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Development of hand motion analysis system for cloth model manipulation using actual finger motion in virtual draping

Research Project

Project/Area Number 18K13041
Research Category

Grant-in-Aid for Early-Career Scientists

Allocation TypeMulti-year Fund
Review Section Basic Section 08030:Family and consumer sciences, and culture and living-related
Research InstitutionNagano National College of Technology

Principal Investigator

Mesuda Yuko  長野工業高等専門学校, 情報エレクトロニクス系, 准教授 (20757893)

Project Period (FY) 2018-04-01 – 2023-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2022)
Budget Amount *help
¥4,160,000 (Direct Cost: ¥3,200,000、Indirect Cost: ¥960,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2019: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2018: ¥2,210,000 (Direct Cost: ¥1,700,000、Indirect Cost: ¥510,000)
Keywords仮想立体裁断 / 手指動作 / 布モデル操作 / モーションキャプチャ / 動作解析 / 衣服シミュレーション / ヒューマンインターフェース / 被服設計・生産
Outline of Final Research Achievements

In this study, series of movements in draping are input to AI to confirm which feature value are influenced on the accuracy of the AI. Input movements are "grab","release","fasten" and so on.
The result suggest time-series data of hand movements are influenced on the accuracy of the AI more than hand form in an instant in cloth manipulation. Bending data of fingers are important feature for hand movements of cloth manipulation as same as three dimensional coordinates of hand and fingers. Hand movements with actual cloth include complex motions, therefore the discrimination accuracy is low when training with the actual cloth handling data.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

曲げ率のデータのみでもつまむ,放す,固定するといった動作を高い精度で判別することができたことから,指間の広がりや手の位置情報だけが動作の特徴を有しているわけではないことが示唆された.三次元座標データの次元に比べ曲げ率データの次元の方が大幅に少ないため,曲げ率データをさらに詳しく解析することで少ない特徴量で各動作を表せる可能性がある.
この結果は実際の手指の動作を用いた直観的な布モデル操作の実現に繋がり,最終的には着付けや衣服づくりのオンライン教材やリハビリなどにも応用できる技術の発展に貢献できるものであると考えられえる.

Report

(6 results)
  • 2022 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • 2018 Research-status Report
  • Research Products

    (5 results)

All 2023 2022 2020

All Presentation (5 results)

  • [Presentation] 仮想立体裁断のための型紙作製システムの開発2023

    • Author(s)
      依田幸憲,召田優子,乾滋,堀場洋輔
    • Organizer
      第18回日本感性工学会春季大会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] 実際に布を扱った際の人差し指の動作の特徴と傾向2023

    • Author(s)
      関口 日向,召田 優子,乾 滋,堀場 洋輔
    • Organizer
      第18回日本感性工学会春季大会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] VR技術を用いた仮想立体裁断システムの操作性向上に関する研究2023

    • Author(s)
      土屋峻大,召田優子
    • Organizer
      教育システム情報学会2022年度学生研究発表会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] 現実世界の手指動作を用いた布モデル操作システムによる衣服モデルの試作に関する研究2022

    • Author(s)
      召田優子,依田幸憲,乾滋,堀場洋輔
    • Organizer
      第24回日本感性工学会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] 人工知能を用いた仮想立体裁断の操作2020

    • Author(s)
      忠地 涼汰,召田 優子,乾 滋,堀場 洋輔
    • Organizer
      15回日本感性工学会春季大会
    • Related Report
      2019 Research-status Report

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Published: 2018-04-23   Modified: 2024-01-30  

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