Project/Area Number |
18K13074
|
Research Category |
Grant-in-Aid for Early-Career Scientists
|
Allocation Type | Multi-year Fund |
Review Section |
Basic Section 09010:Education-related
|
Research Institution | Ritsumeikan University |
Principal Investigator |
TAKEI Tetsuro 立命館大学, 経済学部, 准教授 (50637056)
|
Project Period (FY) |
2018-04-01 – 2024-03-31
|
Project Status |
Completed (Fiscal Year 2023)
|
Budget Amount *help |
¥3,250,000 (Direct Cost: ¥2,500,000、Indirect Cost: ¥750,000)
Fiscal Year 2021: ¥520,000 (Direct Cost: ¥400,000、Indirect Cost: ¥120,000)
Fiscal Year 2020: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2018: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
|
Keywords | 多職種・多機関連携 / インクルーシブ教育 / オルタナティブ・スクール / 官民連携 / 学習・生活支援事業 / 公教育の複線化 / 普通教育機会確保法 / 地域学校協働活動 / 一条校 / 多様な学びの場 / チームとしての学校 / フリースクール / 資源配分 / セーフティネット / 複線化 / 教育的ニーズ / フル・インクルーシブ / 原学級保障 / 開かれた学校 / 教育機会確保法 / 多機関連携 / 生活困窮世帯 / 社会福祉協議会 / 地域福祉 / 公費助成 / 脱落型不登校 / ネットワーク型ガバナンス / 学校文化 / 一斉共同体主義 |
Outline of Final Research Achievements |
The purpose of this research is to analyze the impact of network governance on Japanese school culture from both merits and demerits, and to obtain suggestions for organizing actors involved in supporting children with difficulties. The following three points become clear through my empirical research. (1) When promoting multi-disciplinary collaboration and multi-institutional collaboration, it is necessary to avoid providing uniform support. (2) More options for learning places and forms may lead to the escalation of tracking in public education. (3) In order to prevent the escalation of tracking, it is essential to allocate resources according to the "needs" stemming from the characteristics and backgrounds of children.
|
Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
教育学の領域ではこれまで、多様なアクターが対等な関係を築くことにより子どもを取り巻く複雑な問題の解決を目指す「ネットワーク型ガバナンス」の有効性が指摘されてきた。しかし、多職種の連携や多機関の連携は、困難を抱える子どものニーズに応答可能なシステムの構築を約束するものとは言えないことが、本研究を通じて明らかとなった。学校内外のアクターを組織化することの影響を功罪両面から見定めたうえで、子どもの多様性や異質性の受容に資するガバナンスの在り方を問うた点が、本研究の学術的・社会的意義である。
|