• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Historical study of minority education practices in night junior high school in the 1970s and 1980s

Research Project

Project/Area Number 18K13047
Research Category

Grant-in-Aid for Early-Career Scientists

Allocation TypeMulti-year Fund
Review Section Basic Section 09010:Education-related
Research InstitutionWakayama Shin-Ai University (2019-2021)
Tohoku University (2018)

Principal Investigator

EGUCHI Satoshi  和歌山信愛大学, 教育学部, 助教 (60784064)

Project Period (FY) 2018-04-01 – 2022-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2021)
Budget Amount *help
¥4,160,000 (Direct Cost: ¥3,200,000、Indirect Cost: ¥960,000)
Fiscal Year 2021: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2020: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2019: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Keywords夜間中学 / マイノリティ / 戦後日本社会 / 自主夜間中学 / 識字 / 教育機会確保法 / 義務教育未修了者 / 包摂と排除 / 不就学・長期欠席 / 学習権 / 義務教育 / 教育史 / 公教育
Outline of Final Research Achievements

This study conducted historical research on evening junior high schools, which were established in postwar Japan for children who could not attend daytime junior high schools or were absent from school for long periods of time, and later continued to exist as places of learning for those who had not completed compulsory education. In particular, since the evening junior high schools in the 1970s and 1980s were attended by a diverse range of minorities, including those from discriminated Buraku, Korean residents in Japan, Japanese war orphans left behind in China, people with disabilities, school refusal child, and Indochina refugees, unique educational practices targeting minorities were developed. In this study, I collected documents and conducted interviews related to the history of public evening junior high schools and voluntary evening junior high schools opened by citizens, and discussed the significance of the practice.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究の学術的・社会的意義は以下の点にある。第一に、在日コリアン研究、中国残留孤児研究、日本語教育学研究、成人識字・基礎教育研究など、特定の視点から取り上げられることの多かった1970年以降の夜間中学に関して、マイノリティ教育という視点を設定しながら、包括的にその歴史を明らかにしようとしている点で、学術的意義を有する。
第二に、成人を対象としていることから、社会教育・生涯学習の領域で論じられることの多かった夜間中学の歴史を、学校教育と社会教育の接点として描き出す視点を提示した点で、学術的意義を持つ。第三に、現在夜間中学の制度化が進む中で、夜間中学の歴史を広く共有する上でも社会的意義を有する。

Report

(5 results)
  • 2021 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • 2018 Research-status Report
  • Research Products

    (13 results)

All 2022 2021 2020 2019 2018

All Journal Article (3 results) (of which Peer Reviewed: 1 results,  Open Access: 1 results) Presentation (8 results) (of which Invited: 4 results) Book (2 results)

  • [Journal Article] あってはならないが、なくてはならない学校―夜間中学の歴史と現在2021

    • Author(s)
      江口怜
    • Journal Title

      部落解放

      Volume: 809 Pages: 8-16

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Journal Article] 「教育の経験」を問いなおすために―大門正克氏の『境界線の学校史』書評への応答2021

    • Author(s)
      木村元・神代健彦・江口怜・呉永鎬
    • Journal Title

      教育と社会〉研究

      Volume: 31 Pages: 23-28

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Journal Article] 教育機会確保法制定後の夜間中学を巡る動向と課題2020

    • Author(s)
      江口怜
    • Journal Title

      和歌山信愛大学教育学部紀要

      Volume: 1 Pages: 63-74

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Presentation] 「声の文化」としての識字―寿識字学校・大沢敏郎の識字の思想と実践2021

    • Author(s)
      江口怜
    • Organizer
      基礎教育保障学会第6回研究大会
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] 自主夜間中学運動の生成と展開2021

    • Author(s)
      江口怜
    • Organizer
      日本社会教育学会第68回研究大会
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] 夜間中学から考える義務教育の境界線2021

    • Author(s)
      江口怜
    • Organizer
      2021年度ジョイントセミナー「日欧における学校制度の可能性と限界を考える」
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] あってはならないが、なくてはならない学校~夜間中学校のこれまで・いま・これから~2021

    • Author(s)
      江口怜
    • Organizer
      近畿夜間中学校連絡協議会 結成50周年記念行事
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] 私と神戸(長田)と夜間中学2021

    • Author(s)
      江口怜
    • Organizer
      共在の場を考える研究会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] 時代に翻弄されてきた夜間中学の歴史と現在~「外国人」受け入れの経緯を中心に2021

    • Author(s)
      江口怜
    • Organizer
      和歌山県国際交流センター「令和2年度人権セミナー・グローバルセミナー」
    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] 1970年前後の夜間中学の再編を巡る考察―髙野雅夫に着目して2019

    • Author(s)
      江口怜
    • Organizer
      日本教育学会第78回大会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 戦後夜間中学における障害者の就学実態―1970年代を中心に2018

    • Author(s)
      江口怜
    • Organizer
      日本教育学会第77回大会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Book] 戦後日本の夜間中学―周縁の義務教育史2022

    • Author(s)
      江口怜
    • Total Pages
      712
    • Publisher
      東京大学出版会
    • ISBN
      9784130562355
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Book] 境界線の学校史―戦後日本の学校化社会の周縁と周辺2020

    • Author(s)
      木村元編著、江口怜、濱沖敢太郎、呉永鎬、神代健彦、松田洋介、山田宏
    • Total Pages
      272
    • Publisher
      東京大学出版会
    • ISBN
      9784130513555
    • Related Report
      2020 Research-status Report

URL: 

Published: 2018-04-23   Modified: 2023-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi