• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

A Study on the Position and Effectiveness of Educational Policy under the Development of Complex Urban Renewal Policies in U.S.

Research Project

Project/Area Number 18K13054
Research Category

Grant-in-Aid for Early-Career Scientists

Allocation TypeMulti-year Fund
Review Section Basic Section 09010:Education-related
Research InstitutionNagasaki University (2019-2023)
Kyushu University (2018)

Principal Investigator

ENOKI KEIKO  長崎大学, 教育学部, 准教授 (60813300)

Project Period (FY) 2018-04-01 – 2024-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2023)
Budget Amount *help
¥3,900,000 (Direct Cost: ¥3,000,000、Indirect Cost: ¥900,000)
Fiscal Year 2020: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
Keywords教育政策 / 地域再生 / 包括的支援 / 「包括的な教育機会」保障論 / 義務教育 / ウェルビーイング / 米国 / 場を基盤とした改革 / ハーレム・チルドレンズゾーン / プロミス・ネイバーフッドイニシアチブ / 都市再開発 / ニューヨーク市 / 場所を基盤とした教育改革 / 教育と福祉の連携 / ジェントリフィケーション / 学校再編 / 住宅政策 / 都市再生 / 政策連動 / 包括的な教育機会保障
Outline of Final Research Achievements

Recently, Japanese educational policies have been expected to simultaneously improve education and communities. The purpose of this study is to clarify the transformation of the theoretical basis and policy development process in U.S., where educational policies and urban policies are implemented complexly. In U.S., there have been cases in which school restructuring policies have been used in well-crafted global urban strategies, resulting in educational alienation. On the other hand, however, there’re also cases of theory and practice that argued for the indispensability of comprehensive community support for children. In this case, education occupies a key position in comprehensive support for poor children because educational achievements are deeply related to their future civic and social formation. Furthermore, there was a shift in thinking that children's rights cannot be guaranteed on an individual basis but can only be fulfilled when they’re linked to community development.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

米国の例からわが国の動向を振り返ったとき、複合的都市政策下においては、教育・教育政策が他領域に従属させられるか、基軸的位置を占めるかのどちらであるかを注視すべきことがみえてくる。すなわち本研究では、教育改善と地方創生の同時並行的実現を楽観的に是として進めるわが国の政策動向を相対化し、教育の観点から他領域の各政策を点検し、次世代育成と地域創生の矛盾を少しでも減らす必要性を指摘した点に学術的・社会的意義がある。他方、米国で教育が基軸的位置にあったのは、市民的能力の育成に向けた学力向上を視野に入れていた場合であった。これが排他的能力開発論に絡めとられないようにすることが、今後のわが国の課題ともなる。

Report

(7 results)
  • 2023 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2022 Research-status Report
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • 2018 Research-status Report
  • Research Products

    (13 results)

All 2023 2022 2021 2020 2019 2018

All Journal Article (7 results) (of which Peer Reviewed: 1 results) Presentation (5 results) (of which Invited: 3 results) Book (1 results)

  • [Journal Article] 米国の包括的支援における教育の基軸的位置と制度化の実践―新たな時代に向けた義務教育制度の展望―2023

    • Author(s)
      榎景子
    • Journal Title

      日本教育制度学会紀要(日本教育制度学会創立30周年記念特別号)

      Volume: 30周年記念特別号 Pages: 56-75

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 米国の公立学校教員人事をめぐる学校裁量の法的規定と運用実態 : 学校分権型教員人事の存立要件に関する予備的考察2023

    • Author(s)
      榎景子、篠原岳司、藤村祐子、髙橋哲、山下晃一
    • Journal Title

      神戸大学大学院人間発達環境学研究科研究紀要

      Volume: 16(2) Pages: 57-71

    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Journal Article] 現代アメリカ教育をめぐる「場を基盤とした改革」の特質と課題―教育を起点とする包括的支援政策の動向と地域社会にとっての意味―2022

    • Author(s)
      榎景子
    • Journal Title

      学校政策と地域社会の持続可能性に関する国際比較研究―学校の存在意義の再検討―

      Volume: ー Pages: 15-28

    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Journal Article] COVID-19発生以降の教育経営にかかる実態と課題をめぐる研究動向2022

    • Author(s)
      小早川倫美、榎景子
    • Journal Title

      日本教育経営学会紀要

      Volume: 64 Pages: 172-181

    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Journal Article] 国立大学の小学校教員養成課程における「子どもの貧困」学習の実態と課題―全国シラバス調査及び長崎大学教育学部の事例検討―2022

    • Author(s)
      江川綺重、榎景子
    • Journal Title

      長崎大学教育学部教育実践研究紀要

      Volume: 21 Pages: 85-94

    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Journal Article] 社会変動下における生活空間と学校の相互変容をいかに対象化できるか―「知的態度としての方法論」を意識しながら―2019

    • Author(s)
      榎景子
    • Journal Title

      日本教育経営学会紀要

      Volume: 61 Pages: 102-103

    • NAID

      130007903793

    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Journal Article] 教育行政学における比較研究の意義と課題を考える2019

    • Author(s)
      榎景子
    • Journal Title

      日本教育行政学会年報

      Volume: 45 Pages: 208-209

    • NAID

      130007922005

    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 米国の包括的支援における教育の基軸的位置と制度化の実践―新たな時代に向けた義務教育制度の展望―2023

    • Author(s)
      榎景子
    • Organizer
      日本教育制度学会第30回大会
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] 学校再編政策と「地域再生」という視座とその連関分析2022

    • Author(s)
      榎景子
    • Organizer
      関西教育行政学会第37回大会
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Presentation] 現代アメリカ教育をめぐる「場を基盤とした改革(place-based reform)」の特質と課題―教育を起点とする包括的地域支援(Harlem Children's Zoneと連邦政策)の動向2021

    • Author(s)
      榎景子
    • Organizer
      日本教育行政学会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] 社会変動下における生活空間と学校の相互変容をいかに対象化できるか―「知的態度としての方法論」を意識しながら―2018

    • Author(s)
      榎景子
    • Organizer
      日本教育経営学会第58回大会(鳴門教育大学)
    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] 「都市問題と教育政策」をめぐる日米比較研究へ向けて―教育行政学と都市論の交点から―2018

    • Author(s)
      榎景子
    • Organizer
      日本教育行政学会第53回大会(静岡大学)
    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Invited
  • [Book] 現代アメリカ学校再編政策と「地域再生」―学校統廃合か、地域と教育の刷新か―2020

    • Author(s)
      榎景子
    • Total Pages
      274
    • Publisher
      学文社
    • ISBN
      9784762029332
    • Related Report
      2019 Research-status Report

URL: 

Published: 2018-04-23   Modified: 2025-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi