• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Critical Study of the Growth Model Characterized by "Redoing": From Levinas's Theory of the Other

Research Project

Project/Area Number 18K13064
Research Category

Grant-in-Aid for Early-Career Scientists

Allocation TypeMulti-year Fund
Review Section Basic Section 09010:Education-related
Research InstitutionIbaraki Christian University

Principal Investigator

Anjiki Yuhei  茨城キリスト教大学, 文学部, 講師 (20802862)

Project Period (FY) 2018-04-01 – 2021-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2020)
Budget Amount *help
¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
Fiscal Year 2020: ¥520,000 (Direct Cost: ¥400,000、Indirect Cost: ¥120,000)
Fiscal Year 2019: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2018: ¥260,000 (Direct Cost: ¥200,000、Indirect Cost: ¥60,000)
Keywords教育学における他者論 / レヴィナス / 語り示しの実践 / 誇張法 / 中断 / 教育学 / 他者論 / エマニュエル・レヴィナス / 「~し直す」成長モデル / ジュディス・バトラー / 「~し直す」 / 反省 / 教育哲学 / 教育思想史 / 教師教育 / 道徳教育
Outline of Final Research Achievements

In recent years, the growth model characterized by 〝redoing" is often used to explain the growth of children and teachers. This research presented the potential problem with this model and the way to overcome the problem. This model presupposes the plot that we can grow by reflecting repeatedly. This study pointed out that the continuity between reflection and growth is uncertain. And, it presented the need for a arguing method that makes readers reflect.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

「~し直す」行為の成長モデルは、現代の教師教育や道徳教育の領域で普及している。この成長モデルは、教育学における他者論の研究成果から強い影響を受けている。本研究は、教育学における他者論に潜在する問題として、論じる内容と論じる方法の間の自己矛盾の事態を提示した。この自己矛盾の事態は、他者論が批判しようとしていた対象を時として強化しかねない。この問題を克服するために、語られた字義通りのコンスタティヴな意味だけでなく、パフォーマティヴな意味に着目した論述の必要性を提示した。

Report

(4 results)
  • 2020 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2019 Research-status Report
  • 2018 Research-status Report
  • Research Products

    (7 results)

All 2022 2021 2020 2019

All Journal Article (4 results) (of which Open Access: 2 results,  Peer Reviewed: 1 results) Presentation (2 results) Book (1 results)

  • [Journal Article] 企画趣旨(コロキウム:語り示しの実践としての教育哲学研究の可能性:レヴィナス、デリダ、ドゥルーズから)2021

    • Author(s)
      安喰勇平
    • Journal Title

      近代教育フォーラム

      Volume: 30

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 中断の教育学の中断(コロキウム:語り示しの実践としての教育哲学研究の可能性:レヴィナス、デリダ、ドゥルーズから)2021

    • Author(s)
      安喰勇平
    • Journal Title

      近代教育フォーラム

      Volume: 30

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 「~し直す」成長モデルに関する批判的検討:教育学における他者論の自己矛盾の問題に焦点を当てて2020

    • Author(s)
      安喰勇平
    • Journal Title

      教育学研究

      Volume: 87(1) Pages: 13-24

    • NAID

      130007872209

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 成長の契機としての中断について:レヴィナスの眠りと目覚めに関する論述の検討から2019

    • Author(s)
      安喰勇平
    • Journal Title

      教育学研究紀要(CD-ROM版)

      Volume: 65(2) Pages: 511-515

    • NAID

      40022231162

    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 中断の教育学の中断と修復(コロキウム:語り示しの実践としての教育哲学研究の可能性:レヴィナス、デリダ、ドゥルーズから)2020

    • Author(s)
      安喰勇平
    • Organizer
      教育思想史学会第30回大会
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Presentation] 成長の契機としての中断について:レヴィナスの眠りと目覚めに関する論述の検討から2019

    • Author(s)
      安喰勇平
    • Organizer
      中国四国教育学会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Book] レヴィナスと教育学:他者をめぐる教育学の語りを問い直す2022

    • Author(s)
      安喰勇平
    • Total Pages
      336
    • Publisher
      春風社
    • Related Report
      2020 Annual Research Report

URL: 

Published: 2018-04-23   Modified: 2022-01-27  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi