• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Investigating management training processes in school and their development systems

Research Project

Project/Area Number 18K13055
Research Category

Grant-in-Aid for Early-Career Scientists

Allocation TypeMulti-year Fund
Review Section Basic Section 09010:Education-related
Research InstitutionNagasaki University

Principal Investigator

HATANAKA Taiji  長崎大学, 教育学部, 准教授 (70734383)

Project Period (FY) 2018-04-01 – 2023-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2022)
Budget Amount *help
¥4,160,000 (Direct Cost: ¥3,200,000、Indirect Cost: ¥960,000)
Fiscal Year 2021: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2020: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Keywords管理職 / ミドルリーダー / OJT / 育成 / 教職大学院 / ライフヒストリー / 学校改革 / 研修 / 大学院 / 実践 / 校務分掌 / 学校運営協議会 / Off-JT / 「学校改革」 / 研修プログラム / アクションリサーチ / プロセス
Outline of Final Research Achievements

In this study, we examined how managers find teachers to be candidates for managerial positions within school systems and how they train those candidates. For this study, I conducted a case study of multiple schools.
The results of the study revealed the following insights. First, managers find managerial candidates through daily conversations and work with the candidates to develop their management competencies. Second, managers develop their trainees’ management competencies by providing them with opportunities to participate in training systems and encouraging staff to support each other. In addition, based on the above findings, we developed a curriculum for a management training course at Nagasaki University’s Graduate School of Education as well as a management training program in collaboration with the Nagasaki Prefectural Education Center. The program and cooperation have revealed practical ways for creating a development system within the school.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

アフターコロナへ向けた社会状況の変化や「学校における働き方改革」をはじめとする学校内部の変化など、学校内外を取り巻く環境は急速に変化しており、学校経営の最高責任者としての管理職への役割期待は高まっている。一方でその育成に関しては、各県の教育センター等で行われる任用後の単発的な研修実施にとどまる現状にある。
そのような中、学校組織内におけるOJTによる管理職候補者の育成は重要度を増しており、その際に求められる要点を本研究では明らかにしたとともに、その要点を組み込んだ育成プログラム案を教職大学院における1年間のプログラムで試行した。

Report

(6 results)
  • 2022 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • 2018 Research-status Report
  • Research Products

    (46 results)

All 2022 2021 2020 2019 2018

All Journal Article (32 results) (of which Open Access: 11 results,  Peer Reviewed: 1 results) Presentation (9 results) Book (5 results)

  • [Journal Article] 学校管理職等対象調査(インタビュー調査)について―教師はオンライン授業をいかに受け止め、対応したか―2022

    • Author(s)
      畑中大路
    • Journal Title

      附属学校オンライン授業実施に伴う調査研究報告書

      Volume: なし Pages: 65-74

    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Journal Article] 「地域とともにある学校づくり」の展開①(学校を動かす!ミドルリーダーのマネジメント 第10回)2022

    • Author(s)
      畑中大路
    • Journal Title

      教職研修

      Volume: 593 Pages: 102-103

    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Journal Article] 「地域とともにある学校づくり」の展開②(学校を動かす!ミドルリーダーのマネジメント 第11回)2022

    • Author(s)
      畑中大路
    • Journal Title

      教職研修

      Volume: 594 Pages: 102-103

    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Journal Article] 【総括】「学校改善」の要点(学校を動かす!ミドルリーダーのマネジメント 第12回)2022

    • Author(s)
      畑中大路
    • Journal Title

      教職研修

      Volume: 595 Pages: 102-103

    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Journal Article] 地域と共にある学校を実現する管理職の働きかけ~中学校における「つながり」づくりの事例分析~2021

    • Author(s)
      加藤稚子,篠崎信彦,畑中大路
    • Journal Title

      長崎大学教育学部実践研究紀要

      Volume: 20 Pages: 137-146

    • NAID

      120007147725

    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 学校の教育力を高める人材育成に関する考察―若手教職員を育成する校内での環境づくりについて―2021

    • Author(s)
      馬場諭治,篠崎信彦,畑中大路
    • Journal Title

      長崎大学教育学部実践研究紀要

      Volume: 20 Pages: 207-216

    • NAID

      120007147720

    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 「ミドルリーダー」概念の整理(学校を動かす!ミドルリーダーのマネジメント 第1回)2021

    • Author(s)
      畑中大路
    • Journal Title

      教職研修

      Volume: 584 Pages: 102-103

    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Journal Article] 役割期待と課題(学校を動かす!ミドルリーダーのマネジメント 第2回)2021

    • Author(s)
      畑中大路
    • Journal Title

      教職研修

      Volume: 585 Pages: 102-103

    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Journal Article] アイデア創造プロセス(学校を動かす!ミドルリーダーのマネジメント 第3回)2021

    • Author(s)
      畑中大路
    • Journal Title

      教職研修

      Volume: 586 Pages: 102-103

    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Journal Article] 「授業改革」を通じた「学校改革」①(学校を動かす!ミドルリーダーのマネジメント 第4回)2021

    • Author(s)
      畑中大路
    • Journal Title

      教職研修

      Volume: 587 Pages: 102-103

    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Journal Article] 「授業改革」を通じた「学校改革」②(学校を動かす!ミドルリーダーのマネジメント 第5回)2021

    • Author(s)
      畑中大路
    • Journal Title

      教職研修

      Volume: 588 Pages: 102-103

    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Journal Article] 探究学習の推進①(学校を動かす!ミドルリーダーのマネジメント 第6回)2021

    • Author(s)
      畑中大路
    • Journal Title

      教職研修

      Volume: 589 Pages: 104-105

    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Journal Article] 探究学習の推進②(学校を動かす!ミドルリーダーのマネジメント 第7回)2021

    • Author(s)
      畑中大路
    • Journal Title

      教職研修

      Volume: 590 Pages: 102-103

    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Journal Article] 生徒会活動の活性化を通じた学校改革①(学校を動かす!ミドルリーダーのマネジメント 第8回)2021

    • Author(s)
      畑中大路
    • Journal Title

      教職研修

      Volume: 591 Pages: 102-103

    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Journal Article] 生徒会活動の活性化を通じた学校改革②(学校を動かす!ミドルリーダーのマネジメント 第9回)2021

    • Author(s)
      畑中大路
    • Journal Title

      教職研修

      Volume: 592 Pages: 102-103

    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Journal Article] ミドルリーダーの省察を促す方法の検討:10年間のインタビューデータの共同分析を通じて2021

    • Author(s)
      畑中大路, 池田一幸, 青木大祐, 野崎晃由
    • Journal Title

      長崎大学教育学部紀要

      Volume: 85 Pages: 57-70

    • NAID

      120007019623

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 子どもの育ちを支える大人のつながりに関する研究:コミュニティ・スクールの管理職に焦点を当てて2020

    • Author(s)
      赤木 進也, 畑中 大路
    • Journal Title

      長崎大学教育学部教育実践研究紀要

      Volume: 19 Pages: 237-246

    • NAID

      120006974758

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] カリキュラムの実践と改善:キャリア教育の取り組みを事例として2020

    • Author(s)
      田川 一弥, 畑中 大路
    • Journal Title

      長崎大学教育学部教育実践研究紀要

      Volume: 19 Pages: 247-256

    • NAID

      120006974759

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 続・西彼杵高校の「学校改革」:「ブランド化」へ向けた取り組みの記録2020

    • Author(s)
      前川 卓郎, 畑中 大路
    • Journal Title

      長崎大学教育学部教育実践研究紀要

      Volume: 19 Pages: 257-266

    • NAID

      120006974760

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 高校国語科授業における「基礎的・汎用的能力」を育成する授業の検討2020

    • Author(s)
      中俣 浪漫, 畑中 大路
    • Journal Title

      長崎大学教育学部教育実践研究紀要

      Volume: 19 Pages: 113-122

    • NAID

      120006974766

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] ミドルリーダー育成に関する一考察:管理職の働きかけに関する事例分析2020

    • Author(s)
      井手 宏暢, 畑中 大路
    • Journal Title

      長崎大学教育学部教育実践研究紀要

      Volume: 19 Pages: 123-132

    • NAID

      120006974767

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 長崎南山中学・高等学校の挑戦2020

    • Author(s)
      畑中大路
    • Journal Title

      FORWARD

      Volume: 60 Pages: 22-25

    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Journal Article] 「「育成指標」に基づいた管理職養成プログラムの開発」の概要2020

    • Author(s)
      畑中大路
    • Journal Title

      「育成指標」に基づいた管理職養成プログラムの開発 報告書(長崎大学大学院教育学研究科)

      Volume: - Pages: 3-7

    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Journal Article] ”学校組織マネジメント”における教頭の位置2019

    • Author(s)
      畑中大路
    • Journal Title

      FORWARD

      Volume: 59 Pages: 20-23

    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Journal Article] ミドルリーダーによる”学校組織マネジメント”2019

    • Author(s)
      畑中大路
    • Journal Title

      FORWARD

      Volume: 58 Pages: 18-21

    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Journal Article] ”ビジョン”とはなにか2019

    • Author(s)
      畑中大路
    • Journal Title

      FORWARD

      Volume: 57 Pages: 20-23

    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Journal Article] ”ミッション”と”現状把握”2019

    • Author(s)
      畑中大路
    • Journal Title

      FORWARD

      Volume: 56 Pages: 20-23

    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Journal Article] ある高校の”学校改革”2019

    • Author(s)
      畑中大路
    • Journal Title

      FORWARD

      Volume: 55 Pages: 20-23

    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Journal Article] 学校教育の変化を教師はどのように捉えるか:ある教師の行動記録と語りに着目して2019

    • Author(s)
      畑中大路
    • Journal Title

      長崎大学教育学部紀要

      Volume: 83 Pages: 87-101

    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 教育経営学における研究方法の動向の描出と分析―質的研究に着目して―2018

    • Author(s)
      畑中大路
    • Journal Title

      日本教育経営学会紀要

      Volume: 60 Pages: 30-41

    • NAID

      130007669267

    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] ミドル・アップダウン・マネジメントにおける教頭の位置―高等学校における3年間の実践を分析事例として―2018

    • Author(s)
      畑中大路
    • Journal Title

      日本教育経営学会紀要

      Volume: 60 Pages: 128-142

    • NAID

      130007669276

    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 主幹教諭・指導教諭がミドルリーダーとして機能するために2018

    • Author(s)
      畑中大路
    • Journal Title

      教職研修

      Volume: 47(2) Pages: 27-29

    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 自著を語る-『学校組織におけるミドル・アップダウン・マネジメント ―アイデアはいかにして生み出されるか』2022

    • Author(s)
      畑中大路
    • Organizer
      M-GTA研究会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] 教職大学院における教育学研究の可能性と課題2021

    • Author(s)
      畑中大路
    • Organizer
      九州教育学会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] 教育経営学における価値不可分性の視点から2020

    • Author(s)
      畑中大路
    • Organizer
      日本教育経営学会 第60 回大会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] 学校経営へ参画するミドルリーダーの省察をいかにして促すか:実践者・研究者による共同分析を通じた方法論の検討2020

    • Author(s)
      畑中大路, 池田一幸, 青木大祐, 野崎晃由
    • Organizer
      教育実践研究フォーラムin長崎大学
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] ミドルリーダーの省察を促す方法論の検討:10年間のインタビューデータの共同分析2019

    • Author(s)
      青木大祐, 池田一幸, 野崎晃由, 畑中大路
    • Organizer
      九州教育学会第71回大会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 「育成指標」に基づいた管理職養成プログラムの開発2019

    • Author(s)
      畑中大路, 篠崎信彦, 岡野利男, 田中昭二, 千布本広, 林寛, 長谷川哲朗, 池田浩, 野中光治, 松元浩一, 榎景子, 藤本登, 三上次郎, 山口博徳, 前野泰介, 小西仁
    • Organizer
      教育実践研究フォーラムin長崎大学
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] M-GTAを用いた高等学校における授業研究会の談話分析―個人の葛藤と同僚性構築の視点から―2019

    • Author(s)
      永島孝嗣, 畑中大路
    • Organizer
      日本教育方法学会第55回大会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 教育経営の質的研究の展望(1)―ある教師が語る「組織における自身の役割」の変容過程―2018

    • Author(s)
      畑中大路
    • Organizer
      日本教育経営学会第58回大会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 学校経営へ参画するミドルリーダーの育成―「研究知」を活用した教育センターにおける研修を通じて―2018

    • Author(s)
      畑中大路
    • Organizer
      平成30年度 教育実践研究フォーラムin長崎大学
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Book] 新型コロナウイルスに直面した長崎の学校 : 教職員への緊急アンケート調査報告書2021

    • Author(s)
      石川衣紀, 榎景子, 小西祐馬, 中村典生, 長谷川哲朗, 畑中大路
    • Total Pages
      146
    • Publisher
      花書院
    • ISBN
      9784865612240
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Book] 最新版 教育法規エッセンス:教職を志す人のために2020

    • Author(s)
      元兼正浩, 鄭修娟, 大竹晋吾, 柴田里彩, 波多江俊介, 畑中大路, 日髙和美, 清水良彦, 金子研太, 梶原健二, 雪丸武彦, 楊川
    • Total Pages
      139
    • Publisher
      花書院
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Book] 教育課程エッセンス ―新学習指導要領を読み解くためにー2019

    • Author(s)
      元兼正浩,山内絵美理,日髙和美,波多江俊介,岩本晃代,木村栞太,殷爽,大竹晋吾,榎景子,金子研太,江口潔,佐喜本愛,柴田里彩,楊川,畑中大路,原北祥悟,餅井京子,清水良彦,小林昇光,池田実世,雪丸武彦,泊秀明,鄭修娟,溝上敦子,牧英治郎,吉田安孝,小杉進二,川上具美,垂見直樹,岩永裕次,田代智紀,古賀和博,兼安章子,宮崎麻世,武田祐子
    • Total Pages
      196
    • Publisher
      花書院
    • ISBN
      9784865611717
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Book] 教育経営ハンドブック2018

    • Author(s)
      北神正行・元兼正浩・本図愛実・浜田博文・露口健司・水本徳明・林孝・佐古秀一・南部初世・柳澤良明・照屋翔大・堀内孜・植田健男・服部憲児・佐藤晴雄・天笠茂・前原健二・安藤知子・曽余田浩史・武井敦史・藤森宏明・平井貴美代・佐藤博志・山下晃一・日髙和美・藤原文雄・玉井康之・大畠菜穂子・雲尾周・竺沙知章・阿内春生・畑中大路ほか
    • Total Pages
      169
    • Publisher
      学文社
    • ISBN
      9784762028151
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Book] 新時代の教職概論―学校の役割を知る 教師の仕事を知る2018

    • Author(s)
      八尾坂修・伊藤 文一・森山賢一・宮古紀宏・星野真澄・永添祥多・島田和幸・畑中大路・雪丸武彦・露口健司・柏木智子・大畠菜穂子・岩本晃代
    • Total Pages
      207
    • Publisher
      ジダイ社
    • ISBN
      9784909124197
    • Related Report
      2018 Research-status Report

URL: 

Published: 2018-04-23   Modified: 2024-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi