• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Systematic Analysis and Scale Development of Highly Involved Behaviors

Research Project

Project/Area Number 18K12879
Research Category

Grant-in-Aid for Early-Career Scientists

Allocation TypeMulti-year Fund
Review Section Basic Section 07090:Commerce-related
Research InstitutionAsia University

Principal Investigator

Nishihara Akihiro  亜細亜大学, 経営学部, 准教授 (10634272)

Project Period (FY) 2018-04-01 – 2024-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2023)
Budget Amount *help
¥3,900,000 (Direct Cost: ¥3,000,000、Indirect Cost: ¥900,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Keywords関与 / 製品関与 / 消費者関与 / 自我関与 / 自己重要性 / 覚醒 / 高関与行動 / 顧客エンゲージメント / 顧客ロイヤルティ / 社会的関係 / 熱狂者 / 自己関連性 / エンゲージメント
Outline of Final Research Achievements

From the outset, the aim of this research has been to develop a scale that accurately measures consumer involvement levels, while defining the concept of involvement and constructing a theoretical framework to systematically capture various high-involvement behaviors. We have conceptualized the notion of involvement in consumer behavior research and developed a new scale, taking existing scales into consideration. Currently, we are conducting detailed analyses and writing the manuscript.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究の学術的意義や社会的意義はそれぞれ下記である。学術的意義としては、多義的に用いられている関与概念に対して、概念規定を捉える枠組みや統一的な概念規定の提示により、今後の研究における概念の一貫性が保たれることで、研究結果の比較や統合が可能となる。その結果として、関与研究のみならず消費者行動研究における関与概念に関する知識の累積が促進されることが期待される。社会的意義としては、消費者による高関与行動についてより正確に捉え、理解することが期待される。

Report

(7 results)
  • 2023 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2022 Research-status Report
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • 2018 Research-status Report
  • Research Products

    (9 results)

All 2023 2020 2019

All Journal Article (3 results) (of which Peer Reviewed: 3 results,  Open Access: 3 results) Presentation (2 results) Book (4 results)

  • [Journal Article] Branding in the Digital Era:2020

    • Author(s)
      西原彰宏・圓丸哲麻・鈴木和宏
    • Journal Title

      Japan Marketing Journal

      Volume: 39 Issue: 3 Pages: 21-31

    • DOI

      10.7222/marketing.2020.005

    • NAID

      130007784469

    • ISSN
      0389-7265, 2188-1669
    • Year and Date
      2020-01-11
    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] オムニチャネル時代における消費者行動の基本理解 ― コミュニケーションチャネル利用とエンゲージメント行動に焦点を当てて ―2020

    • Author(s)
      太宰潮・西原彰宏・奥谷孝司・鶴見裕之
    • Journal Title

      季刊マーケティング・ジャーナル

      Volume: 40(2) Issue: 2 Pages: 42-52

    • DOI

      10.7222/marketing.2020.047

    • NAID

      130007911349

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 顧客エンゲージメント概念と位置づけの整理2019

    • Author(s)
      西原彰宏
    • Journal Title

      日本繊維製品消費科学会

      Volume: 60(5) Pages: 387-392

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Presentation] 消費者行動研究における関与概念の体系的整理に向けて2023

    • Author(s)
      西原彰宏
    • Organizer
      日本消費者行動研究学会、第66回消費者行動研究コンファレンス
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] 消費者行動研究における関与概念の体系的整理に向けて2023

    • Author(s)
      西原彰宏
    • Organizer
      日本消費者行動研究学会
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Book] マーケティングの力: 最重要概念・理論枠組み集2023

    • Author(s)
      恩藏直人・坂下玄哲(編)、執筆者:総勢64名(西原彰宏含む)
    • Total Pages
      364
    • Publisher
      有斐閣
    • ISBN
      9784641166134
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Book] ブランド・インキュベーション戦略 : 第三の力を活かしたブランド価値協創2020

    • Author(s)
      和田充夫・梅田悦史・圓丸哲麻・鈴木和宏・西原彰宏
    • Total Pages
      296
    • Publisher
      有斐閣
    • ISBN
      9784641165724
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Book] サービスと消費者行動2020

    • Author(s)
      山本昭二・南知惠子・三浦玉緒・西原彰宏・坂下玄哲・山本奈央・森藤ちひろ・田中祥司・国枝よしみ・浦田剛・西口真也・杉本宏幸
    • Total Pages
      306
    • Publisher
      千倉書房
    • ISBN
      9784805111895
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Book] 産業・組織心理学講座第5巻 消費者行動の心理学 : 消費者と企業のよりよい関係性2019

    • Author(s)
      金井篤子・永野光朗・杉本徹雄・花尾由香里・新井範子・上市秀雄・田中知恵・鎌田晶子・前田洋光・杉谷陽子・池内裕美・竹村和久・西原彰宏
    • Total Pages
      220
    • Publisher
      北大路書房
    • ISBN
      9784762830822
    • Related Report
      2019 Research-status Report

URL: 

Published: 2018-04-23   Modified: 2025-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi