how these strategies have affected the way people understood their sensory experiences. This research revealed how people's sensory experiences have changed in the development of capitalist societies. As one of the case studies, the study focused on the United States from the 1870s to the 1970s to examine how the color of food that many people considered "natural" have been historically constructed. Focusing on the production and marketing strategies in the food industry, government food regulations, technological development, and changing cultural values, the study analyzed sensory experiences are embedded in historical and cultural contexts.
|
Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
本研究の学術的意義は、経営史研究と感覚史研究の手法を補完的に用いて、消費主義社会拡大における五感の役割や重要性を明らかにした点である。また社会的意義として、人々の五感を含め生活の多くが、企業戦略や政府の規制に大きな影響を受けていることなどを明らかにしたことが挙げられる。例えば食品や化粧品の健康への影響や自動車の安全性は、単に五感に訴える商品を製造・販売するだけでなく、企業の倫理的判断が重要となる。また、食品の色のように、「自然」に見える色を人工的に作り出すことは消費者を「騙す」ことなのか、また、どこまでの人工的操作であれば良いのかといった議論も、企業戦略や消費者への影響を考える上で重要である。
|
Report
(6 results)
Research Products
(16 results)