• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

A Contemporary Historical Study on Movements in Education in Post-war Japan

Research Project

Project/Area Number 18K13069
Research Category

Grant-in-Aid for Early-Career Scientists

Allocation TypeMulti-year Fund
Review Section Basic Section 09010:Education-related
Research InstitutionNihon University

Principal Investigator

KAGAWA Nanami  日本大学, 法学部, 助教 (20816368)

Project Period (FY) 2018-04-01 – 2021-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2020)
Budget Amount *help
¥2,210,000 (Direct Cost: ¥1,700,000、Indirect Cost: ¥510,000)
Fiscal Year 2020: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2019: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2018: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Keywords社会運動 / 社会問題 / 戦後史 / 戦後教育史 / オルタナティブ教育史 / 教育実践の社会史 / 不登校・登校拒否 / 教育内容の「現代化」 / 教育運動 / 教育内容の「現代化」(「教育の現代化」) / 戦後知識人 / 教育実践 / 教科教育の歴史社会学 / 民間教育研究運動 / 教科教育 / 教育方法 / 教育言説 / 社会科教育史 / 算数・数学教育史 / 教育方法史 / 教育実践史 / 民間教育研究運動(民間教育運動)
Outline of Final Research Achievements

Over the course of this study, I was able to clarify the facts about the movements in education in the 1960s and 1980s from a number of standpoints. Firstly, from the point of view of the independently formed movement of subject-based education, revolving around the private educational research movement. Secondly, educational theory focused on the private educational research movement. Thirdly, the spread of the alternative education movement in Japan centered on the free school movement. Fourthly, the relationship between the private educational research movement and the free school movement. By using the above points of discussion, it has been possible in this study to arrange and set out the historical facts of the these time periods, which have up until now been predominantly discussed in terms of the history of political policies and systems, from the perspective of the private sector, specifically the movements in education (in other words, social history).

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

戦後日本の学校教育現場には、教師や保護者、彼らを援助する研究者を主体として教科体系や自主編成教材、独自の教育内容が創出された事例が存在した。従来の戦後教育に関する歴史叙述は、法制史や制度・政策史を中心とするものであったが、本研究では、民間の多様な取り組みが学校における教育内容の創出に影響を与えてきたことを明らかにした。教育内容の側面に着目すると、戦後教育は、「官」(=法制史や制度・政策史の論点)とともに、民間との相互作用によって形成されていたこと理解することができる。民間の足蹠は歴史の記録に残りにくい。相互作用という視点を失ったとき、歴史叙述の主体は政権与党や官公庁のみに限定されていくだろう。

Report

(4 results)
  • 2020 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2019 Research-status Report
  • 2018 Research-status Report
  • Research Products

    (19 results)

All 2021 2020 2019 2018 Other

All Journal Article (10 results) (of which Peer Reviewed: 8 results,  Open Access: 1 results) Presentation (2 results) Book (6 results) Remarks (1 results)

  • [Journal Article] 1970 ~ 80 年代の「女教師問題」と 民間教育研究運動のなかの女性教師2021

    • Author(s)
      香川七海
    • Journal Title

      日本子ども社会学会『子ども社会研究』

      Volume: 27 Pages: 207-227

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 戦後教育史における「教育の現代化」から総合学習・オルタナティブ教育への連続性2020

    • Author(s)
      香川七海
    • Journal Title

      日本教育社会学会『教育社会学研究』

      Volume: 107 Pages: 49-68

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 「あたりまえ」を離れて「間違い」を歩むという実践2020

    • Author(s)
      香川七海
    • Journal Title

      一般財団法人・文民教育協会 子どもの文化研究所『子どもの文化』

      Volume: 52(8) Pages: 18-27

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 解説(社会科教育実践史に関する巽沙耶香の漫画作品に対して)2019

    • Author(s)
      香川七海
    • Journal Title

      personal writing

      Volume: 第2号 Pages: 325-325

    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Journal Article] 数学者・遠山啓における「楽しい授業」論2019

    • Author(s)
      香川七海
    • Journal Title

      教育方法学研究

      Volume: 第44号 Pages: 73-83

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 白井春男『人間の歴史』に見る1960~70年代 社会科教育「現代化」の実相2018

    • Author(s)
      香川七海
    • Journal Title

      日本教科教育学会 日本教科教育学会誌

      Volume: 第41巻第1号 Pages: 67-80

    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 立場を異にする“質的研究”同士のかかわり2018

    • Author(s)
      香川七海
    • Journal Title

      日本質的心理学会 質的心理学フォーラム

      Volume: 第10号 Pages: 79-82

    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 「教師の倫理綱領」の再検討2018

    • Author(s)
      広田照幸・冨士原雅弘・香川七海
    • Journal Title

      教育史学会 日本の教育史学

      Volume: 第61集 Pages: 6-18

    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 巻頭言 “私”を起点に2018

    • Author(s)
      香川七海
    • Journal Title

      猫の手書房 Personal Writing

      Volume: 第1号 Pages: 4-6

    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Journal Article] 巻頭言 県民図書室を戦後教育史研究の拠点に2018

    • Author(s)
      香川七海
    • Journal Title

      神奈川県高等学校教育会館県民図書室 共同時空

      Volume: 第100号 Pages: 1-1

    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Presentation] 数学者・遠山啓における能力主義批判2019

    • Author(s)
      香川七海
    • Organizer
      日本大学法学部 学内学会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 質的研究の多次元領域マップを創る2018

    • Author(s)
      荒川歩・香川七海(司会/企画)
    • Organizer
      日本質的心理学会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Book] 戦後教育の現代史 教育雑誌『ひと』目次集成2020

    • Author(s)
      香川七海
    • Total Pages
      356
    • Publisher
      ヴィッセン出版
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Book] 戦後教育の現代史 教育雑誌『ひと』目次集成2020

    • Author(s)
      香川七海
    • Total Pages
      356
    • Publisher
      ヴィッセン出版
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Book] 教育原理2019

    • Author(s)
      香川七海・福若眞人・蒲生諒太 編著
    • Total Pages
      156
    • Publisher
      七猫社
    • ISBN
      4908869146
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Book] 『教育の方法・技術論』2019

    • Author(s)
      編者:渡部淳
    • Total Pages
      224
    • Publisher
      弘文堂
    • ISBN
      9784335002403
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Book] 『特別活動・総合的学習の理論と指導法』2019

    • Author(s)
      編者:関川悦雄・今泉朝雄
    • Total Pages
      248
    • Publisher
      弘文堂
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Book] 『質的心理学辞典』2018

    • Author(s)
      日本質的心理学会(編集代表:能智正博)編者:香川秀太・川島大輔・サトウタツヤ・柴山真琴・鈴木聡志・藤江康彦
    • Total Pages
      432
    • Publisher
      新曜社
    • ISBN
      9784788516014
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Remarks] 日本大学研究者情報 検索システム

    • URL

      http://kenkyu-web.cin.nihon-u.ac.jp/Profiles/149/0014822/profile.html

    • Related Report
      2018 Research-status Report

URL: 

Published: 2018-04-23   Modified: 2022-01-27  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi