• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Study on British Railway Engineers: Focusing on Competitiveness, Cooperation, and Networking between Engineers

Research Project

Project/Area Number 18K12830
Research Category

Grant-in-Aid for Early-Career Scientists

Allocation TypeMulti-year Fund
Review Section Basic Section 07070:Economic history-related
Research InstitutionKokushikan University (2021-2022)
Tezukayama University (2018-2020)

Principal Investigator

TOMITA Shin  国士舘大学, 経営学部, 准教授 (50611810)

Project Period (FY) 2018-04-01 – 2023-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2022)
Budget Amount *help
¥2,470,000 (Direct Cost: ¥1,900,000、Indirect Cost: ¥570,000)
Fiscal Year 2020: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2019: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2018: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Keywordsイギリス鉄道業 / 鉄道技師 / 鉄道技術者 / イギリス鉄道 / 技術者ネットワーク / 競争 / 協調 / ネットワーク / イギリス
Outline of Final Research Achievements

The study clarifies the relationships and networks among British railway engineers and reevaluates their roots, roles, achievements, and influence in the creation and development of the railway industry. The study reveals that the networks between civil engineers and mining and mechanical engineers in the late 18th and early 19th centuries were extremely complex, with exclusive and competitive aspects, and sometimes cooperative aspects.
Through the analysis of the presidents of the Institution of Civil Engineers (ICE), it was revealed that in the early years of the ICE, civil engineers were mainly involved in roads, canals, docks, and lighthouses. However, towards the middle of the 19th century, the presidents of the ICE were dominated by railway engineers. Furthermore, London-based consulting engineers played an important role in developing railways in the formal and informal British Empire including Japan and Africa.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究は、鉄道技師の競争と協調という二つの視点に着目し、産業革命期以降の技術者でマクロレベルの大発明を担った発明家・技術者だけでなく、これまで重視されてこなかったミクロレベルの標準的発明家・技術者についても網羅し、鉄道業に関する知識・技術の普及とそれを可能にした社会的・人的資本ネットワークの形成・発展をよりダイナミックな視点から明らかにしようとするところに意義がある。特に、初期の鉄道技師の系譜を18世紀後半から19世紀前半の土木・炭鉱・機械技師に求め、そこから19世紀後半にかけどのように独立した鉄道技師の地位が形成・確立されたのかを、ICE会長職経験者等の経歴分析等を通して明らかにした。

Report

(6 results)
  • 2022 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • 2018 Research-status Report
  • Research Products

    (7 results)

All 2022 2021 2020 2019

All Journal Article (2 results) Presentation (4 results) Book (1 results)

  • [Journal Article] 鉄道創業を巡る明治政府関係者らの攻防2022

    • Author(s)
      冨田 新
    • Journal Title

      汎交通

      Volume: 2022年度第Ⅰ号 Pages: 12-15

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Journal Article] イギリス鉄道史研究動向2019

    • Author(s)
      冨田新
    • Journal Title

      『鉄道史学』

      Volume: 第37巻 Pages: 20-30

    • NAID

      40022013193

    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 鉄道におけるナショナル・インターナショナル・トランスナショナル-イギリス鉄道技師の海外展開2022

    • Author(s)
      冨田 新
    • Organizer
      鉄道史学会第40回大会共通論題
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] 19世紀後半におけるイギリス鉄道技師2022

    • Author(s)
      冨田新
    • Organizer
      鉄道史学会2021年度第3回例会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] 日本における鉄道の受容と管轄権問題2021

    • Author(s)
      冨田新
    • Organizer
      国士舘大学経営研究所令和3年度第3回研究報告会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] イギリス鉄道史研究動向2019

    • Author(s)
      冨田新
    • Organizer
      鉄道史学会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Book] 『イギリス鉄道業の生成と発展-事業構造の変化と鉄道政策』2020

    • Author(s)
      冨田新
    • Total Pages
      372
    • Publisher
      日本経済評論社
    • ISBN
      9784818825604
    • Related Report
      2019 Research-status Report

URL: 

Published: 2018-04-23   Modified: 2024-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi