• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Scoring Process in Standardized Test for Assessing Competency: a Case Study in Canada

Research Project

Project/Area Number 18K13045
Research Category

Grant-in-Aid for Early-Career Scientists

Allocation TypeMulti-year Fund
Review Section Basic Section 09010:Education-related
Research InstitutionHirosaki University

Principal Investigator

MORIMOTO Yosuke  弘前大学, 教育学部, 准教授 (20633613)

Project Period (FY) 2018-04-01 – 2022-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2021)
Budget Amount *help
¥3,640,000 (Direct Cost: ¥2,800,000、Indirect Cost: ¥840,000)
Fiscal Year 2021: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2020: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2019: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Keywords学力テスト / カナダ / 採点 / 透明性 / スタンダードテスト / 初等中等教育 / アカウンタビリティ / カナダの教育 / 能力測定 / 学力調査 / 採点プロセス / 学力テストの採点プロセス / コンピテンシー
Outline of Final Research Achievements

This study focused on scoring process in standardized test in three Canadian provinces. In Ontario, Education Quality and Accountability Office administrates standardized tests. Active teachers, retired teachers and some ordinary people join scoring process. I found that those scorers are motivated by professional development, and also found that "supervisor" is important factor. In Alverta, Alberta Education, Analytic Branch administrates standardized tests. Active teachers and retired teachers also join scoring process. They also have "supervisor" and the scoring system is similar to Ontario. On the other hand, some things are different from Ontario. In Nova Scotia, smaller than Ontario and Alverta about population, Student Assessment and Evaluation of the Department of Education and Early Childhood Development administrates standardized tests. Active teachers join scoring process. They also have "table leader". From these researches, I found transparency is the key word.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

大規模な学力テストにおける記述式試験の採点において、日本では現職教員の関与が忌避されるが、カナダの3州ではむしろ子どもの学力実態を現職教員が把握することが教育活動において重要だと考えている。その際、学力テストの開発段階から採点、結果の公開に至るまで、情報公開を広く行い、多様なステークホルダーを関与させることによって透明性を高めることが重要であるといずれの州でも認識されていた。日本の全国学力・学習状況調査では、国が問題作成に責任を負う一方で、民間業者が採点に責任を負っており、透明性が不足していることが課題である。日本の学力テストにおける透明性への視座を与えることが本研究により提起される。

Report

(5 results)
  • 2021 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • 2018 Research-status Report
  • Research Products

    (6 results)

All 2022 2021 2020 2019 2018

All Journal Article (2 results) (of which Open Access: 2 results) Presentation (3 results) Book (1 results)

  • [Journal Article] 学力調査としての標準テストの透明性に関する考察:カナダ・ノヴァスコシア州を対象に2022

    • Author(s)
      森本洋介
    • Journal Title

      弘前大学大学院教育学研究科教職実践専攻(教職大学院)年報

      Volume: 4 Pages: 17-27

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] カナダ・オンタリオ州における教員資格管理団体(OCT)と教員養成課程改革との関係についての考察2019

    • Author(s)
      森本洋介
    • Journal Title

      弘前大学大学院教育学研究科教職実践専攻(教職大学院)年報

      Volume: 1 Pages: 23-34

    • NAID

      120006644558

    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Open Access
  • [Presentation] カナダ・アルバータ州における州統一テスト(PAT)の採点プロセスの検討2020

    • Author(s)
      森本洋介
    • Organizer
      教育目標・評価学会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] カナダ・アルバータ州の学力調査:テスト問題作成と採点プロセスを中心に2019

    • Author(s)
      森本洋介
    • Organizer
      日本比較教育学会第55回大会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] カナダ・オンタリオ州における州統一テストの採点過程の検討:記述問題に着目して2018

    • Author(s)
      森本洋介
    • Organizer
      教育目標・評価学会第29回大会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Book] 世界のテスト・ガバナンス2021

    • Author(s)
      佐藤 仁、北野 秋男
    • Total Pages
      264
    • Publisher
      東信堂
    • ISBN
      9784798916767
    • Related Report
      2020 Research-status Report

URL: 

Published: 2018-04-23   Modified: 2023-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi