• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Building an early childhood education model that enhances the quality of young children's independent learning

Research Project

Project/Area Number 18K13059
Research Category

Grant-in-Aid for Early-Career Scientists

Allocation TypeMulti-year Fund
Review Section Basic Section 09010:Education-related
Research InstitutionBukkyo University (2020-2023)
Nayoro City University (2018-2019)

Principal Investigator

Nakanishi Sayaka  佛教大学, 社会福祉学部, 准教授 (40712906)

Project Period (FY) 2018-04-01 – 2024-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2023)
Budget Amount *help
¥2,340,000 (Direct Cost: ¥1,800,000、Indirect Cost: ¥540,000)
Fiscal Year 2020: ¥520,000 (Direct Cost: ¥400,000、Indirect Cost: ¥120,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
Fiscal Year 2018: ¥260,000 (Direct Cost: ¥200,000、Indirect Cost: ¥60,000)
Keywords乳幼児期の学び / 子どもの視点 / 子どもと保育者の対話 / 観察とドキュメンテーション / ビルドゥング / ドイツ / 主体的な学び / ビルドゥング(Bildung) / 保育者の応答的かかわり / 学び / Bildung(ビルドゥング) / 保育者の役割 / 幼児 / Bildung / 学びの評価 / 幼児教育 / 意味生成
Outline of Final Research Achievements

The results of this study can be summarized in two points. The first is that I conceptualized the process of learning in early childhood from the perspective of “what learning means to the child”. In other words, I showed that the process by which children use all of their senses and thoughts to change their relationship to the world is particularly important in early childhood learning. Secondly, the study suggested that in order to decipher such a learning process, it is necessary for ECEC teacher to use their own senses and thoughts to interpret “what they see in the child”. In sum, the above has indicated a way of early childhood education that supports the learning process while focusing on the viewpoint of each individual child.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究の成果では、乳幼児期の学びのプロセスを子どもの視点から概念化し、子どもにとっての学びを保育者が解釈・記述するための理論的枠組みや視点を提示した。それらの理論的枠組みや視点は、学齢期やその後の社会生活で求められる資質・能力から乳幼児期の学びの在り方を発想するアプローチとは異なる、一人ひとりの子どもにとって意味のある学びを読み解くことから始まる幼児教育の在り方を提起するものである。したがって、本研究成果の意義は、「子どもに見えているもの」を軸に乳幼児期の学びを読み解くための理論的基盤を提示した点にある。

Report

(7 results)
  • 2023 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2022 Research-status Report
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • 2018 Research-status Report
  • Research Products

    (7 results)

All 2023 2021 2020 2019 2018

All Journal Article (1 results) (of which Open Access: 1 results) Presentation (5 results) Book (1 results)

  • [Journal Article] 「子どもの側」から乳幼児期の学びを読み解く視点とは―Bildung(ビルドゥング)概念を手がかりとして―2021

    • Author(s)
      中西さやか
    • Journal Title

      社会福祉学部論集

      Volume: 17 Pages: 97-107

    • NAID

      120007020001

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Open Access
  • [Presentation] 保育者の捉える『その子らしさ』とは何か―子ども理解に基づく保育を再考する―2020

    • Author(s)
      棚橋裕子・中西さやか
    • Organizer
      日本保育学会第73回大会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] 子どもの主体的な学びにおける保育者の役割2020

    • Author(s)
      中西さやか
    • Organizer
      日本教育学会第79回大会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] 幼児の「主体的な学び」をとらえる評価視点に関する検討ーBildung(ビルドゥング)概念を手がかりとしてー2019

    • Author(s)
      中西さやか
    • Organizer
      日本教育学会第78回大会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 乳幼児期の学びのとらえ方について2019

    • Author(s)
      中西さやか
    • Organizer
      中国四国教育学会第71回大会ラウンドテーブル「幼児教育における経験の評価をとらえなおす」
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 保育・幼児教育における学びの評価論に関する一考察2018

    • Author(s)
      中西さやか
    • Organizer
      日本保育学会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Book] ドイツの幼児教育におけるビルドゥング2023

    • Author(s)
      中西さやか
    • Total Pages
      240
    • Publisher
      春風社
    • ISBN
      9784861108686
    • Related Report
      2022 Research-status Report

URL: 

Published: 2018-04-23   Modified: 2025-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi