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A theoretical and empirical study of impact of hedonic and utilitarian benefits on user innovation

Research Project

Project/Area Number 18K12878
Research Category

Grant-in-Aid for Early-Career Scientists

Allocation TypeMulti-year Fund
Review Section Basic Section 07090:Commerce-related
Research InstitutionShizuoka University

Principal Investigator

HONJO Seiichiro  静岡大学, 工学部, 准教授 (50506748)

Project Period (FY) 2018-04-01 – 2023-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2022)
Budget Amount *help
¥3,770,000 (Direct Cost: ¥2,900,000、Indirect Cost: ¥870,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,950,000 (Direct Cost: ¥1,500,000、Indirect Cost: ¥450,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,820,000 (Direct Cost: ¥1,400,000、Indirect Cost: ¥420,000)
Keywordsユーザーイノベーション / 消費者イノベーション / リードユーザーネス / クラウドソーシング / サーチ / デザイン / ブランド / サイバネティックス / ソーシャルイノベーション / リードユーザー / 遠方検索 / 局所検索 / 製品開発 / マーケティング / 消費者行動 / 商学
Outline of Final Research Achievements

In this study, we revealed the conditions under which orientation in consumption and innovativeness lead to outcomes in user innovation, where consumers themselves engage in product development. Through statistical analysis on a representative sample assigned to demographics, we demonstrated that the search for information outside the field is effective in realizing new functions, and clarified the relationship with co-creation. In addition, through an interview survey of designers who develop and sell consumer goods through user innovation, we found that delving into one's own values directly contributes not only to product development but also to brand building. Furthermore, we organized the relationship between consumer innovation and social innovation.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究には、消費者イノベーションと共創の関係において、一見不整合であった分野外情報の有効性についての知見が矛盾せずに両立していると示したことで、両者の関係を明確化したという学術的意義がある。また、人々に愛される製品を開発する上で、消費者としての側面を必ず持つ生活者の革新性や創造性が果たす役割を明らかにするという、極めて公共性が高い問題に新たな知見を加えた社会的意義がある。さらに、消費者イノベーションとブランド構築およびソーシャルイノベーションの関係についての理解を前進させた意義がある。本研究の成果は、複数の学会賞を受賞しただけではなく、メディアでの発信を通じて学術の世界を超えて受容された。

Report

(6 results)
  • 2022 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • 2018 Research-status Report
  • Research Products

    (17 results)

All 2022 2021 2020 2019 2018 Other

All Journal Article (4 results) (of which Open Access: 4 results,  Peer Reviewed: 2 results) Presentation (9 results) (of which Int'l Joint Research: 2 results,  Invited: 3 results) Book (2 results) Remarks (2 results)

  • [Journal Article] ブランドに導かれる企業のあり方:セカンドオーダー・サイバネティクスの実践としてのBX2022

    • Author(s)
      本條 晴一郎
    • Journal Title

      センタードット

      Volume: -

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] Forecasting the Attractiveness of Crowdsourced Ideas Using Natural Language Processing Techniques:2021

    • Author(s)
      Honjo Seiichiro、Ito Tomohiro
    • Journal Title

      Japan Marketing Journal

      Volume: 40 Issue: 3 Pages: 31-44

    • DOI

      10.7222/marketing.2021.005

    • NAID

      130007966285

    • ISSN
      0389-7265, 2188-1669
    • Year and Date
      2021-01-07
    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] An Empirical Study of the Characteristics of Consumers as Lead Users in a Survey Framework:2020

    • Author(s)
      本條 晴一郎
    • Journal Title

      Japan Marketing Review

      Volume: 1 Issue: 1 Pages: 31-39

    • DOI

      10.7222/marketingreview.2020.004

    • NAID

      130007805778

    • ISSN
      2435-0443
    • Year and Date
      2020-03-04
    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] ユーザーイノベーションを前提とした製品開発:コミュニティとネットワークの分解2018

    • Author(s)
      本條 晴一郎
    • Journal Title

      AD・STUDIES

      Volume: 65 Pages: 28-34

    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Open Access
  • [Presentation] 消費者によるイノベーションにおける分野外情報の有効性2022

    • Author(s)
      本條 晴一郎
    • Organizer
      日本マーケティング・サイエンス学会分析的マーケティング研究会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] 消費者によるイノベーション:分野外情報の有効性2022

    • Author(s)
      本條 晴一郎
    • Organizer
      研究・イノベーション学会国際問題分科会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] 創造的中小企業におけるIMCの先行要因と帰結:企業家的志向・ブランド志向・市場志向および事業成果との関係2022

    • Author(s)
      柴田 伊寿実, 本條 晴一郎
    • Organizer
      日本マーケティング学会カンファレンス2022
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] リードユーザーとしての消費者の特徴に関するサーベイによる実証研究―リードユーザーネスの先行要因と帰結2019

    • Author(s)
      本條 晴一郎
    • Organizer
      日本マーケティング学会カンファレンス2019
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 意味のイノベーションと消費文化2019

    • Author(s)
      本條 晴一郎
    • Organizer
      人間中心設計推進機構HCD-Netフォーラム2019
    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] A Study of Basis on AI-based Information Systems: The Case of Shogi AI System “Ponanza”2019

    • Author(s)
      Yuichi Yoda, Kosuke Mizukoshi and Seiichiro Honjo
    • Organizer
      AAAI 2019 SPRING SYMPOSIUM SERIES
    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 消費者による製品創造・改良と企業による製品創造・改良の差異に関する実証研究2018

    • Author(s)
      本條 晴一郎
    • Organizer
      日本商業学会第68回全国研究大会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] A Quantitative Study of the Relationship Between Experiences of Consumer Innovation and Experiences of Producer Innovation in Companies2018

    • Author(s)
      Seiichiro Honjo and Hidehiko Nishikawa
    • Organizer
      16th International Open and User Innovation Conference
    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] リード・ユーザーと製品開発(パネルディスカッション)2018

    • Author(s)
      水野 学、小塚 崇彦、本條 晴一郎
    • Organizer
      マーケティング学会カンファレンス2018
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Book] 消費者によるイノベーション:分野外情報の有効性2022

    • Author(s)
      本條 晴一郎
    • Total Pages
      224
    • Publisher
      千倉書房
    • ISBN
      9784805112564
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Book] 1からのデジタル・マーケティング2019

    • Author(s)
      西川 英彦、澁谷 覚編著(第6章著者:本條 晴一郎)
    • Total Pages
      264
    • Publisher
      碩学舎
    • ISBN
      9784502289910
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Remarks] 静岡大学:教員データベース - 本條 晴一郎

    • URL

      https://tdb.shizuoka.ac.jp/RDB/public/Default2.aspx?id=11221

    • Related Report
      2022 Annual Research Report 2021 Research-status Report 2020 Research-status Report 2019 Research-status Report 2018 Research-status Report
  • [Remarks] 東京ミッドタウンデザインハブ、トークイベント「アイデアとか デザインとか 経営学とか」

    • URL

      https://youtu.be/67bFAKlScwE

    • Related Report
      2022 Annual Research Report

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Published: 2018-04-23   Modified: 2024-01-30  

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