• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

A Comparative Historical Study on the Formation and Development of Teacher Education Thought in Curriculum Reform

Research Project

Project/Area Number 18K13066
Research Category

Grant-in-Aid for Early-Career Scientists

Allocation TypeMulti-year Fund
Review Section Basic Section 09010:Education-related
Research InstitutionUniversity of the Ryukyus (2020-2022)
Teikyo University (2018-2019)

Principal Investigator

TSUKAHARA Kenta  琉球大学, 教育学部, 准教授 (00782426)

Project Period (FY) 2018-04-01 – 2023-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2022)
Budget Amount *help
¥2,860,000 (Direct Cost: ¥2,200,000、Indirect Cost: ¥660,000)
Fiscal Year 2020: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2019: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Keywordsカリキュラム / 教師教育論 / 教師の成長 / 校内研究体制 / 大正新教育 / 岡崎師範学校附属小学校 / 欧米教育情報 / 教科研究 / カリキュラム開発能力 / カリキュラム研究態勢 / 東京女子高等師範学校附属小学校 / 教師教育 / 教員養成 / カリキュラム改革 / カリキュラム開発 / 幾尾純 / 教育史 / 教師の能力形成
Outline of Final Research Achievements

This study examined how the thought of teacher education that supports the curriculum reform by teachers was generated and developed in the elementary school in the Taisho New Education period.
As a result, the following points were clarified. First, at the Elementary School Attached to Okazaki Normal School, Director H. Sasaki, who supported the establishment of the experimental class, placed on children's understanding through Observation records by teachers. Second, in the experimental classes at the school, theory was constructed from practice based on the fumbling experiments. Third, by theorizing the practical knowledge, teachers in the school were able to reform practices based on the practical theory in the context of their respective specialized subjects. Fourth, N. Tamamura, who teaches singing at the elementary school attached to Tokyo Women's Normal School, through research on subject-matters with the lower grade teachers, has grown as a practical researcher on curricula.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究で明らかになった知見からは、カリキュラム改革のモデルや実践を規定する枠組みを措定するのではなく、教師の手による実験的な研究で得られた実践知を理論化し、それを共有する研究態勢を構築すること、またその理論をもとに各自の専門の文脈において試行錯誤しながら実践研究に取り組める態勢を構築することにより、教師をカリキュラム開発の主体として成長させていく可能性が示唆された。この歴史的示唆を踏まえ、今後、教師教育の分野での議論が必要であろう。

Report

(6 results)
  • 2022 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • 2018 Research-status Report
  • Research Products

    (10 results)

All 2023 2021 2020 2019 2018

All Journal Article (3 results) Presentation (5 results) (of which Int'l Joint Research: 1 results,  Invited: 1 results) Book (2 results)

  • [Journal Article] 助言者講評 第2分科会の研究発表を受けて2023

    • Author(s)
      塚原健太
    • Journal Title

      沖縄件私立保育園連盟 第34回保育研究大会報告書

      Volume: 2023 Pages: 73-79

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Journal Article] 教科教育と教科専門―新学習指導要領を基盤として―2021

    • Author(s)
      今田 匡彦、板橋 江利也、松永 加也子、塚原 健太、小田 直弥
    • Journal Title

      日本教育大学協会全国音楽部門会報

      Volume: (46) Pages: 12-17

    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Journal Article] 東京女子高等師範学校附属小学校の作業教育における教育課程研究と研究態勢―「作業科」の開発を中心として―2020

    • Author(s)
      塚原 健太
    • Journal Title

      児童教育

      Volume: 30 Pages: 35-40

    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 2021年度 日本教育大学協会全国音楽部門 第46回全国大会 (オンライン(Zoom))2021

    • Author(s)
      今田 匡彦、板橋 江利也、松永 加也子、塚原 健太
    • Organizer
      教科教育と教科専門―新学習指導要領を基盤として―(全体会1)
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] 東京女子高等師範学校附属小学校のカリキュラム改革における教科研究―唱歌専科教師玉村なみの教材概念の変容―2020

    • Author(s)
      塚原 健太
    • Organizer
      日本教科教育学会第46回全国大会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] 大正期の岡崎師範学校附属小学校におけるカリキュラム構成論の形成―特設学級における実践的研究の到達点―2019

    • Author(s)
      塚原 健太
    • Organizer
      日本カリキュラム学会第30回大会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 東京女子高等師範学校附属小学校の作業教育における教育課程研究と研究態勢―「作業科」の開発を中心として―2019

    • Author(s)
      塚原 健太
    • Organizer
      お茶の水女子大学附属小学校校内講演会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] The Acceptance of American Progressive Music Education in Taisho New Education: How did Coleman’s “creative music” reform Japanese teacher’s practice?2018

    • Author(s)
      Kenta Tsukahara
    • Organizer
      International Standing Conference for the History of Education 40
    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Book] よくわかる音楽教育学2023

    • Author(s)
      小川昌文・田邊裕子・戸谷登貴子・田中路・清水稔編著、塚原健太ほか著
    • Total Pages
      266
    • Publisher
      ミネルヴァ書房
    • ISBN
      9784623094899
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Book] 大正新教育の実践2021

    • Author(s)
      橋本 美保・田中 智志(編著)、塚原 健太ほか
    • Total Pages
      461
    • Publisher
      東信堂
    • ISBN
      4798916811
    • Related Report
      2020 Research-status Report

URL: 

Published: 2018-04-23   Modified: 2024-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi