• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

A comprehensive study of intellectual education influenced by post-Sputnik curriculum reforms in postwar early childhood education

Research Project

Project/Area Number 18K13050
Research Category

Grant-in-Aid for Early-Career Scientists

Allocation TypeMulti-year Fund
Review Section Basic Section 09010:Education-related
Research InstitutionAoyama Gakuin University (2020-2022)
Tokyo Gakugei University (2018-2019)

Principal Investigator

Fukumoto Mayumi  青山学院大学, 教育人間科学部, 教授 (00334459)

Project Period (FY) 2018-04-01 – 2023-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2022)
Budget Amount *help
¥2,990,000 (Direct Cost: ¥2,300,000、Indirect Cost: ¥690,000)
Fiscal Year 2021: ¥520,000 (Direct Cost: ¥400,000、Indirect Cost: ¥120,000)
Fiscal Year 2020: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2019: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Keywords教育の現代化 / 知的教育(知育) / 就学前教育 / 数遊び / 科学遊び / 言葉遊び / 戦後幼稚園教育 / 知育 / 文字の教育 / 数の教育 / 科学の教育 / 戦後保育史 / 幼稚園教育 / ことば遊び / 戦後 / 日本 / 保育史 / 雑誌『幼児と保育』 / 永野重史 / 領域「自然」 / 戦後日本 / 保育 / 幼小接続
Outline of Final Research Achievements

The study aims to describe the characteristics of preschool intellectual education in Japan in the 1960-1970s in relation to the curriculum reforms of the post-Sputnik era. In this study, basic data in the three areas of mathematics, science, and language were collected and examined, focusing on curriculum guidelines for preschool education at the time and distinctive examples of intellectual education. As a result, it became clear that "play" for the purpose of cognitive development was emphasized as an educational method as a characteristic of intellectual education influenced by the post-Sputnik era curriculum reforms. The historical background, specific contents and methods of early childhood education emphasizing "play" and its relationship to the connection between preschool education and elementary school education were also discussed.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

戦後幼児教育史研究における知的教育に関する議論は、経験主義対系統主義、情操重視対知識重視の構図で解釈する問題を有し、1960-1970年代の多様な知的教育の可能性を追究することを難しくした。このため、当時の数的、科学的、言語的な経験を組織する保育の理論及び実践に関する研究の空洞化を招いた。これに対し本研究は、戦後の知的教育の展開を「教育の現代化」と関連づけ、それらを考察する研究の端緒を開いた。そして「教育の現代化」を契機に、日本の幼小接続に関わる知的教育の系統が成立した可能性を描き出すことを試みた。

Report

(6 results)
  • 2022 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • 2018 Research-status Report
  • Research Products

    (12 results)

All 2022 2021 2020 2019 2018

All Journal Article (2 results) (of which Open Access: 1 results) Presentation (7 results) Book (3 results)

  • [Journal Article] 明治初期から昭和中期の幼稚園における数の教育2022

    • Author(s)
      福元真由美
    • Journal Title

      青山学院大学 教職研究

      Volume: 9 Pages: 77-91

    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Journal Article] 近現代日本の保育史研究の動向と課題 : 2007年~2017年の研究を中心に2019

    • Author(s)
      長江侑紀・鈴木康弘・若林陽子・森田怜・戸髙南帆・彦坂春森・福元真由美
    • Journal Title

      東京学芸大学紀要 総合教育科学系

      Volume: 70 Pages: 73-89

    • NAID

      120007047190

    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Open Access
  • [Presentation] シンポジウム 幼児教育史研究の成果と課題 2 ー幼児教育の現代史にむけて- 「科学と交錯する幼児教育」2022

    • Author(s)
      小玉亮子・福元真由美・村知稔三・一見真理子・髙田文子
    • Organizer
      幼児教育史学会第18回大会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] 1960-1970年代初頭における「科学遊び」の諸相-雑誌『幼児と保育』のカリキュラム案を中心にー2022

    • Author(s)
      福元真由美
    • Organizer
      日本保育者養成教育学会第6回研究大会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] 1960~1970年代の領域「自然」における保育者の専門性:「教育の現代化」との関連から2021

    • Author(s)
      福元 真由美
    • Organizer
      日本保育者養成教育学会第5回研究大会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] 1960年代の保育における言葉の教育ー「ことば遊び」を中心にー2020

    • Author(s)
      福元 真由美
    • Organizer
      日本保育学会第73回大会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] 「教育の現代化」を通じた保育における「科学遊び」の登場とその意味 :雑誌『幼児と保育』の検討を中心に2019

    • Author(s)
      福元真由美
    • Organizer
      日本保育学会第72回大会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 1960~70年代の保育における「科学遊び」の方法と内容2019

    • Author(s)
      福元真由美
    • Organizer
      日本教育学会第78回大会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 保育における「教育の現代化」論の様相2018

    • Author(s)
      福元真由美
    • Organizer
      日本保育学会第71回大会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Book] 幼児教育史研究の新地平(福元真由美「『教育の現代化』における『科学遊び』の特徴と意味─1960~70年代の雑誌『幼児と保育』に掲載された記事の検討を中心に─」)2022

    • Author(s)
      幼児教育史学会監修、小玉亮子・一見真理子編
    • Total Pages
      392
    • Publisher
      萌文書林
    • ISBN
      9784893473837
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Book] 幼児教育史研究の新地平(福元真由美「科学と交錯する子育て・幼児教育」)2022

    • Author(s)
      幼児教育史学会監修、小玉亮子・一見真理子編
    • Total Pages
      392
    • Publisher
      萌文書林
    • ISBN
      9784893473837
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Book] 幼児教育資料アーカイブ3 幼小接続資料集成 解説2022

    • Author(s)
      太田素子・小玉亮子・福元真由美・浅井幸子・大西公恵
    • Total Pages
      118
    • Publisher
      不二出版
    • Related Report
      2021 Research-status Report

URL: 

Published: 2018-04-23   Modified: 2024-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi